vuuren1 schreef:Bas,
Een nuttig verhaal waar iedereen iets aan kan hebben!
De vraag is wie de aankoopkeuring uitvoert en hoe deskundige de man is.
Op het oude forum heb ik daar al veel over geschreven, maar -emotionele kopers- willen dergelijke verhalen niet horen.
Ik mag bij sommige scheepsmakelaars niet komen, die eisen o.a. een XXXX gecertificeerde expert.
Dat snap ik heel erg goed omdat ik teveel minpunten zal vinden.
Waarom ik dat grotere aantal minpunten vindt mag je zelf bedenken.
Ik wil helemaal geen aansluiting bij commerciele organisaties die een korte cursus -expert- aanbieden voor leken.
Een verkoper is met mij aan boord bijna nooit erg blij.
Dat kost hem veelal tussen de 10 en 30% van zijn vraagprijs..
Helemaal mee eens, hebben ons huidig schip ook laten keuren door een expert.Slotsom was dat de prijs in overeenstemming was met het aangebodene. Dat er werk aan zat(en zit) was mij al duidelijk toen ik het schip voor de 1e maal zag. Maar de prijs was gewoon goed, Zijn nu een 5 jaar verder en het schip is bijna zoals ik vind dat hij moet zijn. Nog enkele zaken worden binnenkort nagekeken,als het meezit word dit voorlopig het laatste, dan is het vooral zaak om alles goed bij te houden en de kosten beheersbaar te houden, veel is inmiddels vernieuwd/verbeterd met de juiste materialen zoals de isolatie achter de betimmering, dankzij een tip van Hans en eigenlijk heel simpel, een ander luchtfilter waardoor het motorlawaai meteen een stuk minder werd, dankzij een tip van Ton. Het elektrische gedeelte is nu voor 90% klaar,helemaal vernieuwd en volgens de normen aangelegd door schoonzoon van onze havenmeester die scheepselectricien is, eerst heeft hij alles doorgemeten en foto,s gemaakt, het was echt een wirwar van draden.Vervolgens oude bedrading er uit en de nieuwe er in, is enkele zaterdagen bezig geweest, dacht 6 maar het ziet er nu echt professioneel uit. Had van tevoren een offerte opgevraagd bij een bedrijf, als ik de dagen omreken naar uren wat schoonzoon gewerkt heeft was het bedrag wat hij vroeg zeker verklaarbaar, maar voor mij te veel op dat moment. Zo blijft het beheersbaar en vaar je met een gerust hart rond.