Electrisch schema

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Electrisch schema

Berichtdoor bassie77 » 30 Dec 2011, 22:08

Zoals sommige weten ben ik bezig met een gedeeltelijke renovatie van mijn boot.

Omdat wij toch langere tochten willen maken heb ik ook besloten het electrisch gedeelte aan te pakken. Om het leven iets comfortabeler te maken ga ik de boot uitbreiden met de volgende gebruikers:

Marifoon met AIs ontvanger
Boiler
Webasto
Zoeklicht
Laptop

Hiervoor heb ik de volgende basisapparatuur aangeschaft. Een multiplus 12/1600 en een mosfet scheider voor 3 accus.

Ik wil nu alles gaan plaatsen zodat ik de kabellengtes kan bepalen. Hiervoor heb ik een schema getracht te maken. Graag jullie reactie en kritische meningen.
Let niet op de zekeringswaarden van het 12V circuit want die moet ik nog bepalen.

https://picasaweb.google.com/1017919920 ... directlink
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor henkvd » 31 Dec 2011, 01:17

Kritische opmerking, de stroomvreters boiler en koffiemachine, over de inverter laten lopen is een mogelijk beetje te veel van het goede, dat gaat hij niet trekken.
Wat zijn de spec's van deze gebruikers ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor vuuren1 » 31 Dec 2011, 01:22

Meen je het echt dat je een kritische reactie wilt hebben?
Het voert te ver om je schema hier en nu volledig van commentaar te voorzien.
Ik zou het voor zeker 40% anders doen.

Ik pak de hoofdzaken even op:

De Multiplus heeft een laderuitgang voor een andere accu (start of boegschroef). Die kom ik niet tegen.
Waarom een accuwachter en waarom ook op de boegschroefaccu?
Waarom geen accu-monitor (of is de -accuwachter- een monitor)?

Link is als je Inverter-on schakelt dat er een boiler, koelkast, koffieding en TV op staan. Dan ben je snel van je accu af en/of de walzekering tript.
Je aansluitwaarde voor (alleen) 220V out komt de 3700 Wtt al te boven met de 230v zekeringwaardes die al bescheiden zijn gekozen.
Dat wordt ook niks.

120 AH is niks voor een serviceaccu in deze situatie en past helemaal niet bij deze Multiplus. Dan zit je al erg snel in het donker met dit schema (of je moet alles uit zetten).
De Multiplus pakt in de invertermode zoveel dat je in topcapaciteit binnen een uur je accu kan weggooien (én zonder een forse walstroomaansluiting even later ook je Multiplus..).


Ik gok dat dit niet tot je specialiteiten behoort? Als ik eerlijk mag zijn klopt er weinig van.
Wel een mooi getekend schema..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor bassie77 » 31 Dec 2011, 01:31

Heren,

bedankt voor jullie kritische mening. Die had ik gevraagd en die heb ik gelukkig ook gekregen.

Hopelijk kunnen jullie me wel verder op weg helpen.

1) Ik heb in overleg met stroomwinkel.nl voor deze multiplus gekozen. Is een ouder type (tweedehands) vandaar geen extra lader. Het vermogen zou echter voldoende moeten zijn. (boiler 750W)
2) De accuwachter (is puur een voltage / ampere meter)
3) De accu's zijn de bestaande accu's --> 2 x 120Ah en 1 x 90Ah, Is het dan wijs om 1x120Ah voor startaccu te gebruiken, de andere 120Ah voor de boegschroef en een nieuwe als huishoud aan te schaffen?

Welke aanpassingen moet ik nog meer maken om te komen tot de gewenste situatie?

Alvast bedankt.
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor freekw » 31 Dec 2011, 01:35

De boegschroef,kan die niet op de startaccu? (120A)
De huish. accu eventueel wat groter.
Gebruikers-avatar
freekw
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 07:37
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor bassie77 » 31 Dec 2011, 01:46

De boegschroef zou er wel bij kunnen denk ik alhoewel hij ook apart zat (direct naast de boegschroef).

Volgens mij is dat om de kabels kort te houden om zo de verliezen te beperken.

Verder was ik van de volgende waardes uitgegaan:

230 V: 0,25 A Koelbox
230 V: 4,34 A Koffiemachine (staat maar enkele minuten aan)
230 V: 1A (gemiddelde tv)
230V: 3,47A (boiler)

Groet bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor vuuren1 » 31 Dec 2011, 01:59

2x 120 ah service? Dat staat niet in je schema.

Een Multiplus 1600 is in theorie voldoende voor een boiler, maar er staan nog meer dingen op je 220V-out lijstje..
En dan is een boiler via een omvormer alweer een enorme aanslag op je accusetje.
75 ampere uit de accuset.. Dat wil niemand.

Een Multiplus 12 volt 1600/75 sluit je bv. zo aan :
Accuset: 600 Ah AGM van Victron.
Boiler alleen op walstroom MET schakelbaar.
Koffieapparaat: Niet.
TV kan wel.
Koelbox: Niet.
Een 12 Volt compressor koelkast installeren.
En dan kan je ca. 3 dagen zonder opladen (als je lang met je accuset wilt doen)

Je kan een mooi plaatje produceren, maar technisch klopt het niet en zal het ook nooit middels een forum gaan lukken.

Ik ga je niet adviseren er een deskundige bij te halen want dan krijg ik meestal een vracht commentaar.
(zonder zal het niet lukken, dat zie ik in mijn glazen bol)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor henkvd » 31 Dec 2011, 02:09

Boiler is geen optie , via de inverter, ten eerste accu capaciteit onvoldoende 750 Watt = ca 65 A bij 12 Volt , je accu is dus binnen no time leeg en het water nog lang niet heet.
Beter zou een Boiler op het koelwater zijn of een combinatie hiervan, zodat aan de walstroom ook een mogelijkheid is om warm water te maken.

Koffiemachine zal tussen de 1000 en 1200 watt zijn, voor de gebruiksduur op zich geen capaciteits probleem, voor de inverter een flinke opgave om de prestatie te leveren, op een chineesje van de zelfde specs hoef je het niet eens te proberen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor bassie77 » 31 Dec 2011, 02:23

Hans, Henk

bedankt voor jullie reactie.

Een nieuwe accu staat nu op het verlanglijstje.

Maar 600Ah?? Is dat niet erg veel?

Boiler = Duidelijk, dus het beste is om koelwater te gebruiken. (net de uitgaande tak afgedopt... maar goed) En dat dus in combinatie met een rechtstreekse aansluiting op de walstroom. Andere optie is gas. Hoe staan jullie hier tegenover?
Koffie -> ik drink graag koffie... dus dat wordt hard werken. Eerlijk gezegd ging dat afgelopen seizoen al op de onbekende omvormer van 1000watt.

3 dagen zonder opladen is lang lijkt me --> of walstroom of toch varen tussendoor

Verder begrijp ik dat het handiger is om een expert erbij te halen. Maar ik wil ook zelf leren en dan zal ik een keer struikelen.

ps. Hans ik heb je een pm gestuurd. Is die aangekomen?

Groet bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor bassie77 » 31 Dec 2011, 12:46

Heren,

ik heb inmiddels mijn schema aangepast. Is dit al beter?

https://picasaweb.google.com/lh/photo/e ... directlink

Groet bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten