Electrisch schema

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Electrisch schema

Berichtdoor Tjeerd47 » 08 Jan 2012, 14:55

Tekenen met de PC lukt je aardig, voor de rest :o
Victron heeft een leuk boek Stroom aan boord, kan je waarschijnlijk nog wel vinden, c.q. downloaden.
Dan nog zal je een basiskennis van elektriciteit moeten hebben om zoiets "simpels"als een bootje te kunnen renoveren.
Veel geknutsel op bootjes is ronduit gevaarlijk, een 12 volt installatie kan echt wel boem zeggen, ook zomaar een lader/omvormer installeren is niet zo simpel als de gemiddelde winkelier suggereert.
De hoeveelheid "spaghetti" in een gemiddeld jachtje is onvoorstelbaar, alle kleuren van de regenboog, onderweg van kleur en draaddikte veranderen, kroonsteentjes al verbinding, ga zo maar door
Op een relatief simpele manier is een en ander wel GOED te monteren, met de juiste draaddikte, met de goede geperste aansluitingen, netjes gebeugeld en afgewerkt.
Zoek iemand op die echt verstand heeft van scheeps-electro, investeer een paar honderd eurie voor een juist advies, dan ben je de komende jaren verzekerd van een prima werkende installatie.
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor Wim Niessen » 08 Jan 2012, 22:43

Wat je schrijft Tjeerd, is precies hetgeen ik aantrof toen ik mijn boot 9 jaar geleden had gekocht.
Ik heb alles eruit gesloopt en opnieuw laten installeren waardoor alles overzichtelijk en veilig is.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor vuuren1 » 08 Jan 2012, 23:12

Je wilt niet weten wat voor (ook gevaarlijke) puinhopen ik tegen ben gekomen en nog tegenkom.

Ik zag vandaag een stukje van -het- nieuwe TV programma op SBS over watersport en daar heeft men een boot gekocht om te refitten.
In de basis een goed scheepje van 40 jaar oud.

Keuring:
Taxatiewaarde maximaal 7500 euro.
MINIMALE refitkosten 30.000 euro...

Dat klopt en zal uiteindelijk meer worden, ware het niet dat dit project met vrijwilligers wordt ingevuld. Dan schat ik de materiaaalkosten nog op 20.000 en meer.

Het onderwerp vond ik wel aardig omdat het niet ging over boten vanaf 3 ton, maar over het bij de mensen brengen van een lief uitziend bootje voor weinig geld..
De meeste mensen (kopers met dromen) denken dat het met 2000 euro max. wel klaar is.

Volg het programma onderdeel maar en als men eerlijk* is zal je schrikken.

* Het is een commercieel programma waarbij Vetus bij dit project de hoofdrol schijnt te spelen, dus is de vraag hoe Vetus omgaat met deze reclame en dus de invulling van de kosten / baten.
De vetus-psychologen zullen op volle toeren werken om zoveel mogelijk reclame te maken en de kijkers toch zo min mogelijk te laten schrikken van de kosten.

Gr. Hans
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor Wim Niessen » 09 Jan 2012, 01:26

Eens Hans daar waar het gaat om de kosten van refit.
Sinds ik mijn boot bezit heb ik - behalve de nieuwe motor - in een periode van 9 jaar meer dan 40K uitgegeven. Dit is inclusief verz., ligplaats en brandstof.
Ik geef toe dat niet alles wat ik heb gedaan strikt genomen noodzakelijk was maar het is net als met een huis: je wilt het naar je zin maken en dan ook niet half doen.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor vuuren1 » 09 Jan 2012, 01:48

Wim Niessen schreef:Eens Hans daar waar het gaat om de kosten van refit.
Sinds ik mijn boot bezit heb ik - behalve de nieuwe motor - in een periode van 9 jaar meer dan 40K uitgegeven. Dit is inclusief verz., ligplaats en brandstof.
Ik geef toe dat niet alles wat ik heb gedaan strikt genomen noodzakelijk was maar het is net als met een huis: je wilt het naar je zin maken en dan ook niet half doen.


Wim,
Ik verkondig dit verhaal al heel lang en jij bent een van de weinigen die open is over de kosten waar je immers eerder nooit (in die mate) op gerekend had.

Nu weet ik dat jij de boel gewoon goed in orde wilt hebben en dat het niet van je allerlaatste centen moet gebeuren, maar dat aanvankelijk de -droom- na een aankoop- meestal tegenvalt is mij bekend.


Vastlopen op een "droomaankoop" is ook geen uitzondering.
Daarom vond ik het voorbeeld op de TV wel aardig om te melden.
Inkoop van de -droom- is max. 7500 euro, minimale (noodzakelijke) refit optie is 30.000 euro..

Ik dwaal af, wellicht een leuke stelling om op de juiste plaats neer te zetten en te volgen i.c.m. het TV programma?
(met enig voorbehoud over de objectiviteit tijden dit commercieel gerichte programma)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor laserdevil » 09 Jan 2012, 18:31

Klootzakken die van sbs.
Dat idee heeft mijn vrouw voor ong. 2 jaar geleden naar hun opgestuurd.
Naar hun zeggen zou dat geen animo hebben.
Ik voel nattigheid..... :shock: :shock:
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor vuuren1 » 09 Jan 2012, 22:37

Vanzelfsprekend heeft dit onderwerp wel veel -animo-.
Er liggen zoveel boten te koop die straks voor een stuk omzet gaan zorgen.
Er mankeert immers veel meer aan dan dat de -emotionele koper- beseft.
Dat is handel voor de toeleveranciers en die laten de potentiele klant nu voorzichtig wennen aan die -leuke opknapfase met al die mooie spullen-.

Inmiddels al een aantal jaren weet ik dat vele nieuwbouwwerven in de Refit vijver zijn gaan vissen om aan werk te komen.
Ook weet ik van diverse importeurs en groothandels dat die tak van sport erg belangrijk is (geworden).

Nu heeft niet je vrouw, maar Vetus dit kennelijk aangegeven en dan komt het wel op TV (-mede mogelijk gemaakt door Vetus- en "wie betaalt bepaalt").
SBS heeft natuurlijk geen verstand van watersport en doet wat de sponsoren aangeven en waarvoor ze betalen.

Als goed volger van ook het oude WS forum kan je weten dat ik al jaren probeer te vertellen dat een oude en goedkope boot altijd geld gaat kosten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor bassie77 » 09 Jan 2012, 23:20

Ik heb mijn boot gekocht en heb een aankoopkeuring laten doen. Ik had samen met mijn vrouw een bepaald budget en daarvoor wilde we een goede keus maken. Helaas kunnen we geen nieuwe boot betalen en werd het dus een oude boot. Ik hoopte alleen dat door de aankoopkeuring een stukje veiligheid werd geboden.

Degene die het verhaal op het oude forum hebben gelezen weten dat dat helaas niet gebeurt is. Na 3 dagen de boot in bezit te hebben hadden we al water in de boot staan. Tuurlijk zijn we nog bezig om de kosten te verhalen, maar gaandeweg het repareren kom je weer andere dingen tegen zoals nu de elektro. uiteraard zijn een aantal zaken die ik nu probeer uit te voeren ten behoeve van luxe maar een aantal zijn er ook om de veiligheid te garanderen. Al met al heb ik na aanschaf al zo'n 2500 euro uitgegeven aan reparaties of upgrades die mijn inziens noodzakelijk zijn voor betrouwbaarheid en dus de lol tijdens het varen. Als je 1 keer stil hebt gelegen terwijl een vrachtschip op af je vaart is de lol er snel vanaf...(vooral voor de partner)

Dus helaas komt de stelling van Hans uit in mijn geval. Wel heb ik veel plezier achteraf bij het repareren en het verbeteren van de boot. Ik weet wel dat ik hem straks heb zoals ik het wil. En voor dat geld had ik dan nog steeds geen nieuwe kunnen kopen....

Maar als je onbezorgd en met je laatste centjes een oudere boot gaat kopen dan hoop ik dat je de ervaring van Hans en vele andere hier op het forum meeneemt in je keuze.

Bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor vuuren1 » 10 Jan 2012, 00:18

Bas,

Een nuttig verhaal waar iedereen iets aan kan hebben!
De vraag is wie de aankoopkeuring uitvoert en hoe deskundige de man is.

Op het oude forum heb ik daar al veel over geschreven, maar -emotionele kopers- willen dergelijke verhalen niet horen.

Ik mag bij sommige scheepsmakelaars niet komen, die eisen o.a. een XXXX gecertificeerde expert.
Dat snap ik heel erg goed omdat ik teveel minpunten zal vinden.
Waarom ik dat grotere aantal minpunten vindt mag je zelf bedenken.

Ik wil helemaal geen aansluiting bij commerciele organisaties die een korte cursus -expert- aanbieden voor leken.

Een verkoper is met mij aan boord bijna nooit erg blij.
Dat kost hem veelal tussen de 10 en 30% van zijn vraagprijs..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Electrisch schema

Berichtdoor Wolf1 » 13 Jan 2012, 08:50

Afbeelding
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten