fox4you schreef:vuuren1 schreef:maar wel naar maat voor de betreffende omstandigheden.
Gelukkig schrijf je dat zelf, dus ook in perspectief voor een scheepje van 8.40 Mtr.
Bas kan wel gaan investeren in zonnepanelen en dikke batterijen etc. maar die kan hij misschien niet eens kwijt.
Ik denk dat we Bas maar eerst de weg wijzen zodat hij e.e.a. met de elektra op orde krijgt en gaande weg komen we er misschien achter dat er meer mogelijk is.
Ik was ook aan het versimpelen:
120-120-220 Ah zou ik anders doen, beter doen en ook versimpelen:
Start: 1x 55AH AGM.
Boordnet en boegschroef samen: Minimaal 2x 220Ah AGM.Dat is maar een fractie zwaarder, maar stukken beter.
De rest van het verhaal was bedoeld om te voorkomen geld weg te gooien aan verkeerde dingen en er kort daarna achter te komen dat het niet werkt zoals gedacht was.
Ik heb inmiddels enige ervaring met het -proberen- een boot te bouwen die leek-proef is.
Dat is met de huidige wensen lastig omdat de meeste mensen van alles aan boord willen sjouwen wat ze thuis ook hebben.
Dat kan wel maar, of met (te) dure voorzieningen of met een erg lang verlengsnoer..
Mijn ervaring is dat het energieverbruik in de tijd toeneemt door uitbreidingen van verbruikers.
Verder moet iemand zelf weten of hij een relatief kleine boot vol stopt met elektra, maar doe het dan goed.
VW marine levert bij de Hybride voortstuwing een datalogger mee.
Dit alles om later aan te kunnen tonen wat er werkelijk gebeurd is als een klant klaagt over platte accu's..