Nieuw accusysteem, twijfels!

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Nieuw accusysteem, twijfels!

Berichtdoor luukie25 » 07 Okt 2015, 23:58

Beste allemaal. Momenteel ben ik bezig met het uitwerken van een nieuw stroomsysteem op onze nieuwe boot. De huidige accu's waren niet meer goed en niet alles was handig aangesloten. Zo was er bijvoorbeeld geen startaccu, maar een licht en startaccu. Gevolg: midden op de plas niet meer kunnen starten :-) (Ook omdat de accu's niet meer goed waren). Tevens is achteri de boot een boegschroef accu aanwezig met gevolg tot spanningsverlies. Aan boord hebben we een 80A dynamo en een 12/2000/80 Multiplus. Ook is er nu een Argo(fet?) 100-2 aanwezig.

Ik wil het systeem vervangen door achter in de boot een yellowtop s5.5 als startaccu en een Victron AGM van 220 Ah te plaatsen. Daarnaast wil ik in de punt een andere yellowtop plaatsen voor de boegschroef. Alle 3 moeten natuurlijk door de dynamo als door de Multiplus geladen kunnen worden en ik denk gebruik te maken van 2 Cytrixen, of is de Argofet 100-3 beter? De kabels die nu naar voor lopen kunnen de laadkabels voor de boegschroefaccu (75kgf vetus) worden en dan plaats ik 2 nieuwe 75 of 90mm2 kabeltjes van de accu naar de boegschroef, met een flinke hoofdzekering direct daar tussen denk ik? De Multiplus moet natuurlijk alleen stroom uit de grote bank trekken. Sluit ik deze dan daarop aan met de cytrix ertussen? Waar dan de andere cytrix aanvast zit met de boeg en startaccu? Of kan de startaccu beter op de startaccu uitgang van de victron? Waarbij de dynamo op de eerste cytrix komt? Welke oplossing is het gunstigst, mede omdat ik accu's van totaal andere capaciteit met hetzelfde laadsysteem wil laden? Ik koop liever geen 2e lader voor de andere accu. Ik zal ook een stroomschema sturen wat ik in gedachten had.
Bedankt!
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Nieuw accusysteem, twijfels!

Berichtdoor aquanaut » 08 Okt 2015, 06:22

Luukie,

Leerzaam voor medelezers....ik zal je ook via mail beantwoorden.

Als ik het goed begrijp heb je in je plan dus 3 accu's aan boord,
Start accu (een Optima)
Service accu(een Victron AGM)
Boegschroef accu (ook een Optima)

Allen zijn 12V...
Om te beginnen met de startaccu, hiervoor zou ik geen Yellowtop nemen, maar een Redtop, de Yellowtop heeft naast zijn startkwaliteiten ook nog een tractie kant.
Deze tractie eigenschap heb je niet nodig, dus maakt de Yellowtop onnodig duur.

Je service accu, moet straks een 220Ah AGM worden.
De genoemde capaciteit is te klein voor de omschreven Multiplus 12/2000/80 welke een minimale accucapaciteit nodig heeft van ~350Ah
Uitgaande dat je op deze accu ook zaken als verlichting, waterpompen etc gaat aansluiten is mijn advies om hier minimaal 2 x 200Ah parallel te zetten.

Dan de boegschroef accu, ook hier geldt dat de Yellowtop te duur is voor gebruik als boegschroef accu en dat de Redtop hier beter presteert, echter als je gewend bent om lagere tijden achtereen met de boegschroef te draaien kan de beperkte capaciteit van de Redtop parte gaan spelen, en moet je een Yellowtop pakken, de 75Ah.
Uiteraard is het, het beste om deze accu zo dicht mogelijk bij de boegschroef te plaatsten en te voorzien van zekering en hoofdschakelaar.
Vergeet ook niet om de oude boegschroefkabel (nu laadkabel) ook tweezijdig te zekeren.

Dan het laden,
Meerdere accu's laden met de multi gaat niet met een Argo (fet) hiervoor zal je een Cyrix moet toepassen.
De multi sluit je alleen aan op de AGM ers.
De dynamo komt op de startaccu.
De drie batterijen (start/service/boegschroef) koppel je door middel van twee Cyrixen.
De komen gewoon tussen de plussen van de 3 accu's in ( 1 tussen start en service, 1 tussen service en boegschroef)
De extra uitgang op de multi niet gebruiken.

Voorwaarde voor het gebruik van Redtops is wel dat er naast de startmotor / boegschroef geen andere verbruikers op worden aangesloten.
De Redtop is hier gevoelig voor.
Een goede investering bij een dergelijke installatie is de BMV van Victron, hiermee kun je precies bijhouden wat er met de serviceaccu gebeurt.

Mocht je een scherpe aanbieding willen hebben voor de aan te schaffen apparatuur mag je me altijd een mailje of PB sturen.

Succes, Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Nieuw accusysteem, twijfels!

Berichtdoor luukie25 » 08 Okt 2015, 10:01

Hi Aquanaut,
Dat verschaft nog eens een hoop duidelijkheid! Bedankt!! Ik heb je mail ook ontvangen en reageer daar straks ook op, maar dacht het ook hier te doen omdat ik het zelf ook altijd leuk en intressant vind om dit soort draadjes mee te lezen. Grotere accu set dus... Daar gaat het onderhouds budget :-) Nee, ik snap inderdaad dat dat gunstiger ik, ik twijfelde of dat ook moest wanneer ik de omvormer zoals altijd weinig gebruik maar kan beter gelijk 2 nemen parallel natuurlijk. Dan is ook wat meer vermogen op de omvormer geen probleem.

Wat de Optima's betreft; de redtop is ook zeker een optie, dat scheelt weer iets ook met de yellowtop. Echter hebben we een Indenor die zomaar 40s wil gloeien, is dat dan ook een probleem? Het voorgloeien doe ik namelijk ook liever op de startaccu maar vergt natuurlijk veel minder stroom. De boegschroef gebruik ik, als ik zelf vaar, vaker niet dan wel maar ook maximaal 3 seconden per dag. Enkel bij invaren in een kleine box. Echter vaart mijn moeder ook wel, en die gebruikt hem wel wat meer. Wat moet ik als omslagpunt zien? Ik denk dat dat wel een red top mag worden.

De dynamo op de startaccu, betekent dus dat die als eerst wordt geladen en als die vol is komen daar de andere 2 accu's bij? Of een voor één waarschijnlijk.

De hoofdschakelaar van de boegschroef accu komt direct daarnaast lijkt mij. Kan ik de hoofdschakelaar en zekering daar combineren? Bedoel je dat zowel in de + als in de - een zekering erbij komt op de laadkabels? De + van de laadkabels gaat aan de cyrix, waar koppel ik de - weer?

Zoals je aanbood kom ik graag een keer langs (Schoonhoven toch?) als dat kan! Dan weet ik zeker dat ik alles goed doe. Daarvoor mail ik je straks nog even!
Groet en bedank, Luuk
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Nieuw accusysteem, twijfels!

Berichtdoor luukie25 » 08 Okt 2015, 19:14

Met al de tips en mijn oorspronkelijke ideeën heb ik even het een en ander in een stroomschema gezet. Wat denken jullie hiervan?

Afbeelding

Een paar vraagstukken nog:

* Volgens mij is het wel vaker tot discussie gekomen, maar toch weet ik niet wat het beste is. Moet er een hoofdzekering naar de startmotor en zo ja hoe groot moet deze zijn? De aanloopstroom is behoorlijk natuurlijk.
*Welke Cytrix moet ik nemen, de 120A of de grotere versie?
*Hoe groot wordt de zekering naar de boegschroef voor de laadkabels? 100 Ampere bij een 80 Ampere dynamo lijkt mij geschikt, of niet?
*Hoe zwaar wordt de hoofdschakelaar naar de boegschroef? 250A continue met een piekbelasting van 450A en startstroom van rond de 1000A? Of kan dat minder/moet dat meer?
*Dezelfde vraag voor de stroom naar het boordnet. Ergens rond de 120A? De meeste zaken zitten verder op het dashboard gezekerd, moet er dan ook nog een hoofdzekering na de accu?
*Wat wordt het voltage waarop de dynamo en Multiplus moeten? 14.8 volt dacht ik...

(PS volgensmij mist er nog een zekering naar mijn startaccu en naar de boegschroef. Plaatje ga ik aanpassen)
Mijn dank is groot!
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Nieuw accusysteem, twijfels!

Berichtdoor aquanaut » 08 Okt 2015, 20:00

Luuk,

Er hoeft geen zekering in de min laadkabel naar de boegschroefaccu, de kabel moet wel aan twee zijden gezekerd worden....
Dus 1 zekering aan het begin van de plus bij de Cyrix (geen CyTrix, dat is een computer programma ;-))
En een zekering bij de boegschroefaccu, deze laatste is het belangrijkste, aangezien de kabel hier rechtstreeks op de BS accu zit.
Een zekering in het startcircuit is niet gebruikelijk en zou ik gewoon weglaten, wel een hoofdschakelaar opnemen (maar die staat getekend)
De boegschroef is 4,4 kW dus een zekering van 500A is afdoende.
Aangezien je dynamo 80A is heb je aan de 120A Cyrix voldoende.
Een 80A zekering is hier op zijn plaats.
Een hoofdzekering voor het boordnet kan, maar net zo als alle andere hoofdzekeringen is hij primair voor de beveiliging van de achterliggende kabels.
Dus als je ze toepast moeten zo dicht mogelijk bij de bron (accu).
Als de afstand zo kort is dat beschadigen van de kabels zo goed als uitgesloten is kun je ze in sommige gevallen beter weglaten.

De laadspanning van de Multi gewoon op de fabrieksinstelling laten staan!!, voor de dynamo is een 13,8V voldoende.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Nieuw accusysteem, twijfels!

Berichtdoor AlfaR » 10 Okt 2015, 10:34

Er kan erg veel stroom gaan lopen als je de boegschroef inschakelt bij parallel geschakelde accu's. Dat gaat op dat moment ook door de Cyrix. Dat houden ze niet zo lang vol. De Cyrix zal wel uitschakelen, maar hoe snel en wanneer precies?
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: Nieuw accusysteem, twijfels!

Berichtdoor aquanaut » 10 Okt 2015, 12:59

In de praktijk blijkt dit vereffeningseffect erg mee te vallen.
Zeker met een "snelle" boegschroef accu.
Het verhaal gaat alleen op bij een slechte BS accu.
Alleen zakt dan de spanning vanuit de HH accu snel waardoor de Cyrix opent.
De nieuwste generatie Cyrix-ct heeft een stroomlimiet.
Bij een te hoge contactstroom opent de Cyrix voordat dit schade veroorzaakt aan het relais zelf.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Nieuw accusysteem, twijfels!

Berichtdoor AlfaR » 10 Okt 2015, 14:46

Dan zijn er weinig nadelen meer aan de Cyrix op te noemen.
Mooi om te weten ;) Ik doe wel eens een klusje op dit gebied, alle info is welkom natuurlijk.

Ik zal eens naar de technische info kijken van de Cyrix.

Bedankt Aquanaut.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: Nieuw accusysteem, twijfels!

Berichtdoor luukie25 » 24 Okt 2015, 00:47

Na nog eens contact met een aantal mensen te hebben gehad en het boordnet tot in detail te hebben bestudeerd ben ik weer wat verder met alles. Ik kon geen relais vinden tussen startaccu en startmotor, maar alle stroom door het contactslot lijkt mij onmogelijk, nietwaar? Ik moet nog even goed bestuderen welke kabels er naar het contactslot blijven gaan en welke kabels moeten worden verplaatst naar de huishoud accu. Tevens denk ik erover na om een DC laadysysteem voor tijdens laden op de dynamo aan te brengen (de CTEK Smartpass samen met de CTEK d250S dual). Er zitten heel veel voordelen aan dit systeem i.m.o. Maar daarnaast heb ik veel vertrouwen in Victron, dus ben er nog niet uit.

Waar ik vooral graag om wil vragen is het volgende.

Iemand bij Kok Watersport te Rotterdam bracht mij op het idee om de BS Accu met een losse lader te laden. Dus de BS Accu tegen de BS aanzetten en daar een lader op zoals de Victron IP67 20A. Deze kan dan simpelweg in het stopcontact dat hier reeds aanwezig is en zal dus altijd laden tijdens het liggen aan walstroom. Stopcontact maak ik afschakelbaar. De boegschroef is bijna 2 minuten te gebruiken (rekening houdend met ontladen tot 60% en de hoge stroom) dus dat is meer dan genoeg voor enkele dagen. Mocht het echt nodig zijn kan de accu altijd nog worden geladen via dynamo via huidige kabel. Een losse lader maakt het systeem wel veel simpeler met als groot voordeel dat er geen 10 meter kabel van 75mm2 gelegd hoeft te worden en dat de accu optimaal wordt geladen. Daarnaast valt daarmee ook het vereffeningseffect compleet weg. Zijn hier grote bezwaren op te bedenken, of kan ik dit zonder meer toepassen? Bedankt!
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Nieuw accusysteem, twijfels!

Berichtdoor aquanaut » 24 Okt 2015, 07:15

Hoi Luukie,

Niet doen, is geen goede optie, een BS accu is een accu met een zeer grote Cyclische belasting, deze MOET altijd door de dynamo meegenomen worden.

"'met als groot voordeel dat er geen 10 meter kabel van 75mm2 gelegd hoeft te worden"
Huh? die ligt er toch al?

"Daarnaast valt daarmee ook het vereffeningseffect compleet weg"
En dit is goed omdat???..............
Het vereffeningseffect bij draaiende motor zorgt juist voor het laden van de accu?!
Bij niet draaiende motor gaat de Cyrix open en houdt het vereffenen op.

Zonde van je geld!

Overigens wat voor voordelen denk je uit de Smartpass en Dual te halen?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten