Nieuw accusysteem, twijfels!

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Nieuw accusysteem, twijfels!

Berichtdoor luukie25 » 24 Okt 2015, 10:01

Dankjewel Aquanaut. Helaas dus ;) Er ligt nu één kabel naar voren, dat is 50 mm2. Maar daarbij komt dat ik probeer alles massavrij te krijgen. Alle verbruikers verder zijn nu massavrij, dus blijft de boegschroef over. (En natuurlijk de motor). 24/7 opladen met het schip als massa lijkt mij ongunstig. Dan zou ik dus graag de - van de BS accu verbinden met de - van de set achter en er dus een flinke kabel bij leggen. Misschien moet dan zelfs de huidige kabel vervangen worden. Dat zag ik als voordeel bij de separate lader. Ik las (in een ander draadje) dat de cyrix de HH accu mee ging werken, vandaar dat ik dacht dat dat ongunstig was.

De voordelen van de CTEK combinatie lijken mij:
Temperatuur compensatie
5 staps laad karakteristiek tijdens stroom via dynamo en dus beter voor accu's
Mogelijkheid voor zonnepaneel met MPPT (toekomst)
Verbruikers op losse uitgang (zowel accu beveiliging als stroom gaat rechtstreeks door vanuit dynamo tijdens laden)
Kortere laadtijd geven ze aan.
Het voltage van de dynamo kan, mocht dat nodig zijn, worden opgehoogd
Bescherming tegen te warm worden
Koppelt accu's als eerste accu vol is.
En dus eigenlijk gewoon niet meer hoeven nadenken of de spanning, temperatuur etc optimaal is
(Veel indicatie lampjes...haha)

Bedankt voor al je hulp.
Laatst gewijzigd door luukie25 op 24 Okt 2015, 17:08, in totaal 2 keer gewijzigd.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Nieuw accusysteem, twijfels!

Berichtdoor AlfaR » 24 Okt 2015, 14:22

Zoals ik ook al zei, en Aquanaut ook, moet je dit niet doen.
Je moet niet gaan klooien met een ladertje.
Die 50mm2 is dik genoeg als laadkabel voor de dynamo. Daar loopt alleen de laadstroom door en niet de volle belasting van de bs. Als je er een 50mm2 bij legt, ben je klaar. Zo moeilijk kan dat niet zijn.
Dit is echt de simpelste en beste oplossing.

Het werkt helemaal vanzelf en je hebt (bijna) altijd een volle bs accu.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: Nieuw accusysteem, twijfels!

Berichtdoor grotebeer » 24 Okt 2015, 16:51

ik heb al jaren op mijn boot de volgende samenstelling voor de boegschroef:
24 volt dynamo alleen voor de boegschroef,
2 optima,s red top vlakbij de boegschroef,
proosten lader 24 volt,buiten mijn victron Multi lader 12 volt
rest van het boordnet is dus 12 volt dus ook nog een 12 volt dynamo
werkt al jaren naar tevredenheid.
is hier iets verkeerd aan?
leun
grotebeer
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 29 Apr 2015, 20:46
ligplaats:
info:

Re: Nieuw accusysteem, twijfels!

Berichtdoor AlfaR » 24 Okt 2015, 17:20

Niks mis mee hoor. Werkt uitstekend.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: Nieuw accusysteem, twijfels!

Berichtdoor aquanaut » 24 Okt 2015, 21:36

luukie25 schreef:De voordelen van de CTEK combinatie lijken mij:
Temperatuur compensatie
5 staps laad karakteristiek tijdens stroom via dynamo en dus beter voor accu's
Mogelijkheid voor zonnepaneel met MPPT (toekomst)
Verbruikers op losse uitgang (zowel accu beveiliging als stroom gaat rechtstreeks door vanuit dynamo tijdens laden)
Kortere laadtijd geven ze aan.
Het voltage van de dynamo kan, mocht dat nodig zijn, worden opgehoogd
Bescherming tegen te warm worden
Koppelt accu's als eerste accu vol is.
En dus eigenlijk gewoon niet meer hoeven nadenken of de spanning, temperatuur etc optimaal is
(Veel indicatie lampjes...haha)


Temperatuur compensatie heeft je Multi ook, daarbij is het niet altijd noodzakelijk om temperatuur gecompenseerd te laden.
In een aantal gevallen is het zelfs nadelig.
De 5 traps karakteristiek heeft je multi al.
Accu beveiliging is op vele manieren te realiseren, daarbij kan nooit je volledige stroomverbruik door het apparaat.
De zinsnede dat de stroom rechtstreeks vanuit de dynamo naar de gebruikers gaat is geen verdienste maar een natuurwet, heeft niets met de capaciteiten van het apparaat te maken.
Kortere laadtijd ....mwah, niet dus, niet met de dual, de smartpass is niets meer dan een relais dus ook hier geen winst.
Waar ze op doelen is het verhogen van de spanning, dit geeft inderdaad een verkorte laadtijd echter met een max van 20A.(dual)
Je dynamo kan waarschijnlijk ietsiepietsie meer vermogen leveren, in de bulk fase wordt de meeste tijdwinst geboekt, dan moet er wel STROOM lopen.
Bescherming tegen te warm worden.... van wat?
Koppelt de accu's als de eerste vol is..... slechts één kant (volledig)op, dus gaat niet samenwerken met je multi. (slechts pulse-charging)
De MPPT die in de dual zit heeft een maximum PV input van 23V hier heb je in de praktijk dus niets aan.
Bij PV installaties is het juist zaak om een zo hoog mogelijke PV spanning te genereren, dat verlaagd de stroom en dus de verliezen.
Als je niet wilt hoeven nadenken over je installatie moet het goed aanleggen en je juist laten adviseren.
Dat hoeft niet door mij.....er zijn zat elektrotechnisch specialisten in Nederland, die vindt je helaas niet bij de gemiddelde watersportwinkel.
Daar hebben ze een heel ander verdienmodel.......
9 meter 50mm2 kost nog geen €100,00 dat is een stuk minder dan een Ctek dual, smartpass en IP67 lader.....en werkt nog beter ook...

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten