Dankjewel Aquanaut. Helaas dus Er ligt nu één kabel naar voren, dat is 50 mm2. Maar daarbij komt dat ik probeer alles massavrij te krijgen. Alle verbruikers verder zijn nu massavrij, dus blijft de boegschroef over. (En natuurlijk de motor). 24/7 opladen met het schip als massa lijkt mij ongunstig. Dan zou ik dus graag de - van de BS accu verbinden met de - van de set achter en er dus een flinke kabel bij leggen. Misschien moet dan zelfs de huidige kabel vervangen worden. Dat zag ik als voordeel bij de separate lader. Ik las (in een ander draadje) dat de cyrix de HH accu mee ging werken, vandaar dat ik dacht dat dat ongunstig was.
De voordelen van de CTEK combinatie lijken mij:
Temperatuur compensatie
5 staps laad karakteristiek tijdens stroom via dynamo en dus beter voor accu's
Mogelijkheid voor zonnepaneel met MPPT (toekomst)
Verbruikers op losse uitgang (zowel accu beveiliging als stroom gaat rechtstreeks door vanuit dynamo tijdens laden)
Kortere laadtijd geven ze aan.
Het voltage van de dynamo kan, mocht dat nodig zijn, worden opgehoogd
Bescherming tegen te warm worden
Koppelt accu's als eerste accu vol is.
En dus eigenlijk gewoon niet meer hoeven nadenken of de spanning, temperatuur etc optimaal is
(Veel indicatie lampjes...haha)
Bedankt voor al je hulp.