Aanschaf Bilgepomp

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Aanschaf Bilgepomp

Berichtdoor kajoe » 03 Sep 2015, 17:44

houd er rekening mee dat u Absolut geen automatische pomp installeert ,soms vergeet men die uit te zetten en loost men de eventueel aanwezige olie resten over boord ,de boette is erg hoog als u betrapt word ,men kan door een monster te nemen uit de bilge van u boot ,het vergelijken met de op het water verzamelde resten ,nou maak je borst dan maar nat ,
het kwam hier in de omgeving vooral in de winter voor ,bleek dat er jachten in de havens dit loosden door dat de pomp op auto stond en er regenwater binnen drong en de galan wat lekte ,maar dat heeft veel werk gekost controles met helikopters enz.
ook af en toe komt het voor dat er een uit de binnenvaart wat loost ,dat word gelukkig minder .ook deze worden dan gepakt omdat men daar vaar gegevens van kan controleren.
een goede 2 weken lag ik in de haven van Harderwijk ,daar dreef op een moment een grote olie plas ,tegen de afgemeerde jachten .ik stond daar te praten met een ex collega uit de binnen charter vaart die daar ook lag ,bij ons voegden zich enkele jachtschippers ,waarvan er een was die gelijk zij o dat zullen die beroeps daar wel doen ,even vermelden dat deze een meter of 30 verderop beneden de wind lagen ,nou de reactie van mijn vriend kun je wel raden .een eindje boven de wind lagen alleen maar jachten .
het rook sterk naar bilgerotzooi (afgewerkte olie )en wat gasolie .
voor mij was dat wel duidelijk aangezien ik als handhaver daar geregeld mee te maken had ,maar eenduidig iets of iemand aan wijzen kan je nooit.
iemand aan de wal zou ook zomaar iets geloosd kunnen hebben.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Aanschaf Bilgepomp

Berichtdoor Thiemen » 05 Sep 2015, 13:06

Dubbelpost
Laatst gewijzigd door Thiemen op 05 Sep 2015, 13:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Aanschaf Bilgepomp

Berichtdoor Thiemen » 05 Sep 2015, 13:06

Marie Christina schreef:Waarom was het volgens diegene dan zo noodzakelijk, zo'n bilgepomp?

Ik had beter door moeten vragen ;-) Misschien voor wanneer er onverhoopt toch water in de boot komt te staan, of om af en toe de olie, koelvloeistof, en andere rotzooi op te zuigen? Er ligt nu ook wat olie/koelvloeistof/vet prut in... Maar het blijven aannames, omdat ik niet goed heb doorgevraagd waarom hij juist dat belangrijk vond...
Laatst gewijzigd door Thiemen op 05 Sep 2015, 13:13, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Aanschaf Bilgepomp

Berichtdoor Thiemen » 05 Sep 2015, 13:08

Blacktoppie schreef:ik zal eens kijken of ik van de week een goeie foto kan maken. bij mij zit er namelijk een bilgepomp werf af ingebouwd met een aanzuigpunt onder de schroefas.
aan stuurboord ten hoogte van de motor zit er een gat waar hij dit naar buiten gooit.ARco


Ik wacht jouw foto's even af...
En ga dan eens kijken in mijn boot
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Aanschaf Bilgepomp

Berichtdoor Thiemen » 05 Sep 2015, 13:12

Ook bedankt voor alle andere suggesties zoals het lozen in een emmer, jerrycan i.p.v. op het oppervlaktewater.
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Aanschaf Bilgepomp

Berichtdoor Marie Christina » 05 Sep 2015, 21:24

Thiemen schreef:
Marie Christina schreef:Waarom was het volgens diegene dan zo noodzakelijk, zo'n bilgepomp?

Ik had beter door moeten vragen ;-) Misschien voor wanneer er onverhoopt toch water in de boot komt te staan, of om af en toe de olie, koelvloeistof, en andere rotzooi op te zuigen? Er ligt nu ook wat olie/koelvloeistof/vet prut in... Maar het blijven aannames, omdat ik niet goed heb doorgevraagd waarom hij juist dat belangrijk vond...

Voor gasolie, koelvloeistof etc heb ik de allergoedkoopste luiers van Kruidvat aan boord.
Absorbeert als een malle.
Leg ik tijdens filters verwisselen er ook onder.

Voor het echte lekwerk heb ik een dompelpomp en een omvormer.
Die zet ik als de dooi valt in het motorkamertje.
Er zit ook een vlotter aan zo'n ding, dus dat moet goed gaan.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Aanschaf Bilgepomp

Berichtdoor quichot » 06 Sep 2015, 10:14

Één ding begrijp ik niet: zijn jullie boten allemaal lek ofzo?
Mijn motorruimte blijft vrijwel droog. Af en toe dep ik het plasje verzamelde condenswater plus olie onder de koppeling (bij mij het laagste punt) op met een simpel sponsje, dat ik uitknijp boven een verfblikje dat ik af en toe leeg in een afvalolievat. De hoeveelheid per jaar is niet eens in liters uit te drukken. Uiteraard kun je dat niet lozen!

Maar nood breekt wet: als je schip zinkende is wil je er een beul van een pomp in kunnen hangen. Maar dat trekt je 12V-accuutje hooguit een halfuurtje. Voor dat soort noodgevallen moet je echt een generator aan boord hebben.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Aanschaf Bilgepomp

Berichtdoor iJack » 06 Sep 2015, 11:44

Leeg emmertje van de Zuivelhoeve hangt onder de schroefas om druppels op te vangen die het vetkoord doorlaat en verder is bilge droog. Mocht er wat olie of vettigheid onder motor liggen even doek erlangs en het is weg. En als ik motor gewassen heb met St. Marc of gewoon veel gemorst heb dan even de Oil extractor vacuümpomp erdoor en alles is schoon.

Nu scheelt het natuurlijk wel dat ik een dichte boot heb en geen open kuip met een tent erboven want ik denk dat je dan gewoon niet ontkomt aan regenwater binnen. Niet omdat tent niet afdicht maar het waait altijd wel iets en daardoor loopt het water niet altijd daar waar je het wil afvoeren.

Die tip van de goedkope luiers ga ik in mn achterhoofd houden dat wel erg handig bij filters wisselen of waterzak van de tank legen.

Jack
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Re: Aanschaf Bilgepomp

Berichtdoor Marie Christina » 06 Sep 2015, 12:50

Natuurlijk zijn onze boten niet lek.
Maar ze kunnen het wel raken.
En dan is er lek én lek.
Staat er zo'n laag dat het niet met een half uurtje weg is heb ik écht een probleem.
Is het minder dan dat dan is het tenminste snel weg en kan ik op zoek naar de oorzaak.
Een generator heb ik helaas geen ruimte voor.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Aanschaf Bilgepomp

Berichtdoor Klaver vier » 06 Sep 2015, 14:18

Ik ben helemaal niet bang dat onze boot ineens vol met water staat,je boot gaat toch niet van het één op het andere moment in eens lekken,dan moet iets wel heel erg verrot zijn
Onze boot is onder de toillet voorzien van een afsluiter en er zit een afsluiter in de aanzuig voor de dekwaspomp
Verder zit alles boven water en de boot heeft een gesloten koelsysteem.
Bovendien ga ik s'winters als de boot in het water ligt regelmatig even kijken.
Waar verwachten jullie dan ineens heel erge lekkage ( zo erg dat de boot dreigt te zinken)
Een boot zou eerder volopen tijdens het varen als tijdens het stilliggen
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten