joshuajos schreef:snapt U.
Uh nee ..... en hoewel ik er geen brood mee verdien, durf ik wel te stellen dat ik geen leek ben op dit vlak.
U spreekt over een volledig geïsoleerd dubbelpolig systeem.
Hoe wilt u dan via een isolatiefout stroom via de scheepsromp naar de accu terug laten vloeien?
En zoals Aquanaut al schreef: Een volledig geïsoleerd systeem (ook wel zwevend net genoemd) is in de praktijk op plezierboten vrijwel niet uitvoerbaar omdat de meeste motoren al "aan massa" liggen.
Verder dien je je af te vragen hoe groot de kans is dat er een fout in zowel het + als het - circuit optreedt.
Daarbij acht ik de kans op een fout bij een goed aangelegde bedrading (dwz juiste kabelsoort [dus snoer!], de juiste dikte en goed aangelegd [beschermd]) sowieso verwaarloosbaar.
Hoever moet je gaan?
Kennelijk zien "de experts" ook niet zo'n gevaar in een enkelvoudig gezekerd systeem, anders zou daar wel iets van in de CE normering zijn opgenomen.
Kijkend naar wat ik in de praktijk zie en lees (ook hier) schuilt het grootste gevaar eerder aan de 230V AC kant dan aan de 12V DC kant en niet zozeer in de incidenten, maar meer in amateuristische aanleg van de installatie als geheel.
De beste remedie is te allen tijde preventie: Ofwel je installatie zodanig uitvoeren dat er geen problemen kunnen ontstaan en je bij wijze van spreken zonder zekeringen kunt.
Hoe vaak klapt er een zekering thuis en/of in uw auto? En wat was de oorzaak?