afzekeren 12V

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

afzekeren 12V

Berichtdoor joshuajos » 28 Aug 2015, 15:53

Ik wil mijn boot voorzien van nieuwe bedrading.
Nu wil ik hier een volledig geisoleerd 2aderig gelijkstroomsysteem inbouwen.

Ik ga dus de plus en de min zekeren met een dubbelpolige zekering (installatie automaat)

heeft er iemand een idee welke zekering hiervoor in aanmerking komt?

B karateristiek of de gevoeligere Z karakteristiek (duur !!!) ?

Heeft iemand hier een idee over (of een TIP) ?
joshuajos
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Aug 2015, 15:41
ligplaats: boxmeer
info:

Re: afzekeren 12V

Berichtdoor aquanaut » 28 Aug 2015, 16:09

Welkom Joshuajos,

Dubbelpolig afzekeren van een DC installatie is niet nodig om dat + en - duidelijk gedefinieerd zijn.

Het selecteren van een de karakteristiek van een automaat heeft niets te maken met het gegeven dat ze in een boot zitten.
De gewenste karakteristiek wordt bepaald door hetgeen er in de gezekerde groep wordt geplaatst.
Zonder die wetenschap is er dus er weinig over te zeggen.
Uit ervaring zeg ik dat de B en C karakteristiek het meest worden toegepast, de Z is een erg extreme automaat die bij gemiddeld gebruik snel zal trippen.
Apparatuur die omwille van gevoeligheid een Z karakteristiek zouden verlangen hebben meestal zelf een adequate beveiliging.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: afzekeren 12V

Berichtdoor joshuajos » 28 Aug 2015, 17:15

In mijn benadering moet men wel degelijk de min afzekern, nl

wanneer twee isolatiefouten ontstaan in mijn bedrading dan kan er een niet gezekerde kortsluiting ontstaan,
met grote gevolgen !!

Maar ik ben wel geholpen met je antwoordt t.o.v. de B karakteristiek. Deze zijn voldoende beschikbaar (in tegenstelling tot een Z kar).

bedankt voor je hulp
joshuajos
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Aug 2015, 15:41
ligplaats: boxmeer
info:

Re: afzekeren 12V

Berichtdoor aquanaut » 28 Aug 2015, 17:28

joshuajos schreef:wanneer twee isolatiefouten ontstaan in mijn bedrading dan kan er een niet gezekerde kortsluiting ontstaan


Leg die eens uit.........

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: afzekeren 12V

Berichtdoor joshuajos » 28 Aug 2015, 18:12

Als het ankerlicht een isolatiefout heeft met de min tov de romp dan blijft deze onopgemerkt. wanneer er voor een zekering in de plus ook een isolatiefout onstaat, en dat is niet ondenkbaar, gaat deze stroom via de romp naar het ankerlicht en zo terug naar de accu. :shock:
snapt U.

Dan heeft deze dubbelpolige zekering een gigantische meerwaarde in een volledig geisoleerd systeem, snapt U
joshuajos
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 Aug 2015, 15:41
ligplaats: boxmeer
info:

Re: afzekeren 12V

Berichtdoor aquanaut » 28 Aug 2015, 18:54

joshuajos schreef:wanneer er voor een zekering in de plus ook een isolatiefout onstaat

Zit je zekering op de verkeerde plaats in de installatie!
joshuajos schreef: snapt U

Ik word geacht het te snappen, ik verdien er al wat jaren mijn boterham mee.
Heb je al eens vaker een totaal massavrije installatie in een schip gemaakt?
Wat voor motor staat er bijvoorbeeld in je schip en is deze massavrij?
Misschien ben je beter af met een isolatiebewaker.
Dan merk je iig het falende toplicht op.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: afzekeren 12V

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Aug 2015, 15:47

joshuajos schreef:snapt U.

Uh nee ..... en hoewel ik er geen brood mee verdien, durf ik wel te stellen dat ik geen leek ben op dit vlak.

U spreekt over een volledig geïsoleerd dubbelpolig systeem.
Hoe wilt u dan via een isolatiefout stroom via de scheepsromp naar de accu terug laten vloeien?

En zoals Aquanaut al schreef: Een volledig geïsoleerd systeem (ook wel zwevend net genoemd) is in de praktijk op plezierboten vrijwel niet uitvoerbaar omdat de meeste motoren al "aan massa" liggen.

Verder dien je je af te vragen hoe groot de kans is dat er een fout in zowel het + als het - circuit optreedt.
Daarbij acht ik de kans op een fout bij een goed aangelegde bedrading (dwz juiste kabelsoort [dus snoer!], de juiste dikte en goed aangelegd [beschermd]) sowieso verwaarloosbaar.
Hoever moet je gaan?
Kennelijk zien "de experts" ook niet zo'n gevaar in een enkelvoudig gezekerd systeem, anders zou daar wel iets van in de CE normering zijn opgenomen.

Kijkend naar wat ik in de praktijk zie en lees (ook hier) schuilt het grootste gevaar eerder aan de 230V AC kant dan aan de 12V DC kant en niet zozeer in de incidenten, maar meer in amateuristische aanleg van de installatie als geheel.

De beste remedie is te allen tijde preventie: Ofwel je installatie zodanig uitvoeren dat er geen problemen kunnen ontstaan en je bij wijze van spreken zonder zekeringen kunt.
Hoe vaak klapt er een zekering thuis en/of in uw auto? En wat was de oorzaak?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: afzekeren 12V

Berichtdoor ErikH » 30 Aug 2015, 19:10

joshuajos schreef: en zo terug naar de accu. snapt U


Dacht er door mijn achtergrond en scholing als elektrotechnieker wat vanaf te weten, maar deze ontgaat me volledig. Massavrij, maar toch een retourstroom naar de accu?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: afzekeren 12V

Berichtdoor RonaldL » 30 Aug 2015, 20:07

Een zwevend 12VDC systeem aan boord is niet zo moeilijk hoor, als je de juiste keuzes maar maakt.
En daarin passen de dubbelpolige zekeringautomaten juist heel goed.
In mijn schip zijn alle schakelpanelen uitgevoerd met Carling (type CS2)of CBI (type D2AB) schakelaars, dubbelpolig.
Omdat de automaat niet alleen maar zekering is maar ook schakelaar, kan je een kabel naar een instrument, e-motor of e-groep of wat dan ook, geheel (zowel + als -) uitschakelen. Daarmee wordt het DC systeem in ieder geval meer zwevend (bij wijze van spreken). Van de belangrijke motoren, zoals ankerlier, tript de zekering wel degelijk soms door overbelasting. Door de mid-trip optie in de automaat zie je visueel welke automaat getript is, bijzonder handig. En het kost geen tijd de zekering te resetten. Tenzij kortsluiting natuurlijk.
Als je bang bent dat de dieselmotor niet zwevend is, kan je een aantal dingen doen:
- zwevend maken.
- de motor niet opnemen in je 12VDC systeem, de motor houdt alleen zijn eigen accu als startaccu. Wil je toch ook op de motor de huisbank kunnen laden, plaats je een extra 2e dynamo, wel zwevend. Ben je gelijk van al die diodes, 1-2-both accu-schakelaars en zo af.
Overigens moet je misschien nog naar de instrumenten kijken zoals marifoon. De antennes kunnen nog wel eens een ground-loop veroorzaken. Wij hebben galvanisch gescheiden DC/DC converters geplaatst voor de voeding van de instrumenten.

De karakteristiek van de zekering hangt af van de plek van de zekering. De hoofdzekering op de accu's zijn geen automaten, maar supersnelle T-Class smeltzekeringen, die ook een hoge interrupt-rating hebben (automaten hebben een te lage rating hiervoor).

Dat die "experts" niks in de CE geschreven hebben over dubbelpolig komt omdat die experts mijn boot niet hebben.

Veel succes
RonaldL
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 13 Sep 2014, 20:27
ligplaats: Marina di Ragusa
info:

Re: afzekeren 12V

Berichtdoor Lucter » 30 Aug 2015, 20:13

aquanaut schreef:
joshuajos schreef:wanneer er voor een zekering in de plus ook een isolatiefout onstaat

Zit je zekering op de verkeerde plaats in de installatie!
joshuajos schreef: snapt U

Ik word geacht het te snappen, ik verdien er al wat jaren mijn boterham mee.
Heb je al eens vaker een totaal massavrije installatie in een schip gemaakt?
Wat voor motor staat er bijvoorbeeld in je schip en is deze massavrij?
Misschien ben je beter af met een isolatiebewaker.
Dan merk je iig het falende toplicht op.
Aquanaut


Jaaa, dat heb ik zelf ook. En volledig massavrij heeft heel veel voordelen. Het enige voordeel van niet-massavrij is dat je overal de min van het staal kunt nemen.
Om mijn stalen schip, met dieselmotor met min aan de massa, massavrij te maken was heel simpel, een massavrije dynamo, en een relais op de min van de accu; alleen tijdens het gloeien en starten van de
motor is er een min aan de massa ;)

Daarmee bepleit ik uiteraard niet om "dubbel" af te zekeren, lijkt mij niet echt zinnig. Als je geen behoefte aan massavrij hebt, is de isolatiebewaker ideaal!
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten