Verkeerde accu configuratie

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor aquanaut » 17 Sep 2015, 22:09

Rob,
Volgens mij is elrenegado geen 24v systeem aan het aanleggen hij geeft slechts aan dat de vollledige parallel wordt benut.

In combinatie met een (zware) omvormer of Multi juist geen Gel batterijen maar AGM toepassen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor elrenegado » 18 Sep 2015, 09:33

Klopt, ze stonden, en staan parralel, dus 12v systeen.
Alleen de set van 3 accus had 1 defecte met 2 defecte cellen, leverde nog 8v, en alle verbruikers zaten op die ene accu aangesloten.
Nu is die defecte ertussenuit, en heb ik de aansluitingen juist gemaakt.
Dus de plus van accu 1 halen, en de min van accu 2 zodat de stroom door de hele set loopt, en niet via 1 accu.

De andere accu is mijn start accu, ook dat is een 105ah robustak.
Niet ideaal als start accu dus,
maar ondertussen al te vaak gebruikt om hem nog tussen de huishhoudset te zetten ivm andere weerstand e.d.
althans, dat is mij afgeraden.

Omdat er inderdaad ook een 1200 of 1600w omvormer komt, moet ik de accu set vergroten volgend jaar naar iets van 4x 105, of 3x180a.
Dus ook al zou ik de start accu erbij zetten, dan kom ik nog wat capaciteit te kort.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor Zwerver » 05 Feb 2016, 23:13

Ik wordt een beetje in de war gebracht door : pluspool van één accu en minpool van andere.
Bij parallel zetten maakt dat toch niet uit ?

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

René

Brekkenkruiser 9,5 x3,2 GSAK
Gebruikers-avatar
Zwerver
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 16 Jan 2016, 11:19
Woonplaats: Alkmaar
ligplaats: Heeg
info:

Re: Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor vuuren1 » 05 Feb 2016, 23:25

Zwerver schreef:Ik wordt een beetje in de war gebracht door : pluspool van één accu en minpool van andere.
Bij parallel zetten maakt dat toch niet uit ?

Afbeelding


Wat bedoel je met niet uitmaken?

Parallel schakelen geeft dezelfde klemspanning als 1 accu maar dubbele capaciteit (indien de accu's hetzelfde zijn).

Een gevoelig puntje is dat bij het parallel schakelen de inwendige weerstand van beide accu's gelijk moet zijn; bij een verschil zal de ene accu de andere leeg maken.
De meeste kans op succes is het toepassen van 2 (of meer) accu's die tegelijk geproduceerd zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor Zwerver » 05 Feb 2016, 23:58

Wat ik bedoel : twee dezelfde accu's zijn parallel geschakeld, dan vormen de twee pluspolen een gezamenlijke plus en de twee minpolen een gezamelijke min.
De weerstand in de kabel is toch niet zodanig ( bijvoorbeeld accu's gekoppeld met 25cm lange kabel 50mm2 ) dat het wat uitmaakt van welke accu je de polen gebruikt om de verbruikers aan te sluiten ?
Met vriendelijke groet,

René

Brekkenkruiser 9,5 x3,2 GSAK
Gebruikers-avatar
Zwerver
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 16 Jan 2016, 11:19
Woonplaats: Alkmaar
ligplaats: Heeg
info:

Re: Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor vuuren1 » 06 Feb 2016, 01:21

Zwerver schreef:Wat ik bedoel : twee dezelfde accu's zijn parallel geschakeld, dan vormen de twee pluspolen een gezamenlijke plus en de twee minpolen een gezamelijke min.
De weerstand in de kabel is toch niet zodanig ( bijvoorbeeld accu's gekoppeld met 25cm lange kabel 50mm2 ) dat het wat uitmaakt van welke accu je de polen gebruikt om de verbruikers aan te sluiten ?


Dat is verwaarloosbaar mits de kabeldoorsnede voldoende is en de kabellengte kort blijft (wat je beschrijft is prima).
Dat speelt pas als je met bijvoorbeeld een flinke omvormer aan de gang gaat en de magnetron die 120A uit de accuset haalt lekker laat werken.

Als je 5 accu's op een rij zet is het verstandig om in het midden af te takken.

Ook belangrijk is de laadstroomkabel vanaf de motordynamo of een accu scheider, die is in veel gevallen wel lang.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor varg » 06 Feb 2016, 11:08

vuuren1 schreef:
Zwerver schreef:Wat ik bedoel : twee dezelfde accu's zijn parallel geschakeld, dan vormen de twee pluspolen een gezamenlijke plus en de twee minpolen een gezamelijke min.
De weerstand in de kabel is toch niet zodanig ( bijvoorbeeld accu's gekoppeld met 25cm lange kabel 50mm2 ) dat het wat uitmaakt van welke accu je de polen gebruikt om de verbruikers aan te sluiten ?


Dat is verwaarloosbaar mits de kabeldoorsnede voldoende is en de kabellengte kort blijft (wat je beschrijft is prima).
Dat speelt pas als je met bijvoorbeeld een flinke omvormer aan de gang gaat en de magnetron die 120A uit de accuset haalt lekker laat werken.

Als je 5 accu's op een rij zet is het verstandig om in het midden af te takken.

Ook belangrijk is de laadstroomkabel vanaf de motordynamo of een accu scheider, die is in veel gevallen wel lang.


Een leuk (Engelstalig) artikeltje hierover met berekeningen: http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html

groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor elrenegado » 06 Feb 2016, 11:49

bij het parralel zetten van accus, is het beste om de + en - van verschillende accus te pakken.

bij 2 stuks is het de + van accu 1, en de - van accu 2.
Bij 4 stuks, de + van accu 1, en de - van accu 4.

Zo belast je ze alle ongeveer evenveel doordat de stroom afname door de hele set loopt.
Je lader(s) etc sluit je hetzelfde aan op de set.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor aquanaut » 06 Feb 2016, 13:46

vuuren1 schreef:Als je 5 accu's op een rij zet is het verstandig om in het midden af takken.


Dat is niet geheel juist Hans.
De meest eenvoudige manier (met zo min mogelijk knooppunten en verbindingen ) is zoals Elrenegado beschrijft.
Het allerbeste voor evenredige belasting is een busbar systeem.
Hierbij bouw je twee dikke DC railen die je met een zwaar overbemeten (per accu even lange) kabels aan elke accu verbindt.
Echter ben ik geen voorstander van een dergelijke opstelling bij een betrekkelijk eenvoudige installatie op een jacht.
Door alle knooppunten creëer je een potentieel gevaar op overgangsweerstanden.
Dan is het middel erger als de kwaal.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor vuuren1 » 06 Feb 2016, 21:30

Ik koppelde bv. 4 Victron AGM's van 160Ah met 70mm2, dat is erg fors.
Dan heb je de knooppunten nog waar je de kans op overgangsweerstanden probeert tegen te gaan door goede materialen te gebruiken, zorgen dat er geen vocht in de buurt komt en periodiek onderhoud pleegt.
Note: Wij hebben servicesets altijd voorin het schip geplaatst in een daarvoor verplichte kist. Dat is altijd kurkdroog gebleken.

Jullie hebben uiteraard gelijk dat minder knooppunten minder kans op storing geeft maar als we op verbindingen moeten besparen in een heel schip wordt het een heel gepuzzel..
Over de verdeling van de belasting maak ik mij niet zoveel zorgen als je zowel de accucapaciteit als ook de kabels niet te krap neemt.


Ik heb zelf ruim 7 jaar met de 4 AGM's gedaan, weinig met die boot gevaren maar er wel veel op verbleven.
Er stond bij afwezigheid ook altijd een alarminstallatie op en als de set ca. 45% ontladen was werd deze geladen (er zaten geen zonnepanelen op die boot).
Ik was er wel zuinig op maar er is in die tijd toch heel wat keren geladen en ontladen.

Toen de boot verkocht werd merkte ik nog geen enkel verschil met nieuw.
Voor zover ik weet gaan ze nu het negende jaar in.
Het was ook geen drie stuivers systeem, alles van Victron.
En zeer tevreden over het spul met een Multiplus en BMV.

Ik zou het zo weer doen, alleen dan met 6 accu's (en liefst met zonnepanelen maar dat vindt ik op een lage Cabrio kajuit niet fraai).
Met de tegenwoordige verbuikerseisen kan je eigenlijk niet snel teveel accu capaciteit installeren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten