Gisteren eens wat kritisch naar de accu setup van m'n nieuwe boot gekeken.
Reden was de koelkast die niet aan wilde slaan, multimeter erop, en spanning te laag.
Volgens verkoper had de koelkast een aparte accu, althans, zo heeft hij de opdracht gegeven aan de werf.
Er staan 4 accus in, 3 aan elkaar gekoppeld, en 1 apart.
alle 4 zijn centuron robustak accus van 105ah.
Volgens mij zijn dit semi tractie batterijen, en dus niet geschikt als startaccu.
Anyway, de 3 gekoppelde waren zo goed als leeg, de losstaande had 12,68v.
De motor starte gewoon, dus die los staande accu is de start accu (kabel loopt van accu naar hoofdschakelaar, en van daar naar startmotor)
Echter de laadstroomkabel vanaf de verdeler is ook op de hoofschakelaar erbij gezet (scheelde 2m kabel denk ik)
Beetje vreemd, maar ook dat gaan we aanpassen.
De 3 andere accus zijn gekoppeld, echter de laadstroom, en verbruikers staan op de middelste aangesloten, en de ander 2 staan er links en rechts naast.
ook dit is verkeerd.
terwijl ik facturen heb van de werf waarop staat dat ze de accus ingebouwd hebben en de bekabeling aangepast.
Ik denk dat bij mezelf, een werf had toch beter moeten weten.
Accus zijn in 2013 geplaatst.
Wat wil ik gaan doen ?
die losse robustak 105ah semi tractie batterij vervangen voor een gedegen start accu.
Ik heb nog een twijfel over de 4 robustaks.
of ik een bank maak van 4 accus, allen door verbind en de plus van accu 1 pak, en de min van accu 4,
of dat ik er 2 banken van 2 van maak.
Er komen best wat verbruikers op te staan straks, incl omvormer voor het koffiezet apparaat ect.
wellicht is een bankje van 2x 105 ah dan wat weinig.
Vragen zijn dus :
- welk type startaccu zou ik voor een OM616 moeten hebben ? 120ah met een cca van 680 ?
- wat is wijsheid, 4x 105 ah accubank, of 2 banken van 2x 105ah (gevoel zegt 4x105ah)
En ja ik weet dat bij het gebruik van meerdere accus in een bank 1 defecte de andere ook kan slopen.
Daarom ga ik ze eerst allemaal eens loskoppelen, 48h laten staan en dan spanning meten.