Verkeerde accu configuratie

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor elrenegado » 13 Aug 2015, 09:40

Gisteren eens wat kritisch naar de accu setup van m'n nieuwe boot gekeken.
Reden was de koelkast die niet aan wilde slaan, multimeter erop, en spanning te laag.
Volgens verkoper had de koelkast een aparte accu, althans, zo heeft hij de opdracht gegeven aan de werf.

Er staan 4 accus in, 3 aan elkaar gekoppeld, en 1 apart.
alle 4 zijn centuron robustak accus van 105ah.
Volgens mij zijn dit semi tractie batterijen, en dus niet geschikt als startaccu.

Anyway, de 3 gekoppelde waren zo goed als leeg, de losstaande had 12,68v.
De motor starte gewoon, dus die los staande accu is de start accu (kabel loopt van accu naar hoofdschakelaar, en van daar naar startmotor)
Echter de laadstroomkabel vanaf de verdeler is ook op de hoofschakelaar erbij gezet (scheelde 2m kabel denk ik)
Beetje vreemd, maar ook dat gaan we aanpassen.

De 3 andere accus zijn gekoppeld, echter de laadstroom, en verbruikers staan op de middelste aangesloten, en de ander 2 staan er links en rechts naast.
ook dit is verkeerd.
terwijl ik facturen heb van de werf waarop staat dat ze de accus ingebouwd hebben en de bekabeling aangepast.
Ik denk dat bij mezelf, een werf had toch beter moeten weten.
Accus zijn in 2013 geplaatst.

Wat wil ik gaan doen ?

die losse robustak 105ah semi tractie batterij vervangen voor een gedegen start accu.

Ik heb nog een twijfel over de 4 robustaks.
of ik een bank maak van 4 accus, allen door verbind en de plus van accu 1 pak, en de min van accu 4,
of dat ik er 2 banken van 2 van maak.

Er komen best wat verbruikers op te staan straks, incl omvormer voor het koffiezet apparaat ect.
wellicht is een bankje van 2x 105 ah dan wat weinig.

Vragen zijn dus :
- welk type startaccu zou ik voor een OM616 moeten hebben ? 120ah met een cca van 680 ?
- wat is wijsheid, 4x 105 ah accubank, of 2 banken van 2x 105ah (gevoel zegt 4x105ah)

En ja ik weet dat bij het gebruik van meerdere accus in een bank 1 defecte de andere ook kan slopen.
Daarom ga ik ze eerst allemaal eens loskoppelen, 48h laten staan en dan spanning meten.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor aquanaut » 13 Aug 2015, 10:20

Hey S,

De robustak is niet bij uitstek een startaccu, het zal best gaan hoor maar er zijn betere, ik zou hiervoor een Optima pakken.
Als je aangeeft, "de drie gekoppelde waren zo goed als leeg", wat was dan de spanning?

Het aansluiten van de laadkabels op de hoofdschakelaar is op zich niet problematisch hoor, als ze maar wel aan de juiste kant gezet worden (accuzijde)
Bij een parallel schakeling van 3 accu's is het uiteraard wel zo dat de stroom over de gehele set wordt gehaald door de plus en min op de overstaande accu's te pakken.

Maar hoe komen die drie accu's dan leeg? werkt de laadstroomverdeler niet?

Ik zou voorkeur geven aan 1 grote set in plaats van twee kleine, uiteraard bewaakt met een BMV.

De grootte van de bank wordt uiteraard bepaald door de hoeveelheid afnemers en de gewenste autonomie.
Had je al in gedachten hoe groot de omvormer gaat worden, en hoe je het onttrokken vermogen weer in de accu gaat krijgen?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor elrenegado » 13 Aug 2015, 10:37

wat zal een goede startaccu capaciteit zijn dan voor m'n motor ? 120ah met een cca van 680 ?

Hoe de 3 accus leeg zijn geraakt,
goede vraag.
Moet ik nog gaan uitzoeken.
Ik vermoed dat de koelkast buiten de hoofschakelaar om staat o.i.d.

Ik heb de boot opgehaald, en toen deed de koelkast het goed.
Daarna neergelegd en 2,5 week niets aangehad, spanning was 10,6v in de set. (gemeten met multimeter)

Toen ik de motor starte, gaf de voltmeter in het dashboard nog steeds geen hogere spanning aan, pas na gasgeven liep deze op naar de 13v,.(nog steeds te laag dus)
daarna nog een x gestart, en toen meete ik een laadstroom van 12,6 tot 13v op de ingang van de laadstroomverdeler.
De laadstroomverdeler is een diode van mastervolt, deze ga ik zowiezo vervangen voor een argofet 200-3 van victron.
Daarnaast laad ik de dynamo even nakijken, volgens factuur is het een 13v 55a (maar voor goed laden moet die toch 13,8 zijn ?? )

op dit moment hangen de 3 aan een lader,
zaterdag ga ik weer naar de boot, dan zouden deze een status vol moeten hebben.
Dan koppel is ze los, en laat ze staan om daarna de open klemspanning te meten zondag ofzo.
Kan ik daarna gelijk de plus en min op de juiste manier erop zetten.

Omvormer word waarschijnlijk een multiplus van 1200 of 1500w
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor aquanaut » 13 Aug 2015, 11:07

elrenegado schreef:wat zal een goede startaccu capaciteit zijn dan voor m'n motor ? 120ah met een cca van 680 ?


De Optima Redtop zoals ik eerder aangaf, ongeëvenaard (in traditionele accu's)

Wat voor koffie wil je gaan zetten?

In combinatie met een passieve laadstroomverdeler zonder compensatie contact moet de regelaar in de dynamo aangepast worden.
Bij aansluiten van een lege accu zijn spanningen van >14 V gebruikelijk.

Waarom een Argofet 200-3 met een dynamo van 55A, dan is de 100-3 zwaar genoeg!
Een compressor koelkast onttrekt gemiddeld 40-50Ah uit een accu, met 315Ah bruto capaciteit ben je dus met een etmaal of 8 klaar.
In de praktijk is dit ongeveer de helft......
De onderspanningsbeveiliging van de koelkast voorkomt in dit geval dat de accu's helemaal plat worden getrokken, al is 10,6V een flinke onderspanning.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor elrenegado » 13 Aug 2015, 11:12

Ik weet ook niet zeker of het door de koelkast is gekomen,
dit moet ik dus nog uit gaan zoeken. en meten.

koelkast een is losse compressor unit, en een aparte geisoleerde bak, geen "fabriekskoelkast" zeg maar.
uitzetten doe je door de thermostaat geheel linksom te draaien tot na de klik.
geen idee of dat ook Echt uit is.
tis wel een isotherm set.

Koffieapparaatje vraagt 850 wattjes...

Waarom de 200-3 ?
Ik wil de dynamo naar een 80 a 95a brengen.
Dan vind ik de 100-3 net aan de grens.
beter iets over capaciteit dan, voor die paar tientjes extra.
of zie ik dat geheel verkeerd ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor aquanaut » 13 Aug 2015, 12:21

Of je nu je "eigen kast" of de fabrieks kast koelt, de compressor blijft gelijk.
Als je kast dus goed geïsoleerd is kom je aan het gelijke dagverbruik.

Het gegeven dat de spanning niet veel verder is weggezakt doet mij vermoeden dat het heel goed de koelkast geweest kan zijn.

In principe is de spanningval over een fet kleiner met een relatief lagere stroom, maar dat is wel 2 positioes achte de komma theorie.
Anderzijds is de meerprijs van de 200A uitvoering ook niet zo schokkend.

En je weet het als je een mooie pakketprijs wilt hebben...... ;)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor elrenegado » 13 Aug 2015, 13:12

i know.
maar het meeste heb ik al, enkel de fet nog niet.

Wat zou de ideale uitgangsspanning moeten zijn van de dynamo in combi met deze accuset, argofet en aparte startaccu ?
(indien ik deze zou moeten vervangen komt er weer 4x 105ah te staan)
14,2 v ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor elrenegado » 03 Sep 2015, 11:26

Gisteren de accu configuratie maar eens correct aangesloten, en de defecte er tussen uit gehaald.
Ik had nog een paar stukken 75mm2 kabel met m10 kabelogen eraan, dus die als koppeling gebruikt tussen de accus.
Nu gaat de plus naar accu 1, en de min naar accu 2, ook de los aangesloten massa kabeltjes teruggebracht naar een massa verdeelpunt.

alleen is me huishoudset nu maar 2x105,
en de start is eenzelfde accu semi tractie van 105, niet ideaal dus.

aangezien er afgeraden word om de huidige startaccu nu bij de huishoudset te prikken,
zal ik voor volgend seizoen een compleet nieuwe set nodig hebben, zowel start als huishoud.
Nadeel is alleen dat me accu houders max 18,5 cm breed zijn, daar zal aan gelast moeten worden aangezien ik dan 3x 180ah terug wil plaatsen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor Rob Art » 17 Sep 2015, 20:15

elrenegado schreef:Nu gaat de plus naar accu 1, en de min naar accu 2, ook de los aangesloten massa kabeltjes teruggebracht naar een massa verdeelpunt.

aangezien er afgeraden word om de huidige startaccu nu bij de huishoudset te prikken,
zal ik voor volgend seizoen een compleet nieuwe set nodig hebben, zowel start als huishoud.
Nadeel is alleen dat me accu houders max 18,5 cm breed zijn, daar zal aan gelast moeten worden aangezien ik dan 3x 180ah terug wil plaatsen.


Beste TS,

Als ik bovenstaande zo lees gaat het aansluiten niet helemaal goed, of je moet je er bewust van zijn dat je nu een 24V installatie aan het creëren bent?

Ter info, als je accu's serie af parallel wilt aansluiten moeten de accu's van de zelfde serie zijn en niet eerder voor andere doeleinden zijn toegepast.
Ik weet niet wat je budget is, maar als je aan nieuwe accu's gaat denken zou ik voor de hoofdmotor kiezen de eerder genoemde Redtop toepassen en voor de huishoud set een serie gel accu's. Deze zijn er in diverse maten, zodat je zelf een configuratie kan bedenken om alles passend in het schip te monteren.

Verder is het erg belangrijk om een goede lader of combi omvormer aan boord te hebben.
Succes
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Verkeerde accu configuratie

Berichtdoor JerryR » 17 Sep 2015, 20:44

Ik zou voorlopig die set van 4 lekker koppelen je kunt altijd nog een nieuwe set kopen wie weet werkt het prima ze zijn pas 2 jaar oud
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten