walstroom en/of via zonnepaneel

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

walstroom en/of via zonnepaneel

Berichtdoor keeserna » 12 Aug 2015, 12:18

Ik heb een ander (motor)boot gekocht en gelijk de stroomvoorziening laten vernieuwen.
Er staan nu 4 service accu's en een start acuu in de boot. De lader is een Victron 50 amp, de omvormer is een Victron 1600.
Er is ook een Solar zonnepaneel van 150 wat aangesloten.
Nu blijkt dat er slechts één stopcontact is aangesloten op de omvormer. Dit lijkt mij niet handig als je ergens zonder walstroom ligt.
Het lijk mij logisch dat alle stopcontacten bruikbaar zijn, ook als er geen walstroom is.

Tot nu toe kan het zonnepaneel de vraag naar stroom bijhouden. De stroommeter staat tussen de 12 en 14 volt.

Om toch, bijvoorbeeld, tv te kijken of een laptop gebruiken heb ik de walstroom aangesloten. Ik heb dan uiteraard op de stopcontacten 220 staan. Bij controle van de stroommeter zag ik echter dat die richting 16 volt ging. Ik heb dus de walstroom gelijk afgesloten en via een verlengsnoertje de stroom van dat ene stopcontact gebruikt..

De vraag is hoe ik stroom krijg op alle stopcontacten via de omvormer. Bovendien zou het, mijns inziens, logisch zijn dat de vraag naar stroom automatisch geregeld wordt.
Het lijkt logisch dat er dan een "omschakel" automaat tussen (waar?) gezet wordt maar diverse "deskundigen" zeggen dat dit juist niet moet.
Ik hoor graag wat de juiste oplossing is. Ik bedoel dan dat er iets moet worden aangepast waardoor de vraag naar stroom automatisch geregeld wordt, en dus niet dat ik schakelaars aan of uit moet zetten.
keeserna
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Aug 2015, 09:51
ligplaats: Dintel
info:

Re: walstroom en/of via zonnepaneel

Berichtdoor ErikH » 12 Aug 2015, 15:07

Is het niet handiger dezelfde vakman in te schakelen i.p.v. de vraag hier te stellen?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: walstroom en/of via zonnepaneel

Berichtdoor aquanaut » 12 Aug 2015, 16:56

Hallo Keeserna,

Wat voor type lader is er opgehangen en waarom is er voor een losse lader en losse omvormer gekozen?
Het gebruiken van stroom van de wal heeft niets met het stijgen van de accuspanning te maken.

Wat voor solar regelaar zit er aan het zonnepaneel?
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: walstroom en/of via zonnepaneel

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Aug 2015, 17:34

Ik vind het een beetje warrig verhaal.
Stroommeter? Wat meet die dan? Je wekt de indruk dat die op het zonnepaneel zit en dan zou die niet beinvloed kunnen worden door walstroom oid.
Daarbij meet een stroommeter Amperes en geel Volts, maar dat is een detail.

Het feit dat er maar 1 wcd op de omvormer zit en de rest op het walnet, duidt er mijns inziens op dat er geen omschakelautomaat is ingebouwd; iets wat normaal gesproken wel het geval is als je met gescheiden apparaten werkt. Je hele 220V net is dan 1 net en wordt of door de wal, of door de omvormer gevoed. Alles gebeurt automatisch, afhankelijk of je wel of geen walstroom hebt.
Nog mooier zijn de zg combi's, waar lader en omvormer in een zijn en alles zonder dat je zelf na hoeft te denken voor je regelen. Maar daar zal je ongetwijfeld een bewuste keuze in gemaakt hebben.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: walstroom en/of via zonnepaneel

Berichtdoor broekie » 12 Aug 2015, 21:32

Ik heb dezelfde situatie alleen geen solar. Bij mij zit er een powerbox in. Die schakelt om zodra de walstroom erop of eraf gaat. Ook een Victron 1600 W omvormer. Stopcontacten door het schip. Alleen boiler en lader zitten op de. Walstroom en nooit op de omvormer.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2545
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: walstroom en/of via zonnepaneel

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Aug 2015, 23:52

broekie schreef:Ik heb dezelfde situatie alleen geen solar. Bij mij zit er een powerbox in. Die schakelt om zodra de walstroom erop of eraf gaat. Ook een Victron 1600 W omvormer. Stopcontacten door het schip. Alleen boiler en lader zitten op de. Walstroom en nooit op de omvormer.

Dat zou je ook verwachten, bij mij zit alles in één kast, maar het principe is het zelfde.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: walstroom en/of via zonnepaneel

Berichtdoor keeserna » 13 Aug 2015, 10:57

Dank voor de reacties.

De "warrigheid" van mijn vraagstelling wordt veroorzaakt door mijn gebrekkige kennis over de ontstane situatie.

Vragen van Aquanaut:
- De acculader is een Victron 60A met 3 uitgangen.
- een laadstroomregelaar, uitgebreide uitvoering.

Opmerkingen van Grootveld:
Het "metertje" op het dashboard geeft aan hoeveel volt /amp? de accu's leveren. Met het zonnepaneel aan en de schakelaar van het inverter paneeltje op on wordt er tussen de 12 en 14 volt aangegeven. Lijkt mij de juiste situatie. Het zonnepaneel laad dus de accu's bij en stelt mij in staat om bijvoorbeeld een koffiezetapparaat te gebruiken via dat ene stopcontact.
Als ik de walstroom aanschakel, omdat er zoals aangegeven op de overige stopcontacten geen 220 staat, schiet het "metertje" naar 16 volt. Ik heb de walstroom maar gelijk afgesloten want dat lijkt mij niet goed.

Opmerking van Broekie:
Of de startaccu ook bijgehouden wordt door het zonnepaneel weet ik (nog) niet. Zal ik navragen. De boiler heeft een aparte schakelaar, lijkt op een zekeringblok, waarmee de boiler aan of uit gezet kan worden. in de huidige opstelling denk ik dat de boiler alleen op walstroom staat. Werkt uiteraard ook als de motor draait.

De opmerking dat ik dit bij de installateur moet neerleggen lijkt logisch. Die zijn echter met vakantie. Ik ben dus op zoek gegaan naar de oplossing. Daarbij kom ik tegengestelde adviezen tegen, vandaar mijn vraagstelling in dit forum. De aangegeven automaat zou,volgens leveranciers van Victron apparaten, van toepassing zijn voor het geval een generator aanwezig is op de boot. In mijn beleving is een zonnepaneel ook een "apparaat"wat stroom levert.

Ik heb de installateur, een erkend yacht service bedrijf, de vrije hand gegeven om alles aan te leggen en dat is ook heel mooi en degelijk uitgevoerd. Waarom er dan een situatie ontstaat die ik heb aangegeven is mij een raadsel.
De keuze voor een aparte acculader en een aparte omvormer is dat er bij een defect niet beide functies uitvallen c.q. vervangen moeten worden.
Als leek zou ik zeggen dat de extra functie in de combi apparaten toch ook apart aangelegd kan worden. Dat zou dan de automaat / powerbox kunnen zijn.

Bij normaal gebruik van de boot houd het zonnepaneel de accu;s op spanning en kan ik, via de omvormer apparaten gebruiken. Als er een automaat ( welk typ? ) goed aangesloten wordt dan zou dit voor alle stopcontacten moet gelden. De primaire stroomvoorziening kan dan via het zonnepaneel bijgeladen kunnen worden en als dit onvoldoende is om de accu's vol te houden, waardoor de omvormer 1600 watt kan leveren, dan zou er (automatisch) omgeschakeld kunnen worden naar de walstroom.

Is dit te futuristisch of moet ik gewoon de walstroom als basis gebruiken en het zonnepaneel daarmee overbodig maken? Het zonnepaneel is dan alleen maar functioneel als er geen walstroom is.
keeserna
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Aug 2015, 09:51
ligplaats: Dintel
info:

Re: walstroom en/of via zonnepaneel

Berichtdoor aquanaut » 13 Aug 2015, 12:08

Keeserna,

Hetgeen de omvormer gemiddeld gebruikt gaat het 150Wp zonnepanneel niet bijhouden hoor.
Maar nogmaals wat voor regelaar zit er op , aan de omschrijving "een uitgebreide" heb ik niets.
De Victron Centaur is niet de meest geavanceerde lader van Victron, maar wel een apparaat wat continue aangesloten mag blijven op de accu's
Je kunt dus met een gerust hart de walstroom aansluiten, ik zou het "metertje" lekker links laten liggen, en een echte batterij monitor aanschaffen.

Het risico wat je loopt bij een automaat is dat er ongewild een te zware belasting op de omvormer kan komen, wij maken ze meerdere malen per seizoen mee.
Stofzuigen, wat de havenzekering niet trekt, die springt en vervolgens hangt de stofzuiger aan de omvormer.
Elke te zware belasting die de walzekering niet aankan klapt op de omvormer.
Mijn mening is dan ook dat een Multi hier meer op zijn plaats was geweest, die kun je aanpassen aan de walzekering zodat deze er nooit uitklapt.
En kun je toch meer stroom verbruiken als de walaansluiting kan leveren.
In jouw geval kun je bijvoorbeeld ook een handmatige schakelaar (laten) installeren waarmee je de stopcontacten van wal naar omvormer kan schakelen.
De prioriteit voor de solar kan bij een goede laadregelaar worden ingeregeld daar het aanpassen van de absorptiespanning.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: walstroom en/of via zonnepaneel

Berichtdoor keeserna » 13 Aug 2015, 19:33

Ik zal proberen de KERN van mijn vraag beter te omschrijven.

Het zonnepaneel levert stroom. Tot nu toe, door mooi weer, houd dit paneel de accu's op 13 a 14 volt. Dit zou dan, lijkt mij, via de laadstroomregelaar gaan.
Het zonnepaneel laad dus de accu's bij. De accu's zijn de bron waaruit de omvormer / inverter desgevraagd 1600 watt put.
Het inverter coltrol paneeltje geeft aan of dit goed gaat of, met een nader lampje, als er iets fout gaat.

Walstroom zal de de acculader voeden. De acculader zal laden als dat nodig is. Zijn de accu's vol dan zal het laden stoppen.....lijkt mij.

ER ZIJN BIJ GELIJKTIJDIG GEBRUIK DUS 2 STROOMLEVERANCIERS ACTIEF.

Kan dit kwaad of regelen de aangegeven leveranciers (apparaten) dit onderling. Antwoord 1: ja, dan heb ik een zorg minder. Antwoord 2 : nee, hoe los ik dit dan op.

Dat ik nog e.e.a. aan moet laten passen om zonder walstroom toch 220 op alle stopcontacten te krijgen is een kwestie van doorgeven aan de installateur.
keeserna
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Aug 2015, 09:51
ligplaats: Dintel
info:

Re: walstroom en/of via zonnepaneel

Berichtdoor aquanaut » 13 Aug 2015, 19:58

Is geen probleem.....
Mits dat we weten wat voor merk en type de solar regelaar is...
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten