walstroom en/of via zonnepaneel

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: walstroom en/of via zonnepaneel

Berichtdoor keeserna » 13 Aug 2015, 23:11

Beste Aquanaut,

Zodra ik op de boot ben zal ik het type noteren.
Ik heb het apparaat wel gezien. Ik denk een Steca, gezien de prijs, zal dat een Steca laadregelaar PR 3030 zijn.
Bedankt voor de snelle reacties.
keeserna
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Aug 2015, 09:51
ligplaats: Dintel
info:

Re: walstroom en/of via zonnepaneel

Berichtdoor aquanaut » 14 Aug 2015, 06:30

Een PR3030 met een 150Wp pannel op 12V :o

Ehm ok, ga je nog uitbreiden met panelen?
In ieder geval is gelijktijdig werken geen probleem.
Wat voor accu's heb je in de boot staan en op welke stand (accusoort) is de Centaur afgesteld?
Bij de Steca regelaars kun je geen spanningen aanpassen, ook hebben ze geen adaptief laadalgoritme met minimaal 3 trappen.
In de praktijk houdt dit in dat zodra de Centaur gaat werken de Steca er mee stopt (mits de absorptiespanning is bereikt.)
Dat is eigenlijk zonde, omdat je dus meer gebruik maakt van betaalde energie als gratis energie.
Is die Steca ook bij de laatste verbouwing geplaatst?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: walstroom en/of via zonnepaneel

Berichtdoor keeserna » 14 Aug 2015, 13:14

Ik heb mij laten adviseren door het bedrijf wat alles heeft geïnstalleerd.
M.b.t. tot laadstroom regelaar werd gevraagd of ze een eenvoudige of een uitgebreide moesten installeren. Ik heb dus voor de uitgebreide gekozen. Als je toch al duizenden euro's uitgeeft maken die paar tientjes verschil niet zo veel meer uit.

Het blijft bij een paneel van (echte? staat in de factuur) 150 watt. Blijkbaar is ook dit weer een bijzonder geval want de prijs was ongeveer het dubbele wat elders voor 150 watt wordt aangeboden.
Er staan 4 accu's van 105AH plus een staraccu van 105 AH. Het zijn gewone onderhoudsvrije accu's van Vetus.

De aangegeven praktijksituatie is precies wat ik niet zou willen. Primair kan het zonnepaneel de accu's bijhouden en als dit niet meer lukt dan zou de acculader, via 220, het over moeten nemen.

Maandag zijn de mensen van het installatiebedrijf weer terug en ik zal ze dan maar gelijk confronteren met de situatie.
Zal een aardige puzzel worden om dit op te lossen.

Ik ben blij met de reactie op dit forum, want nu weet ik waar ik op moet letten!!
Een mens is nooit te oud om te leren!!
keeserna
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Aug 2015, 09:51
ligplaats: Dintel
info:

Re: walstroom en/of via zonnepaneel

Berichtdoor aquanaut » 14 Aug 2015, 13:38

Beste Keeserna,

Het is vreemd om een 30 A regelaar te monteren aan een paneel dat nog geen 13A aan laadstroom kan genereren als je verder geen plannen hebt voor uitbreiding.
In dat geval hadden ze net zo goed de 1010 kunnen pakken, daar kan 180Wp aan paneel op en is verder exact dezelfde regelaar als de 3030.
Als ze je echt goed hadden geadviseerd hadden ze je helemaal hgeen PWM regelaar maar een MPPT regelaar moeten verkopen.
Deze heeft een tot 30% hoger rendement t.o.v. je huidige regelaar. (als ik even van de MPPT serie van Victron uitga)
Dan had je met het een na kleinste model, de 75/15 uit de voeten gekund:

Afbeelding

http://www.bluepowershop.nl/producten/victron-aanbiedingen/victron-blue-solar-mppt-7515-12v24v-15a-632.html

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: walstroom en/of via zonnepaneel

Berichtdoor keeserna » 16 Aug 2015, 22:01

Ik ben dit weekend op de boot geweest en.... het is een PR 2020.
Is wat toepasselijker dan de verondersteld 3030!
Morgen zijn de heren van het installatiebedrijf weer terug van vakantie en ik kan nu wat gerichter overleggen wat er nog gedaan moet worden.
Nogmaals dank voor de info.
keeserna
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 12 Aug 2015, 09:51
ligplaats: Dintel
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten