vlotter douchepomp

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

vlotter douchepomp

Berichtdoor broekie » 21 Jul 2015, 08:34

Ik heb eeb Johnson vlotter/douchepomp combinatie in de opvangbak.
De vlotter werkt niet meer correct.

http://www.allpa.nl/nl/bilgepompen-koel ... 36303.html

Hij is dit jaar in gebruik genomen, dus ik vind hem wel erg snel stuk gaan.
Ik kan natuurlijk garantie claimen enz. dat begrijp ik.

Nu is mijn vraag wat jullie voor vlotterschakelaars gebruiken?
Voor ik dezelfde nieuwe plaats wil ik wel weten of er geen beter betrouwbare vlotters zijn.
Ik dacht dat de beweegbare versies minder betrouwbaar zijn dan de electronische.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: vlotter douchepomp

Berichtdoor sogna mi » 21 Jul 2015, 09:03

ik heb precies hetzelfde gehad na 1,5 seizoen met een johnson vlotter, erg vervelend want de opvangbak stroomt dan over.
Nu gebruik ik een electronische vlotter zonder bewegende delen, en dat werkt tot op heden erg goed.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: vlotter douchepomp

Berichtdoor quichot » 21 Jul 2015, 09:19

Zo'n mechanisch wit geval met een kwikbolletje. Als je nagaat dat het ding zomer en winter in afgewerkt douchewater met zeepresten hangt vind ik de levensduur van zo'n 10 jaar (ik ben nu aan de derde toe) best nog meevallen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: vlotter douchepomp

Berichtdoor broekie » 21 Jul 2015, 09:24

Die er nu in zit is electronisch, dus zou beter moeten zijn dan de bewegende.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: vlotter douchepomp

Berichtdoor iJack » 21 Jul 2015, 22:51

Ik heb aan boord een schakelaar naast de kraan aan de wand in de douche en een directe slang vanaf afvoer naar de pomp. Bij het douchen de schakelaar aanzetten en de pomp doet de rest.

http://www.whalepumps.com/marine/product.aspx?Category_ID=10021&Product_ID=10037&FriendlyID=Gulper-220
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Re: vlotter douchepomp

Berichtdoor broekie » 22 Jul 2015, 07:14

@iJack. Zoiets zat ik ook inderdaad aan te denken. Nu zetten we via het schakelpaneel de pomp aan. Omdat ik de vlotter eraf heb gehaald, start de pomp dus direct.
Na het douchen weer uit. Lastige is dat deze schakelaar natuurlijk niet bij de douche zit. Dit is natuurlijk een tijdelijke oplossing.

Het Johnson pompje zit in de bijbehorende opvangbak. Ben je te laat met aanzetten van het pompje, loopt deze over.
Door een pomp direct op de afvoerleiding te monteren merk je wel als je hen vergeet aan te zetten als de douchebak volloopt. Het water loopt in ieder geval niet de bilge in.

Ander probleem wat ik voorblijf is de vervuiling van het opvang bakje. In mijn vorige boot heb ik er 4 jaar niet naar omgekeken. Er zat eer betere stroming in de afvoer.
Dit jaar heb ik het bakje en filter al 3 keer schoongemaakt van aangekoekte zeepresten. Het afschot vanaf het putje naar de bak is minimaal.
Een goede pomp in de flow zal alles eruit pompen denk ik.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: vlotter douchepomp

Berichtdoor quichot » 23 Jul 2015, 10:08

broekie schreef:Die er nu in zit is electronisch, dus zou beter moeten zijn dan de bewegende.

Verklaar dat 'dus'! Kan elektronica niet stuk? Probleem is niet de bewegende delen, maar de bestendigheid van de behuizing incl. bedrading en aansluitingen tegen agressief afvalwater op langere termijn.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: vlotter douchepomp

Berichtdoor broekie » 23 Jul 2015, 10:53

Ik heb een nieuwe vlotter schakelaar gemonteerd, een bewegende.
Een rule-a-matic
http://www.lankhorst-taselaar.nl/Catalo ... oduct.aspx
Dit moet een redelijk betrouwbaar ding zijn die bv Duyvelaar pompen gebruikt bij hun professionele pompen volgens Daniel in Alphen ad Rijn.

Op de haven was er eens een discussie over voortdurend defect gaande pomp schakelaars.
Daar was de mening dat de bewegende exemplaren storing gevoeliger waren dan de duurdere en meer betrouwbare elektronische.
Iemand had na meerdere bewegende al jaren een elektronische en die bleef goed.
Mijn elektronische heeft het nog geen 4 maanden gedaan ..... dus????

Als dit niet naar tevredenheid gaat werken, koop ik een waterdichte schakelaar die ik in de doucheruimte monteer om een flow pomp aan te sturen die direct in de afvoerleiding komt.
Of zou een membraan vuilwaterpomp beter geschikt zijn? Het filter in de douche opvangbak is ook snel vervuild. Dus het moet een pomp zijn die wat aan kan zonder te verstoppen.
De capaciteiten zullen erg hoog zijn voor het beetje douchwater denk ik.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2546
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: vlotter douchepomp

Berichtdoor quichot » 23 Jul 2015, 16:52

Ik heb er een doodsimpel en destijds spotgoedkoop 12V dompel- of klokpompje inhangen. Het dingetje slobbert probleemloos alles weg, met vuil en al. Zit geen filter of niks voor.
De opvoerhoogte is gering, maar dat doet er weinig toe. Een metertje of anderhalf is zat. De capaciteit daarentegen is zeer groot. Hij spuugt een polsdikke straal naar buiten. In goed tien tellen bungelt de arm van de vlotterschakelaar -precies zo eentje als jij nu gekocht hebt!- weer onder het minimumniveau.
Dat pompje gaat al zo lang mee dat ik niet eens meer weet waar ik 'm gekocht heb, maar ik dacht bij Oechies in Rotterdam, en de schakelaar is m'n derde in 32 jaar.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: vlotter douchepomp

Berichtdoor pascall » 25 Jul 2015, 08:37

Heb zelf een Gulper 220 van Whael, nu na 20 jaar trouwe en intensieve dienst het membraam gescheurd, onderdelen nog steeds beschikbaar en voor 35 euro is hij weer klaar voor de hopelijk volgende 20 jaar!
Wel even een gaatje in het pomphuis boren (tegen over het bestaande gaatje) wanneer je deze pomp op zijn kop hangt, want als het membraam scheurt loopt het pomphuis vol met het gevolg dat het water de motor in loopt.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten