Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvormer

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvorme

Berichtdoor Thiemen » 30 Mei 2015, 22:30

iJack schreef:Thiemen,

Als je naar 24 of 48 volt wilt gaan dan moet je ook je dynamo vermoedelijk vervangen, want zoals ik lees heb je nu een bestaand 12 volt systeem. Maar aan andere kant als je echt bij de basis wil gaan beginnen is het een overweging waar een flinke meerprijs aan hangt, je zal dan ook de bilgepomp, waterpomp hydrofoor enz. enz. kortom alles wat nu 12 volt is moet je dan veranderen naar 24 of 48 volt of je moet gaan werken met omvormers maar dat lijkt me ook geen optie als ze er al zijn van 12 naar 24 volt.
Verder zou ik de startaccu zo met zo min mogelijk verbruikers belasten om de simpele reden dat het water onder de boot vaak te diep is om je goed schrap te kunnen zetten om een boot aan te duwen.
Persoonlijk zou ik op de startaccu alleen gebruiken om te starten met eventueel de boegschroef en de GPS en de Marifoon misschien ook zodat je in geval van nood altijd weg kan en ook niet iets kan uitzenden van oproep of positie. De rest gewoon op de HH accu.


Zo luxe is de boot niet...
Er zit 1 startaccu in voor de buitenbordmotor
En ik heb er nu een losse 12v accu in gezet, om nu wat stroom voor mijn verbruikers te hebben met een omvormertje van 600w
Geen generators, dynamo's bilgepomp, waterpomp, boegschroef en marifoon enz enz...

Gezien ik nu ook walstroom in de haven heb, leek het me goed om met jullie van gedachte te wisselen hoe dit om te bouwen naar een situatie waarin ik walstroom, zonnepanelen en de verbruikers kan aansluiten.
Met weinig apparaten die omgebouwd hoeven te worden omdat die er toch niet inzitten, kan het mijn inziens een basisplaatje worden, waarbij we geen rekening hoeven te houden met bestaande apparatuur
Laatst gewijzigd door Thiemen op 30 Mei 2015, 22:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvorme

Berichtdoor Thiemen » 30 Mei 2015, 22:33

aquanaut schreef:Ok een bbm een moderne 4takt Yamaha of een ouder type tweetakt?

Water koken kan ook op gas, dus ik zou de waterkoker laten varen, die trekt voor 1 koppie thee meer stroom weg dan een BBM in drie uur bij kan draaien.

Verder heb je het nog over een vuilwaterpomp, drinkwaterpomp......
Zitten die tanks er ook in?

Aquanaut


Het is een tweetakt Yamaha 25 pk

Okee, dus water koken op gas, schrappen we de elektrische waterkoker.
Een schoonwatertank is aanwezig (maar wel gedateerd, waarschijnlijk dus ook de leidingen enz, enz) weet niet of dat nog wel bruikbaar is zo...
Er zit voor zover ik weet geen drinkwaterpomp in
Een vuilwatertank zit er niet in, dus ook geen vuilwaterpomp
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvorme

Berichtdoor aquanaut » 30 Mei 2015, 22:40

Laten we opnieuw beginnen,

Beschrijf eens wat er allemaal in de boot zit.
Hoe komt er nu water uit de kraan...met een voetpompje of pompje op de kraan?
Heb je een toilet?
Je initiële vraag is simpel te beantwoorden, je koopt een lader, en een solar lader knoopt deze aan de accu (s)
PV Panelen aan de solar lader, walstroom aan de lader...klaar.
Mits de juiste geselecteerd kunnen deze gewoon gelijktijdig werken.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvorme

Berichtdoor Thiemen » 30 Mei 2015, 22:47

- buitenbord motor met afstandbediening
- iets van een oude groepenkast met 2 groepen/schakelaars
- ~5 wandcontactdozen
- 1 scheer wandcontactdoos
- gasbun met gasfles (koelkast en kachel)
- startaccu
- verlichting deels 230 en deels 12 volt
- 2 gaspitjes
- 1 wasbak met draaikraantje, geen voetpomp of ander soort pomp, er komt dus ook geen water uit de kraan
- schoonwatertank
- koelkast 230v/12v/gas
- kachel gas
- onderwatertoilet
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvorme

Berichtdoor Thiemen » 31 Mei 2015, 14:17

Zojuist meer foto's van de boot toegevoegd in het voorstel topic, om een beter beeld te geven van de huidige situatie
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvorme

Berichtdoor iJack » 31 Mei 2015, 16:05

Heb even je lijst gekopieerd.
- verlichting en tevens boordverlichting + ankerlicht -> 12v...Zo laten
- koelkast -> gas...Eventueel 220V op walstroom
- gps en dieptemeter -> 6v?...12V
- schakelpaneel/accumetertjes e.d. -> ?...12V
- geluidsinstallatie met boxen -> 12v...12V
- laptop -> 19v?... Zijn omvormers voor te krijgen die van 12 naar 19V gaan met plug eraan voor in sigaretten aansteker
- tablet met digitale vaarkaart -> usb 5v?...Sigaretten aansteker en daar een USB plug in doen
- telefoon -> usb 5v?...idem als tablet
- koffiezetapparaat -> 12v (hoeft geen senseo te zijn, simpel apparaatje voor 2 kopjes koffie ofzo... Zijn apparaatjes te koop op 12V. Je kunt ook gewoon opschenken mbv fluitketel en thermoskan.
- waterkoker -> ? kan dit op 12v...Er zijn waterkookers op 12V maar met fluitketel heb je alles.
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Re: Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvorme

Berichtdoor aquanaut » 31 Mei 2015, 16:33

Thiemen,

Ik zou je installatie als volgt willen opbouwen:

Startaccu, aangesloten op je BBM, zo klein mogelijk houden als nodig is.
Hier via een Cyrix relais een tweede accu op aansluiten en deze gebruiken voor je boordnet.
Alles wat je maar enigszins handmatig kan doen of op gas op deze manier uitvoeren.
Dus je toilet lekker met de hand blijven pompen, de 12V van de koelkast afkoppelen.
Water lekker koken met een keteltje idem voor de koffie.

Daarnaast om je gebruik te compenseren een flink zonnepaneel op het dak leggen en een acculader installeren voor als je walspanning hebt.
Heb je gegevens van de BBM v.w.b. de laadspoel ( forumlid Chaea weet dat waarschijnlijk zo)
Ga er van uit dat de opbrengst vanuit je BBM marginaal is.
Voor het in stand houden van je vermogens balans moet je het dus puur hebben van je zonnepaneel.

Dan nog even over je kraan.....hier moet (ooit) een pomp oid tussen hebben gezeten, water stroomt van nature niet omhoog.
Je kunt ook een voetpomp gebruiken, dit bespaart weer stroom.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvorme

Berichtdoor Thiemen » 31 Mei 2015, 17:35

Je adviseert daarmee niet de Victron Easysolar, is dat een kosten afweging?
Het lijkt mij een mooie oplossing, daar ik op die manier mijn walstroom, zonnepanelen, omvormer en accu's kan laden.

Uitgaande van jouw situatieschets, wat als we daar een lijstje van benodigde onderdelen voor maken?

Ik heb 2m bij 2m dakoppervlak beschikbaar voor zonnepanelen, zou je daar zo groot mogelijke panelen adviseren?
Inverter Type?
Accu's
Acculader
Cyrix
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvorme

Berichtdoor aquanaut » 31 Mei 2015, 19:50

Thiemen,

De Easysolar is een prachtig apparaat, binnenkort komt er zelfs een nieuwe telg bij van 3000VA.
De huidige heeft een omvormer vermogen van 1600VA, ik zou zo even niet weten waar je dat voor nodig zou hebben.
Daarbij moet je met deze unit aan een absolute minimale accucapaciteit van 200Ah (aanbevolen 400Ah) rekening houden.
Daarbij is de adviesprijs ruim € 1660,00

Ga je de volledige ruimte op je dak gebruiken voor zonnepanelen dan kun je bijvoorbeeld 2 x 300Wp monocrystalline panelen kwijt.
600Wp geeft platliggend maximaal 200Ah opbrengst per dag, dat lijkt veel maar als je je dagelijks verbruik er af trekt blijft hier gemiddeld weinig van over. (de 200Ah is gebaseerd op de opbrengst in de meest gunstige maand, in dit geval is dat Juni)
Als je zo veel mogelijk weet te bezuinigen aan de verbruikerszijde dmv ledverlichting en dergelijke, de omvormer zeer klein selecteert of geheel weglaat denk ik dat je een redelijke balans kunt creëren.

Als je uitgaat van alleen het weekend en verder niet kun je de investering van de panelen beter in accu's omzetten.
De gedachte is dan dat je met volle accu's het weekend ingaat, flink verbruikt met alle gewenste luxe, en op zondag weer inplugt om de Multi de accu's weer op peil te laten brengen dmv walstroom.

Is dit je insteek dan adviseer ik te investeren in een batterij goede accu's en een capabele Multi.

Laat maar weten.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvorme

Berichtdoor Thiemen » 31 Mei 2015, 20:26

Hoeveel Ah aan accucapaciteit denk je aan?
Indien ik alleen voor accu's zou kiezen, zou ik dan nog wel een multi aan moeten schaffen? Is alleen de functionaliteit van een lader dan niet voldoende?

Zelf vraag ik mij af of ik me dan daarmee niet direct beperkingen opleg.
Stel dat ik toch een omvormer wil gebruiken, dan komt er een los apparaat bij, tenzij direct gekozen voor de multi
Wil ik vervolgens uitbreiden met zonnepanelen, zal er weer een apparaat bijkomen
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten