Na het voorstellen in het voorsteltopic hierbij mijn eerste vraag rond het opknappen van mijn boot.
De elektra in mijn boot is oud en wil ik gaan vervangen:
Hierbij heb ik enkele vragen:
Een deel van mijn verlichting is aangesloten op 230 volt en werkt dus alleen in geval van walstroom, een ander deel is aangesloten op 12 volt en werkt waarschijnlijk via de startaccu van mijn boot. Graag zou ik alle verlichting vervangen voor led stroom en wil ik de mogelijkheid hebben alle verlichting te gebruiken, ook wanneer ik niet aan walstroom lig.
Tevens wil ik op het dak van de boot zonnepanelen plaatsen, hiervoor heb ik ongeveer 2m bij 2m ruimte beschikbaar.
Ik heb geprobeerd een helder beeld te krijgen van de verschilende apparatuur welke ik nodig heb, maar kom toch niet tot alle antwoorden.
- Wanneer ik aan walstroom lig, wil ik van de walstroom gebruik maken
- Wanneer ik geen walstroom voorziening heb wil ik dat mijn zonnepanelen mijn accu bijladen (Ik bedenk me net dat ik aan wal eigenlijk ook beter mijn accu kan laden via zonnepanelen, dan verbruik ik geen kwh aan walstroom) Of is dat niet wenselijk ivm. het in korte tijd vol kunnen laden van je accus?
- 12 volt is uitgangspunt, tenzij jullie goede beweegredenen hebben waarom ik toch voor 24 /48volt bijvoorbeeld zou moeten kiezen
Ik ga ervanuit dat ik straks 2 accu's wil hebben voor mijn verbruikers en daarnaast 1 startaccu voor de bbm
Ik denk dat ik iets van een Victron apparaat nodig heb, welke kan zorgen dat mijn accus geladen worden via walstroom en zonnepanelen.
De Victron moet dus omvormer en acculader zijn, en waarschijnlijk omschakelapparaat om tussen de walstroom/zonnepanelen te kunnen schakelen
Op de site van Victron kwam ik o.a. de Easysolar tegen, kan deze hierin voorzien? Of moet ik uitkijken naar 1 van de andere Victron apparaten zoals de Multi en de Quattro?
Verder lees ik nog één en ander over diodes, cyrix en argo, heb ik dat nodig? Of heeft de Easysolar dit bijvoorbeeld?
Kan ik hiermee beide accus en de startaccu laden? Of kies ik beter voor 1 grote verbruikersaccu ipv 2?
Zijn er andere tips die jullie mij al mee kunnen geven, bij het vervangen van de elektra van mijn boot?
Wat kwamen jullie tegen, wat hebben jullie naderhand toch weer aangepast omdat het niet praktisch was?
Is een tweede hands Victron een optie of is dat niet aan te raden?
Is Victron de juiste keuze, of zijn er andere merken waar ik ook naar zou moeten kijken? Tot nu toe kom ik veel Victron tegen
Wat heb ik eventueel nog meer nodig, waar ik nu niet aan denk?
Al met al aardig wat vragen, hopelijk kunnen jullie mij helpen om tot een nieuw plaatje te komen met benodigdheden om de elektra voor de boot naar een moderne situatie te brengen.