Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvormer

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvormer

Berichtdoor Thiemen » 30 Mei 2015, 14:59

Na het voorstellen in het voorsteltopic hierbij mijn eerste vraag rond het opknappen van mijn boot.

De elektra in mijn boot is oud en wil ik gaan vervangen:
Hierbij heb ik enkele vragen:

Een deel van mijn verlichting is aangesloten op 230 volt en werkt dus alleen in geval van walstroom, een ander deel is aangesloten op 12 volt en werkt waarschijnlijk via de startaccu van mijn boot. Graag zou ik alle verlichting vervangen voor led stroom en wil ik de mogelijkheid hebben alle verlichting te gebruiken, ook wanneer ik niet aan walstroom lig.

Tevens wil ik op het dak van de boot zonnepanelen plaatsen, hiervoor heb ik ongeveer 2m bij 2m ruimte beschikbaar.

Ik heb geprobeerd een helder beeld te krijgen van de verschilende apparatuur welke ik nodig heb, maar kom toch niet tot alle antwoorden.

- Wanneer ik aan walstroom lig, wil ik van de walstroom gebruik maken
- Wanneer ik geen walstroom voorziening heb wil ik dat mijn zonnepanelen mijn accu bijladen (Ik bedenk me net dat ik aan wal eigenlijk ook beter mijn accu kan laden via zonnepanelen, dan verbruik ik geen kwh aan walstroom) Of is dat niet wenselijk ivm. het in korte tijd vol kunnen laden van je accus?
- 12 volt is uitgangspunt, tenzij jullie goede beweegredenen hebben waarom ik toch voor 24 /48volt bijvoorbeeld zou moeten kiezen

Ik ga ervanuit dat ik straks 2 accu's wil hebben voor mijn verbruikers en daarnaast 1 startaccu voor de bbm
Ik denk dat ik iets van een Victron apparaat nodig heb, welke kan zorgen dat mijn accus geladen worden via walstroom en zonnepanelen.
De Victron moet dus omvormer en acculader zijn, en waarschijnlijk omschakelapparaat om tussen de walstroom/zonnepanelen te kunnen schakelen
Op de site van Victron kwam ik o.a. de Easysolar tegen, kan deze hierin voorzien? Of moet ik uitkijken naar 1 van de andere Victron apparaten zoals de Multi en de Quattro?
Verder lees ik nog één en ander over diodes, cyrix en argo, heb ik dat nodig? Of heeft de Easysolar dit bijvoorbeeld?
Kan ik hiermee beide accus en de startaccu laden? Of kies ik beter voor 1 grote verbruikersaccu ipv 2?

Zijn er andere tips die jullie mij al mee kunnen geven, bij het vervangen van de elektra van mijn boot?
Wat kwamen jullie tegen, wat hebben jullie naderhand toch weer aangepast omdat het niet praktisch was?
Is een tweede hands Victron een optie of is dat niet aan te raden?
Is Victron de juiste keuze, of zijn er andere merken waar ik ook naar zou moeten kijken? Tot nu toe kom ik veel Victron tegen
Wat heb ik eventueel nog meer nodig, waar ik nu niet aan denk?

Al met al aardig wat vragen, hopelijk kunnen jullie mij helpen om tot een nieuw plaatje te komen met benodigdheden om de elektra voor de boot naar een moderne situatie te brengen.
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvorme

Berichtdoor Ronaldmuzie » 30 Mei 2015, 15:32

Beste,

De 220 volt verlichting is vrij eenvoudig om te leggen naar 12 volt kwestie van de eventuele trafo,s en of lampen te vervangen voor 12 volt led verlichting.

Zonnenpanelen kunnen makelijk in combinatie met de walstroom en continue de accu,s laden de regelaar werkt net als een accu lader en gaat in float op het moment als de accu,s vol zijn

1of twee accu,s is afhankelijk van het verbruik dus zal je eerst alle verbruikers moeten opschrijven zodat je een verbruikstabel krijgt waar je de accu set op kan aanpassen.

Victron is een prima product eventueel zou je nog kunnen kiezen voor mastervolt maar dat is een stuk duurder. Tevens zou ik niet snel voor tweedehans kiezen als je de financien hebt om nieuw tekopen de omschakeling voor de walstroom zit in de victron combies ingebouwd.

Verschil in laadstroom verdelers fet of diode is dat je bij de fett uitvoering geen compensatie hoeft tedoen op je dynamo dus eenvoudeger te instaleren

Wat betreft de zonnepanelen zou ik die niet bij victron kopen die zijn behoorlijk duur daarmee er zijn goedkoper alternatieven te koop ook de grote van de zonnepanelen is afhankelijk van je verbruik en hoelang je zonder stroom wilt kunnen liggen

Hoop dat je hier wat aan hebt anders mag je me altijd een berichtje sturen

Gr ronald
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvorme

Berichtdoor aquanaut » 30 Mei 2015, 16:24

Tiemen,

Als je alles in 1 wilt is de Easysolar een handig apparaat.
Echter zit je wel meteen vast aan de specificaties van het apparaat.
Belangrijk om mee te beginnen is nauwkeurig bepalen wat je precies allemaal wil laten werken op 230v zonder dat er wwalspanning aanwezig is.
Dit bepaald namelijk de grootte van je omvormer.
Als je die weet kun je (of wij voor je) bepalen hoe groot de bijbehorende accu moet worden.
Ik ga er van uit dat je geen generator aan boord hebt dus de Victron Quattro kun je links laten liggen.
Als je voldoende hebt aan 1600VA omvormer vermogen zou de Easysolar een oplossing kunnen zijn.
Anders wordt het een Multiplus met losse MPPT regelaar.

Laat maar weten wat je plannen zijn.
Dan ontwerp ik vrijblijvend een systeem voor je.
Je mag me ook per mail of PB berichten.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvorme

Berichtdoor Thiemen » 30 Mei 2015, 21:40

Alvast dank voor jullie reacties!
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, met onderstaand lijstje

Voor wat betreft verbruikers dan kom ik nu tot het volgende: (ik heb er maar achter gezet of dit op 12/230/usb/gas werkt

- verlichting en tevens boordverlichting + ankerlicht -> 12v
- koelkast -> gas
- gps en dieptemeter -> 6v?
- schakelpaneel/accumetertjes e.d. -> ?
- geluidsinstallatie met boxen -> 12v
- laptop -> 19v?
- tablet met digitale vaarkaart -> usb 5v?
- telefoon -> usb 5v?
- koffiezetapparaat -> 12v (hoeft geen senseo te zijn, simpel apparaatje voor 2 kopjes koffie ofzo
- waterkoker -> ? kan dit op 12v

evt.
- televisie
- acculader, nu een Minn Kota voor 12 volt 105ah accu elektrische buitenbordmotor bijboot, evt. omzetten naar benzine bbm
- pomp voor schoonwater/vuilwatertank, daar moet ik me nog in verdiepen. Heb ik dan voor de vuilwatertank en de schoonwatertank een pomp nodig? Nu nog een onderwatertoilet
- stofzuiger om af en toe de boot schoon te maken, dit kan evt. in de haven bij walstroom?

Er is geen generator aan boord
Zie ik nog apparaten over het hoofd die over het algemeen ook op een boot zitten?
Uitgangspunt is een weekendje met de boot weg kunnen, waarbij de zonnepanelen dan tussentijds de accu moeten laden, totdat deze evt. weer van walstroom zijn voorzien
Laatst gewijzigd door Thiemen op 30 Mei 2015, 22:14, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvorme

Berichtdoor aquanaut » 30 Mei 2015, 21:54

:o

Weekendkruiser zei je toch?
ok...
Dat koffiezet apparaat en die waterkoker, ga je die op 220 gebruiken?
Wat heb je voor koffiezetapparaat?
En je koelkast kan op gas...heb je ook gas aan boord?

Een toilet zou ik lekker met de hand bedienen...

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvorme

Berichtdoor Thiemen » 30 Mei 2015, 22:05

Ehh ja... Weekendjes varen? Is mijn lijstje te groot?

Ik denk dat het verstandig is om zoveel mogelijk apparaten op 12 volt te laten werken, of zie ik dat mis?
Dus wat mij betreft is het uitgangspunt dat alles wat op 12 volt kan op 12 volt gaat werken

Is het alleen van belang te weten wat op 230v werkt, want die 12 volt apparaten trekken toch ook mijn accu's leeg?
We moeten zeker een splitsing maken wat op 230volt werkt, om te weten wat het vermogen van de omvormer moet zijn
En vervolgens het totaal aan verbruikers op 230v en 12 volt om te weten wat er aan accu capaciteit nodig is.

Alleen hoe sluit ik dan die 12 volt apparaten aan? moet ik dan van die sigarettenaanstekers monteren door de boot heen?
Zoals je ziet ben ik nog een groentje wat betreft watersport... Hopelijk helpen jullie mij op weg

ik heb idd gas (gasfles in bun) aan boord, daar zitten nu de gaspitjes, koelkast en verwarming op aangesloten
okee toilet naar vuilwatertank is dus handmatig pompen, hoe zit het met het waterkraantje in de keuken met de schoonwatertank, heb ik daar wel een pomp voor nodig?
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvorme

Berichtdoor iJack » 30 Mei 2015, 22:12

Thiemen,

Als je naar 24 of 48 volt wilt gaan dan moet je ook je dynamo vermoedelijk vervangen, want zoals ik lees heb je nu een bestaand 12 volt systeem. Maar aan andere kant als je echt bij de basis wil gaan beginnen is het een overweging waar een flinke meerprijs aan hangt, je zal dan ook de bilgepomp, waterpomp hydrofoor enz. enz. kortom alles wat nu 12 volt is moet je dan veranderen naar 24 of 48 volt of je moet gaan werken met omvormers maar dat lijkt me ook geen optie als ze er al zijn van 12 naar 24 volt.
Verder zou ik de startaccu zo met zo min mogelijk verbruikers belasten om de simpele reden dat het water onder de boot vaak te diep is om je goed schrap te kunnen zetten om een boot aan te duwen.
Persoonlijk zou ik op de startaccu alleen gebruiken om te starten met eventueel de boegschroef en de GPS en de Marifoon misschien ook zodat je in geval van nood altijd weg kan en ook niet iets kan uitzenden van oproep of positie. De rest gewoon op de HH accu.
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Re: Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvorme

Berichtdoor aquanaut » 30 Mei 2015, 22:14

Ik had in je voorsteltopic nog gevraagd naar de motor....
Ook belangrijk om even mee te nemen in de planning...

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvorme

Berichtdoor Thiemen » 30 Mei 2015, 22:18

aquanaut schreef:Ik had in je voorsteltopic nog gevraagd naar de motor....
Ook belangrijk om even mee te nemen in de planning...

Aquanaut

Ik heb in het voorsteltopic mijn post aangepast, met wat meer informatie over de boot, zo ook de motor (bbm 25 pk)
Vermoedelijk voorheen een inboard motor, gezien de metertjes op het dashboard, welke zijn achtergebleven

Ik heb zojuist ook de post hierboven met stroomverbruikers aangepast, volgens mij blijft er bijna niets op 230v over, en kan bijna alles op 12v
Gebruikers-avatar
Thiemen
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 28 Mei 2015, 19:22
ligplaats: Utrecht
info:

Re: Elektra vervangen, Walstroom, Zonnepaneel, Accu, Omvorme

Berichtdoor aquanaut » 30 Mei 2015, 22:25

Ok een bbm een moderne 4takt Yamaha of een ouder type tweetakt?

Water koken kan ook op gas, dus ik zou de waterkoker laten varen, die trekt voor 1 koppie thee meer stroom weg dan een BBM in drie uur bij kan draaien.

Verder heb je het nog over een vuilwaterpomp, drinkwaterpomp......
Zitten die tanks er ook in?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten