Zonnepaneel voor koelkast

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Zonnepaneel voor koelkast

Berichtdoor Guerto » 19 Mei 2015, 09:59

Vaarvrienden,

Het topic 'welke zonnepanelen' van afgelopen week zette mij ook weer aan het denken. Wat voor zonnepaneel heb ik nodig om het verbruik van onze compressorkoelkast bij te benen? Het hoeft het verbruik niet helemaal 100% af te dekken. Uitgangspunt is dat als we na een vaartocht ergens aanleggen op een plekje zonder walstroom de accu vol is en het dan een dag of 3 of 4 vol moeten kunnen houden m.b.v. het zonnepaneel. De overige verbruikers zijn bij zomerdag eigenlijk te verwaarlozen, een drinkwaterpomp, verlichting is bijna allemaal vervangen door led en wordt zomers bijna niet gebruikt. En zo nu en dan een 12 volt oplader voor telefoon of ipad. Er is geen omvormer aan boord.

De koelkast is een WAECO CR-80 compressorkoelkast, de huishoudhoudaccu een Victron 165 Ah AGM. Op dit moment heb ik een klein Siemens 20 watt zonnepaneeltje, dat is perfect om de boel op peil te houden in de thuishaven (max. laadstroom ongeveer 1 Ah bij volle zon). Maar houdt de koelkast natuurlijk niet bij. Dit paneeltje is gekoppeld via een Morningstar SunGuard regelaar. In de huidige situatie kan ik zo'n 48 uur stilliggen zonder walstroom, dan staat de accu op 50% of net daaronder.

We varen met een Doerak 950 AK. We hebben een vast polyester dak boven de kuip, waar evt. een zonnepaneel geplaats kan worden. En anders op het kajuitdak, daar ligt nu ook al het kleine paneeltje.

Is in dit geval 50-80 watt voldoende of moet ik richting de 130 watt gaan denken?

Alvast bedankt,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Zonnepaneel voor koelkast

Berichtdoor aquanaut » 19 Mei 2015, 14:23

Geert,

Ik heb dit al eerder gepost:

Om een dergelijke compressor koelkast bij te houden in de maanden April - September zal je ongeveer 160Wp moeten installeren.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zonnepaneel voor koelkast

Berichtdoor Davidos » 19 Mei 2015, 15:36

En ga je dan uit van zo een PWM regelaartje als TS heeft, of van een MMPT lader? Want dat scheelt nogal....

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Zonnepaneel voor koelkast

Berichtdoor aquanaut » 19 Mei 2015, 16:16

Mijn uitgangspunten zijn: compressorkoelkast van een watt of 35 en een ID van 1/3
En uiteraard zo'n mooie MPPT regelaar, anders kijk je naar gemiddeld een 10 tot 30% lagere opbrengst.

Deze setup gebruiken we ook we ook voor onze solarsetjes die af en toe in de aanbieding zijn.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zonnepaneel voor koelkast

Berichtdoor Guerto » 19 Mei 2015, 18:46

OK, duidelijk. Ik had niet gedacht dat het nog zo veel zou zijn. In dat geval wordt het iets voor na de vakantie. Beter goed dan er nu een haastklus van te maken ;)
Bedankt voor jullie antwoorden.

Nog wel een aanvullende vraag: hoe kan ik als leek de kwaliteit van zonnepanelen beoordelen? Bijna alle leveranciers geven een lange vermogensgarantie, waar zit het kwaliteitsverschil dan in? Ik zou graag willen weten waar ik op moet letten.

Groet,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Zonnepaneel voor koelkast

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Mei 2015, 23:34

Ik heb het destijds bij de bouw ook uitgerekend.
Gezien de opbouw (met open dak) kon ik 2 panelen van ca 220 x 30 kwijt, ofwel ca 1.5 m2
Icm de service set zou dit net voldoende geweest zijn om de koelkast (Isoterm 60W) te voeden zodat ik door de week niet aan de walstroom zou hoeven te liggen.
Gezien de er aan verbonden investering (toen ca € 2200) hebben we dat niet gedaan.
Ik "verstook" nu ca € 170/jaar aan electra en dan ligt ze permanent aan de walstroom
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Zonnepaneel voor koelkast

Berichtdoor Klaver vier » 20 Mei 2015, 11:58

Rob ik denk niet dat dit een oplossing is je wilt met een boot toch varen en niet permanent aan de walstroom liggen.
Bevendien zijn de prijzen voor zonnepanelen nu aanzienlijk lager,en een hobby mag wat kosten vindt ik
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Zonnepaneel voor koelkast

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Mei 2015, 13:10

Uiteraard wil je varen, maar een investering moet wel zin hebben en op dit moment zijn we voor varen aangewezen op de weekenden en de zomervakantie.
Dus door de week ligt ze stil.
Afgezien van het bereiden van de maaltijden, doen wij alles elektrisch en om een accuset van 3x230Ah op peil te houden zet zo'n zp weinig zoden aan de dijk.
Dus € 2000+ investeren voor een paar zp'n die maar net de koelkast van energie kunnen voorzien, vond/vind ik geen zinnige investering.

Maar elke situatie is anders ..
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Zonnepaneel voor koelkast

Berichtdoor JerryR » 21 Mei 2015, 15:42

Die 2000 is al heel lang achterhaald. Voor nog geen 1000 euro heb je al een behoorlijke set op het dak liggen. Wij hebben 2 kleine paneeltjes van 120wp (60x120) en een mppt regelaar. Deze zorgen ervoor dat we niet of nauwelijks aan de walstroom hoeven. 5 dagen zonder varen geen probleem. Bij redelijk weer uiteraard.

hier tegenover staan 2x230Ah accus.

kwa prijs 150 euro per paneel en 200 euro voor de regelaar.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Zonnepaneel voor koelkast

Berichtdoor Davidos » 22 Mei 2015, 11:22

Wij hebben een 200Wp paneel van 179 euro en een Victron MPPT 75/15 van 90 euro. Dan nog wat klein spul erbij, en alles zit er op voor nog geen 400 euro.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten