Welke zonnepanelen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Welke zonnepanelen

Berichtdoor Yep » 16 Mei 2015, 10:41

Hallo,

Ik ben van zins om zonnepanelen op mijn schip te (laten) plaatsen.
Ongetwijfeld zijn er al berichten geplaatst met antwoorden op een deel van mijn vragen.
Het betreft een jacht met achterkajuit.
Op het dek voor de stuurstand heb ik een licht gebogen oppervlak van 3.00 x 1.70 mtr.
Het lijkt me dan ook wenselijk om ontspiegelde panelen te plaatsen.
Heeft iemand een goede tip, vooral m.b.t. de lichte buiging en de ontspiegeling?
Alvast dank!

Groet
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Welke zonnepanelen

Berichtdoor aquanaut » 16 Mei 2015, 11:12

Yep,

Wat bedoel je met ontspiegelde zonnepanelen?
99% van de op de markt beschikbare panelen is voorzien van een coating die refectie reduceert.
Dit om het rendement van de panelen te verbeteren.
Als je het maximale uit de beschikbare ruimte wilt halen zal je vaste monocrystalline panelen moet aanschaffen.
Flexibele (overloopbare) panelen schieten ernstig tekort in opbrengst.
Uiteraard is het ook belangrijk een goede regelaar aan te schaffen.
Neem bij voorkeur een regelaar met Maximum PowerPoint Tracking (MPPT)
Hoe gebogen is het oppervlakte?
De bolling zit in de 1.7 m maat neem ik aan?
Als je een rij of strooklat op 1.7 m meet wat is dan de afwijking?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Welke zonnepanelen

Berichtdoor JerryR » 16 Mei 2015, 17:42

wij hebben een extreme buiging in het dak, daar liggen 2 stuks 120W panelen op (60x120 cm ongeveer) 1 links en 1 rechts. daartegenover staan 2 stuks 240Ah accu's op een mppt lader (in mijn geval als 1 bank, omdat mijn oude motor is voorzien van een slinger.) echter komen wij nooit onder het max van 1 accu. Liggen nooit aan de walstroom behalve in de haven maar dat doe ik voor de compressor koelkast. als we een weekje niet zijn geweest zijn de accus weer nokvol.

3 weken vakantie gaat ook perfect met een 30A dynamo en zonnepanelen nooit aan de lader.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: Welke zonnepanelen

Berichtdoor Yep » 17 Mei 2015, 11:12

Dank voor alle reacties!

De bolling zit hen in de breeedte (3,00 mtr), ofwel, 3 panelen van 1,00 x 1,70 hebben het minste last van bolling.
De regelaar en type panelen zijn nu duidelijk en mooi dat de coating helpt de reflectie naar de stuurstand te verminderen/elimineren.
De bolling valt mee, ik heb momenteel geen lat maar duidelijk is wel dat de 3 stuks niet strak tegen elkaar aan kunnen gaan liggen.
Wel zullen de montagepunten in de hoeken wat hoogte moeten kunnen genereren om de bolling te compenseren.

Blijft over: De dakdoorvoer, de montage van de panelen en een goede partij die dit levert.
Alvast dank!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Welke zonnepanelen

Berichtdoor aquanaut » 17 Mei 2015, 13:41

Ga je een 12v of 24v accu laden?

Je mag mij altijd je bood (t)schappen lijstje per PB sturen!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Welke zonnepanelen

Berichtdoor Davidos » 17 Mei 2015, 16:27

Zoals Aquanaut zegt: neem een MPPT lader. Twee panelen doen dan al net zoveel als drie panelen op een simpel ladertje dus het is ZEKER de moeite!

Net zoals JerryR hebben wij amper walstroom nodig. En gewoon op de plek blijven liggen bij mooi weer is ook geen probleem. De licht accu is dan na een dagje zon weer netjes vol.

Wij hebben een 24V 200Wp paneel met een MPPT lader (Victron MPPT 75/15) op een 220Ah GEL accu (voorheen op een 155Ah AGM accu) en samen met onze 40A Dynamo (varen bij matig weer) hoeven we eigenlijk nooit walstroom.

Het gebruik/verbruik is dan wel belangrijk om te vermelden: we hebben een compressor koelkast, een verzameling lampjes, meestal de 150W inverter 24/7 aan voor laden van laptops, telefoons, kruimeldief en het gebruik van een ventilator/muggenlamp etc.

De koelkast staat wel altijd tegen vriezen aan (en verbruikt dus relatief veel) en het is een redelijk grote, dus die doet maar zo gemiddeld 2A/h bij warm weer.

Televisie/radio hebben we niet (willen we ook niet).

Heb je wel allerhande radio/tv/koffiezetters etc. dan moet je daar je installatie natuurlijk wel op berekenen.

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Welke zonnepanelen

Berichtdoor Yep » 17 Mei 2015, 21:00

Davidos schreef:Zoals Aquanaut zegt: neem een MPPT lader. Twee panelen doen dan al net zoveel als drie panelen op een simpel ladertje dus het is ZEKER de moeite!

Net zoals JerryR hebben wij amper walstroom nodig. En gewoon op de plek blijven liggen bij mooi weer is ook geen probleem. De licht accu is dan na een dagje zon weer netjes vol.

Wij hebben een 24V 200Wp paneel met een MPPT lader (Victron MPPT 75/15) op een 220Ah GEL accu (voorheen op een 155Ah AGM accu) en samen met onze 40A Dynamo (varen bij matig weer) hoeven we eigenlijk nooit walstroom.

Het gebruik/verbruik is dan wel belangrijk om te vermelden: we hebben een compressor koelkast, een verzameling lampjes, meestal de 150W inverter 24/7 aan voor laden van laptops, telefoons, kruimeldief en het gebruik van een ventilator/muggenlamp etc.

De koelkast staat wel altijd tegen vriezen aan (en verbruikt dus relatief veel) en het is een redelijk grote, dus die doet maar zo gemiddeld 2A/h bij warm weer.

Televisie/radio hebben we niet (willen we ook niet).

Heb je wel allerhande radio/tv/koffiezetters etc. dan moet je daar je installatie natuurlijk wel op berekenen.

Groet,
Davidos


Mooie layout!
De mijne is iets anders.
- 24V 600 Ah accus (12 x 2V gel)
- Wij wonen op de boot 365 x 24
- Alles gelijk aan een woonhuis is aanwezig tot en met een airco
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Welke zonnepanelen

Berichtdoor Davidos » 17 Mei 2015, 21:07

Kijk, ik denk dat deze aanvulling helpt bij het goed beantwoorden van je vraag.

Ik denk dat je het beste de hele boot kunt volplakken met panelen :) anders gaat het weinig uitmaken op het geheel. Iets met een druppel en een gloeiende plaat enzo.....

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Welke zonnepanelen

Berichtdoor aquanaut » 17 Mei 2015, 21:22

Yep,

Zo je ruimte bezien zou ik binnen mijn scope kiezen voor 3 panelen van 190Wp deze zijn 160 x 80 cm.
Deze 3 panelen zet je in serie op de Victron MPPT 150/35
Afbeelding
De serieschakeling geeft het voordeel dat bij geringe instraling het laden begint, immers zodra de 3 panelen samen 29V genereren ( 9.6V per paneel) gaat het laden beginnen.
Door de hoge pv spanning heb je weinig vermogensverlies agv weerstand in de PV bekabeling. (immers stroom ondervindt weerstand, en hoe hoger de spanning des te lager de stroom).

Dakdoorvoer komt zo van de plank:
Afbeelding

Voor montage kun je eventueel gebruik maken van de standaard "plakhoeken" maar misschien is het mooier een passend frame te maken.
Houdt hierbij rekening met voldoende luchtcirculatie onder de panelen.
Voor het beste rendement is het wel aan te raden alle panelen in het zelfde "vlak" te leggen, en niet "geknikt" op dak.
Hierbij krijg je beïnvloeding van de de minder beschenen panelen op de beter beschenen.
M.a.w. het voordeel wat het "goede" paneel oplevert doet het "slechte" teniet.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Welke zonnepanelen

Berichtdoor JerryR » 18 Mei 2015, 10:36

misschien is het handig te kijken wat TS verwacht van zijn installatie? om er gelijk 3x 190WP op te gooien is misschien wat extreem? Ik kan ook veel meer paneel kwijt maar het is bij ons niet nodig.

mijn 2x120WP is voldoende voor :

Compressor koelkast, verlichting (led) , TV kijken, laptop/telefoon laden, de omvormer staat de hele dag aan, waterpomp. eigenlijk let ik weinig op het verbruik.
met een avond en nacht zit ik op een verbruik van 50Ah (victron monitor) deze is bij een goeie zonnige ochtend voor 12uur bij geladen.
bij slecht weer moet je niet een week stil willen liggen met dit verbruik of een hele grote accubank hebben.

wil je een elektrische over/fornuis gaan gebruiken wordt het een heel ander verhaal.

Wat ik erg makkelijk vind is een goeie accumonitor, weet je precies wat de status is van je accubank. hoef je niet te gokken hoeveel procent 12,3V inhoud.
die zou ik eerder kiezen als een extra paneel.

verder zou door je ronde dak een kantelframe maken ook nog nut hebben, mocht je echt het uiterste eruit willen halen, dit scheelt enorm!, maar dan gaat het weer een dagtaak worden om je panelen naar de zon te draaien. Ik heb het in het begin een beetje geprobeerd maar dan ben je een uur eerder vol, vol is toch vol dan maar een uur later.
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten