RonaldL schreef:Er werd ergens gesuggereerd dat de Ah capaciteit er niet toe zou doen. Ik denk van wel. Een accu met een hoger Ah kan namelijk een hogere CCA leveren, met andere woorden bij een gegeven stoomsterkte van 350A een mindere terugval in accuspanning. Dat laat overlet dat gezien het kleine verbruik in Ah van een boegschoef een scheepapparaat batterij al voldoende zou zijn. Maar laat die nou niet die 350A kunnen leveren.
De accu dient dus mijns inziens een voldoende Ah capaciteit te moeten hebben niet om die capaciteit zelf maar om de geringere spanningsterugval.
En dan nog wat anders: Als het zo is dat die accuspanning daalt tijdens gebruik boegschroef, dan denkt de lader van deze accu: help, de accu is leeg! en gaat direct in de bulklaadmodus. Als die lader (stel) 100A kan leveren, zal die dan ook 100A gaan leveren. Immers, de boegschroef vraagt 350A, de accuspanning blijft dus laag, de lader blijft denken: laden! en die 100A blijft stromen. Te dunne laadkabels tussen lader en accu hebben dus 2 negatieve gevolgen: ten eerste door het koperverlies komt de laadspanning niet goed aan bij de accu en ten tweede is die dunne draad niet of minder geschikt voor die hogere stroomsterkte en wordt warm (heet).
Ook hier speelt mijns inziens de opmerking dat er slechts 5 Ah door de boegschroef gebruikt wordt in een sessie (op zich waar) hier geen rol.
Bij mij komt de vraag op of er iemand wel eens de laadstromen en verbruiksstromen echt heeft gemeten en niet in dit topic aangeeft: zo doen we het altijd.
Voor de selectie van het type accu doet de capaciteit niet ter zake, slechts de CCA, waarom?
Van de capaciteit blijft namelijk niets over bij dergelijk grote ontlaadstromen.
Tuurlijk is het zo dat hoe groter de accu des te langer je met de boegschroef kunt draaien, maar wat heeft het voor nut om de boegschroef (het genoemde type van Vetus) 20 minuten non stop te kunnen laten draaien?
Bij een ontlading van de Redtop in 5 min blijft er van de 55Ah C20 capaciteit ongeveer 30% over.
M.a.w.in 5 min heb je ongeveer 16,5Ah tot je beschikking.
Gebruikt de boegschroef gemiddeld 200A dan heb je 5 min gebruikstijd (eindspanning 9,5V)
Nu mag je er van uit gaan dat de motor draait als je de boegschroef gebruikt dus dat er zodra de boegschroef gaat draaien ook vermogen van de dynamo naar de boegschroef accu gaat lopen.
Ik heb dit gemeten....(meerdere situaties met een allegaar aan verbruikers)en in een goede installatie zal het volledig beschikbare laadvermogen (dynamo 50A) gaan lopen naar de boegschroefaccu.
Vandaar dat deze bekabeling daar tegen moet kunnen, het is zeker geen geval van: "we doen het al jaren zo"
Op de testbank die wij op de zaak hebben worden dagelijks laders, omvormers en dergelijk getest, de bank geeft precies aan wat er met lading en stromen gebeurt.
Daarnaast is mijn eigen schip mijn varende testcase, ik beschik over diverse meetapparatuur om "real life" situaties te simuleren en monitoren.
Een praktijkvoorbeeld: Ik was benieuwd wat mijn 55A (24V) dynamo stationair aan vermogen kan leveren.
Stroomtang op de dynamokabel en de Multiplus aan met de Senseo ingeschakeld, resultaat de Senseo trekt 68A waarvan ongeveer 38A door de dynamo geleverd werd.
Verhogen van het toerental 500 rpm naar 1000 rpm en de opbrengst van de dynamo was 58A!
Aquanaut