Boegschroef, maar welke accu?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor Marie Christina » 07 Mei 2015, 16:15

Bij mij ook voorin onder het bed.
Nooit ook maar ergens last van gehad.
Kabeltje van een meter tussen de accu en de boegschroef.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor ErikH » 07 Mei 2015, 16:24

Bij mij ook op de startaccu.
Nooit ook maar ergens last van gehad.
Kabeltjes van 7 meter tussen de accu en boegschroef.

:mrgreen:

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor pascall » 07 Mei 2015, 16:26

Ik zal ook nog een duit in het zakje doen,

Hier nog een voorbeeldje hoe ik mijn elektra heb uitgevoerd, het is geen advies maar een voorbeeld dat het ook anders kan.
Mij opstelling en filosofie komt aardig over een met die van de Heer R.C .Grootveld.
Ik vind het zonde om een vermogen aan ampères ongemoeid te laten voor die enkele keer gebruik van een boegschroef of startmotor.
Mijn opstelling;

3x 12volt 165AMP, dit zijn 3 gescheiden accu’s, deze worden geladen door een 120 AMP dynamo.
2x 12volt 236 AMP, deze staan in serie dus 24volt 236AMP, deze word geladen door een 100AMP dynamo.

Deze vier accu banken worden alle gebruikt voor zowel gebruikers, starmotor, en boegschroef.
Door alle gebruikers slim te verdelen zijn we in de twintig jaar dat het systeem draait nog nooit zonder stroom geraakt!
De eerste 10 jaar hebben we nooit aan de walstroom gelegen, simpelweg, we hadden geen stroom op de haven!
Alle zware gebruikers staan op 24 volt, gebruikers die nodig zijn om te varen (12 volt) staan op de zelfde accu waar mee de motor start.
Koelkast bv staat op 24volt even als de boegschroefaccu, het zou eeuwig zonden zijn om de 236AMP alleen voor de boegschroef (120KGM) te gebruiken, die paar AMP die dat ding op slobbert in de paar seconde dat het draait is nihil.
Wat wel belangrijk is, een goed bemeten boegschroef, niet een die 5 minuten moet draaien eer er beweging in komt!
Net zo belangrijk zijn de dynamo’s, je kan plenty accu’s zetten, maar je moeten ook nog vol zien te krijgen!
Het complete plaatje moet precies in balans zijn, en dat is voor ieder verschillend, dus puur persoonlijk.
Zijn er veel gebruikers aan boord, vaar je veel of weinig, vrij liggen of altijd in havens, accu/dynamo capaciteit enz enz.

O ja, nog even dit, als het ooit voor zou komen dat we niet zouden kunnen starten om dat de accu leeg of stuk is kan ik deze doorschakelen met de er naast hangende, speciaal hier voor vervaardigde accukabels.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor Jorisss » 09 Mei 2015, 11:59

Heb besloten een aparte accu te plaatsen voor de boegschroef. Dit wordt een Yellow top 75Ah.
Nu komt nog het volgende, ik kan hem onder het bed plaatsen of in het motorruim.
Voordeel van onder het bed is dicht bij de boegschroef, maar....... ik wil de hoodschakelaar niet ook onder het bed maar gemakkelijk bereikbaar op de stuurstand. Dit betekent dat ik vanaf de zekering 4,5 mtr kabel naar de stuurstand nodig heb, en weer 4,5 mtr terug naar de boegschroef.
Een relais zou nog een optie zijn, zodat je de stroom met een schakelaar op de stuurstand kan bedienen. Echter, zijn er zulke zware relais? Ik kan ze niet vinden in ieder geval of ze kosten meer dan 9 mtr accukabel.
Accu in het motorruim betekent 6mtr kabel voor de plus en 6 meter kabel voor de min. Dat is volgens de handleiding van Vetus het maximale aan kabel 70mm2.

Wat is nu wijsheid?

Verder vroeg ik mij af, in hoeverre de handleiding van Vetus met 70mm2 de boel aan de ruime/ veilig kant aanhoud. Ik ben zelf altijd voorstander van zo dik mogelijke kabels maar als 70mm2 al overkill is.....hoef ik geen 95mm2 te leggen (10-12 meter).

En als laatste vraag, het laden van de accu, er is een scheidingsdiode aan boord met nog 1 vrije uitgang en een acculader (Mastervolt Mass 12-50) met nog 1 vrije uitgang. Moeten deze beiden met een eigen kabel verbonden worden met de accu, of is er eventueel een mogelijkheid om deze beide met 1 plus en min kabel te verbinden?
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor Davidos » 09 Mei 2015, 12:02

Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor Jorisss » 09 Mei 2015, 12:16

Davidos schreef:Ebay 500A Relais


Ben dol op ebay maar dit moet uit China komen, dan ben ik ruim een maand verder voordat ik het in huis heb ;)
Daarbij is de continue stroom van dit relais 200A, dat is minder dan de zekering die 250A is. Kan dat geen kwaad?
Laatst gewijzigd door Jorisss op 09 Mei 2015, 12:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor Davidos » 09 Mei 2015, 12:17

Als ik voor het gemak zeg dat je in totaal 10m kabel hebt, retour, dan is dat in 70mm2 een weerstand van: R = (1.7 x 10-8 Ω m) (10 m) / ((70 mm2)(10-6 m2/mm2)) = 2.5mOhm. Maal 300A = 0.73V verlies.

Lijkt mij geen enkel probleem.

De zekering van je boegschroef moet volgens mij 300A zijn volgens mijn boekje. Maar tegenwoordig zeggen ze 250A zie ik. En nee een zwaarder relais kan geen kwaad, weet je zeker dattie niet in gaat branden.

Groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor aquanaut » 09 Mei 2015, 12:26

Waarom een Yellowtop voor een boegschroef?
Terwijl Optima daar een speciale Redtop voor heeft?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor Jorisss » 09 Mei 2015, 12:28

aquanaut schreef:Waarom een Yellowtop voor een boegschroef?
Terwijl Optima daar een speciale Redtop voor heeft?

Aquanaut

Hogere cca en hoger Ah van de accu.
Jorisss
 
Berichten: 209
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:01
ligplaats:
info:

Re: Boegschroef, maar welke accu?

Berichtdoor aquanaut » 09 Mei 2015, 14:22

De Redtop is de accu met de hogere CCA.
Ah doet voor boegschroef gebruik niet ter zake.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten