door pascall » 07 Mei 2015, 16:26
Ik zal ook nog een duit in het zakje doen,
Hier nog een voorbeeldje hoe ik mijn elektra heb uitgevoerd, het is geen advies maar een voorbeeld dat het ook anders kan.
Mij opstelling en filosofie komt aardig over een met die van de Heer R.C .Grootveld.
Ik vind het zonde om een vermogen aan ampères ongemoeid te laten voor die enkele keer gebruik van een boegschroef of startmotor.
Mijn opstelling;
3x 12volt 165AMP, dit zijn 3 gescheiden accu’s, deze worden geladen door een 120 AMP dynamo.
2x 12volt 236 AMP, deze staan in serie dus 24volt 236AMP, deze word geladen door een 100AMP dynamo.
Deze vier accu banken worden alle gebruikt voor zowel gebruikers, starmotor, en boegschroef.
Door alle gebruikers slim te verdelen zijn we in de twintig jaar dat het systeem draait nog nooit zonder stroom geraakt!
De eerste 10 jaar hebben we nooit aan de walstroom gelegen, simpelweg, we hadden geen stroom op de haven!
Alle zware gebruikers staan op 24 volt, gebruikers die nodig zijn om te varen (12 volt) staan op de zelfde accu waar mee de motor start.
Koelkast bv staat op 24volt even als de boegschroefaccu, het zou eeuwig zonden zijn om de 236AMP alleen voor de boegschroef (120KGM) te gebruiken, die paar AMP die dat ding op slobbert in de paar seconde dat het draait is nihil.
Wat wel belangrijk is, een goed bemeten boegschroef, niet een die 5 minuten moet draaien eer er beweging in komt!
Net zo belangrijk zijn de dynamo’s, je kan plenty accu’s zetten, maar je moeten ook nog vol zien te krijgen!
Het complete plaatje moet precies in balans zijn, en dat is voor ieder verschillend, dus puur persoonlijk.
Zijn er veel gebruikers aan boord, vaar je veel of weinig, vrij liggen of altijd in havens, accu/dynamo capaciteit enz enz.
O ja, nog even dit, als het ooit voor zou komen dat we niet zouden kunnen starten om dat de accu leeg of stuk is kan ik deze doorschakelen met de er naast hangende, speciaal hier voor vervaardigde accukabels.
Mvg,
Pascal.