fietsbatterij laden.

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

fietsbatterij laden.

Berichtdoor PARO » 26 Apr 2015, 08:56

Forumleden, ik heb een fietsbatterij van 12 Amp, 36 Volt. Op de boot heb ik 24 volt en ik wil een omvormer naar 230volt om deze batterij te laden. Hoeveel watt moet deze lader zijn. Ik zou opteren voor een apparte omvormer omdat, indien de algemene omvormer gebruik, ik niet alle andere verbruikers moet afkoppelen om onnodig stroom te gebruiken.

Gr Clemens
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: fietsbatterij laden.

Berichtdoor quichot » 26 Apr 2015, 09:10

Dus je hebt al een omvormer naar 230v staan? Ik neem aan dat je bij je fietsaccu (12Ah neem ik aan?) een lader hebt gekregen, dus de vraag hoe zwaar deze moet zijn snap ik niet helemaal. Waarom probeer deze niet eerst even gewoon op de omvormer die je al hebt? Zoveel trekken die dingen niet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: fietsbatterij laden.

Berichtdoor JerryR » 26 Apr 2015, 10:00

Kijk wel even of je huidige omvormer een zuivere sinus leverd, kan zijn dat je fiets lader niet overweg kan met een bloksinus en dus kapot kan gaan.

Verder zal een fiets lader niet zoveel vermogen trekken kijk eerst even wat voor stroom de fiets lader primair trekt en kijk even wat er nog meer op staat.
Als je 2 omvormers zou willen gebruiken leverd dit alleen maar extra verbruik op (elke omvormer heeft ook een eigen verlies)
JerryR
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 28 Apr 2014, 16:49
ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: fietsbatterij laden.

Berichtdoor Marie Christina » 26 Apr 2015, 10:09

Een gewone omvormer levert al gauw een paar100 watt.
Zat voor welke oplader dan ook.
En dat hele sinus geneuzel.
Als je een megacomputergestuurde oplader hebt is dat misschien van belang.
Bij die oplader van je fiets (trafo met wat weerstanden en een diode) zal dat niet het geval zijn.

Fietsje mee op de boot.
Lekker fietsen.
Lekker opladen.

Fijne vakantie.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: fietsbatterij laden.

Berichtdoor aquanaut » 26 Apr 2015, 10:35

Marie Christina schreef:En dat hele sinus geneuzel.
Als je een megacomputergestuurde oplader hebt is dat misschien van belang.
Bij die oplader van je fiets (trafo met wat weerstanden en een diode) zal dat niet het geval zijn.


Sorry M.C. maar als jij denkt dat een oplader voor een elektrische fiets bestaat uit een trafo met wat weerstanden dan sla je de plank compleet mis!!
90% van de e-bikes hebben Li-ion accu's welke een goed bewaakt laadproces nodig hebben.
75% van de lader voor deze markt wordt door Exendis geproduceerd, een bedrijf wat ik bijzonder goed ken.

En over het sinus geneuzel, alle apparaten waar maar iets van een schakelende voeding in zit (tegenwoordig bijna alles!) gaat kapot op een blokgolf of gemodificeerde sinus.

@Paro, hoe groot is je scheepsaccu? 12Ah @36V onttrekt voor één lading meer als 45Ah (@12V) uit de scheepsaccu.
De meest voorkomende lader voor o.a. Sparta, Batavus, Koga heeft een aansluitvermogen van 145W.
Dit vermogen heeft hij wel gedurende de hele laadperiode van de fiets nodig.
Na een flinke fietstocht kan dat enige uren continue zijn.

Aquanaut
Laatst gewijzigd door aquanaut op 26 Apr 2015, 11:37, in totaal 2 keer gewijzigd.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: fietsbatterij laden.

Berichtdoor Marie Christina » 26 Apr 2015, 11:12

Dan zal ik het zodanig uitdrukken dat ik hoop niet op teentjes te trappen.
(Sorry daarvoor :oops: )

Tuurlijk is zo'n oplader meer dan een trafo met een weerstandje.
Dat weet ik ook wel.
Het is ook overdrachtelijk bedoeld.
Wat ik ermee bedoel is dat we de gevoeligheid van apparatuur ook niet moeten overdrijven.

Ik sluit al jaren (echt waar) van alles aan op mijn omvormer.
Een goedkoop ding waarvan ik bijna zeker weet dar er geen sinus geneuzel ( :D ) op zit.
Ik sluit er mijn modelbouwopladers op aan.
Ik sluit er mijn laptop op aan.
TV.
Digitenne.
Echt alles.

Gaat het stuk, dan gaat het stuk.
Maar er gaat niks stuk.

Men is zo gauw geneigd hier om voor van alles te waarschuwen (wat op zich goed is) maar er worden beren en leeuwen mee op de weg gecreëerd die er vaak helemaal niet zijn.

Beetje duidelijker zo?
Zonder iemand beledigd te hebben?
Fijn, zo. :)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: fietsbatterij laden.

Berichtdoor quichot » 26 Apr 2015, 12:41

Zo zie ik het ook een beetje. Gaat al jaren goed. Er is nog nooit iets stuk gegaan, althans niet dat ik weet, en in elk geval niet bij het laden. Hij doet het of hij doet het niet, wat heel soms voorkomt. Met de lader van m'n vorige laptop bijv. ging het voltage van 230 naar 0. Sloot ik die echter aan via m'n kabelbox van 50 mtr, dan deed 'ie het weer wel.
De waarschuwing is op zich wel terecht, want uitsluiten van schade, of verkorting van levensduur ingevolge gemodificeerde sinussen kunnen we uiteraard niet.
Als je je fietsaccu zoveel mogelijk laadt terwijl je vaart lijkt me je accucapaciteit niet van belang.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: fietsbatterij laden.

Berichtdoor PARO » 26 Apr 2015, 20:18

Een ganse stroom van reacties, d'as goed. De reden dat ik een apparte omvormer zou nemen is: dat ik anders wel zou vergeten de 2° frigo en de boiler uit te schakelen en dat wil ik voorkomen.
Dus als ik het goe begrepen heb is 350 watt genoeg en liefst een zuivere sinus.

Alvast al bedankt, Clemens
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: fietsbatterij laden.

Berichtdoor aquanaut » 26 Apr 2015, 21:24

quichot schreef: Met de lader van m'n vorige laptop bijv. ging het voltage van 230 naar 0


Dat hoeft per definitie niet aan de sinusvorm van de omvormer te liggen maar aan de manier van lading aannemen van de omvormer.
Je laptopvoeding is een geschakelde netvoeding, in rust zijn die krengen zo laag ohmig dat ze bijna kort gesloten zijn.
Daarom "klappen" ze zo lekker als je ze in een wcd steekt.
Als je omvormer tegen kortsluiting moet opstarten schieten de meeste exemplaren in de beveiliging.
Met het aansluiten op een haspel demp je de inschakelpiek en blijft de omvormer hoog.

@PARO: 350W is voldoende, kijk even op het laadapparaat van je fiets, het opgenomen vermogen staat onderop.
Misschien kun je het wel af met een 180VA (150W) model.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: fietsbatterij laden.

Berichtdoor PARO » 28 Apr 2015, 10:40

Forumnauten, de gegevens van de lader zijn:
Input -AC 100V-240V 1,8 Amp
Output -DC 42V 2 Amp
en het is uiteraard een Li-ion batterij.

Grtoeten en bedankt.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten