Zonnepaneel en 3 accu's

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Zonnepaneel en 3 accu's

Berichtdoor aquanaut » 30 Mei 2015, 16:42

Jack,

De Bluepower charger zal zich vooral richten op je 260Ah HH accu.
De startaccu wordt "meegenomen"
Ik zie dat je startaccu een LZ type is.
Kun je hier water bijvullen en indien ja, moet je dit ook vaak doen?
Je setup is redelijk tot goed te noemen.
Heb je nog een omvormer op de HH accu staan?
Heb je een compressor koelkast?
De lader zou in principe iets zwaarder mogen.
Is het puur starten op de startaccu of staat hier nog een boegschroef oid op?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zonnepaneel en 3 accu's

Berichtdoor iJack » 30 Mei 2015, 21:38

Aquanaut, bedankt voor het compliment mbt de setup.
Heb het geheel een goeie maand gelden ingebouwd. De oude engelse lader eruit gehaald en de Vetus keuze schakelaar ook maar gelijk verwijderd en had me van te voor uitvoerig ingelezen en georiënteerd over wat ik had en wat ik wilde. Daar ik al Victron AGM accu's had ben ik maar verder gegaan met Victron omdat me het mooi leek alles het zelfde merk te houden en moet zeggen het bevalt me prima. Wat ik een leuk detail vond en me meteen opviel was dat er een blauw ledje ging branden op de Fed toen ik de motor starte na de installatie terwijl ik onbewust een rood of een groen verwachte.
Mijn Startaccu houd ik scherp in de gaten en tot nog toe niets bij moeten vullen. In de toekomst wil ik nog 2 zonnepanelen plaatsen van 80Wp of 100Wp per stuk met een Bleu Solar MPPT 75/15 of 100/15 lader zodat ik niet volledig de Delta Nuts blijf steunen in mijn thuishaven met stroom afnemen. Mijn buurman moest afgelopen jaar 6 euro afrekenen voor de stroom en ik zat rond de 90 euro.
Heb geen omvormer aan boord en eigenlijk ook nog geen plannen om er 1 aan te sluiten om de simpele reden dat we het aan boord gezellig vinden als je af en toe de fluitketel hoort fluiten voor de koffie en verder geen 220V verbuikers hebben behalve dan de Nespresso maar om die van stroom te voorzien op ons accuset zie ik niet zitten, daar is gewoon in mijn ogen de capaciteit ervan te klein dus die is voor in een haven aan de walstroom.
Een koelkast hebben we wel, een electrolux geschikt voor 220,12 en gas (afgesloten) dus helaas een echte verbruiker.
De boegschroef zit inderdaad op de startaccu en daarom heb ik voor een Fet gekozen en niet voor de Victron Cyrix alhoewel dat een goedkoper oplossing was geweest. En er was iets mbt boegschroef en de cyrix maar weet niet precies meer wat.
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Re: Zonnepaneel en 3 accu's

Berichtdoor aquanaut » 30 Mei 2015, 22:11

iJack schreef:Een koelkast hebben we wel, een electrolux geschikt voor 220,12 en gas (afgesloten) dus helaas een echte verbruiker.
De boegschroef zit inderdaad op de startaccu en daarom heb ik voor een Fet gekozen en niet voor de Victron Cyrix alhoewel dat een goedkoper oplossing was geweest. En er was iets mbt boegschroef en de cyrix maar weet niet precies meer wat.


Jack, goed te horen dat je er zorgvuldig over nadenkt!
De Nespresso is een "rotapparaat" om te voeden vanuit een omvormer, evenals zijn broeder de Senseo.
Je kijkt bij dergelijke apparaten gelijk naar minimaal een 2000VA of beter de 3000VA omvormer.
Daarbij een flinke batterij aan accu's.

Die Electrolux kan waarschijnlijk ook op gas, ik heb hem bij ij aan boord altijd op gas staat (behalve indien er walstroom aanwezig is).
De koelkast is 100W dus trekt 8A bij 12V, dat doet ie in de meeste gevallen bijna continue (de isolatie is belabberd)
Als je dit op je accu gaat aansluiten trek je in 24 uur 192Ah weg....dit is al verder dan de aanbevolen grens voor jouw AGM batterij.

Met 2 panelen heeft het geen zin om de duurdere MPPT 100/15 aan te schaffen, de MPPT 75/15 voldoet prima.
Overigens is 200Wp wel het maximale PV vermogen voor deze regelaar in een 12V systeem.

Wat ik niet helemaal begrijp is je keuze voor de IP20 lader, of had je deze al in je bezit....deze is namelijk al een jaar uit productie en vervangen door de IP 22 serie die in een hoop opzichten beter is als zijn voorganger.

Ook je opmerking voor de keuze voor de FET ipv de Cyrix kan ik niet helemaal volgen, kun je uitleggen wat je bedoelt?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zonnepaneel en 3 accu's

Berichtdoor iJack » 30 Mei 2015, 22:46

Zat even in ander stukje verdiept, even omschakelen.
Het uitvlooien van zulke dingen is net zo leuk als het plaatsen ervan, stoot af en toe ook m'n neus maar dat hoort erbij.

De IP 20 kon ik voor een zeer zacht prijsje overnemen en ben toen gaan kijken wat erbij paste om verder te gaan omdat ik toch ook van de accu keuzeschakelaar afwilde. Temeer daar ik ooit aan de zonnecellen wil leek hij me afdoende. Denk dat ik grotere dan 100Wp ook niet echt op een mooie manier kwijt kan. Heb vandaag al eens voorzichtig gemeten en vooral gekeken waar ik naar binnen moet en daar komt dan weer puntje van aandacht want heb ik het er voor over om mijn plafond eruit te halen om kabels te trekken of leg ik ze anders.

Heb ooit eens ergens gelezen dat een boegschroef teveel last legt op een Cyrix en dat je beter een diode of Fed kan nemen, een diode geeft teveel verlies of vraagt aanpassing aan startmotor en zo ben ik uitgekomen op de Fed. Een Cyrix gaat stroom hevelen zodra hij open gaat en daardoor zal hij niet alles volzetten bij niet exact gelijke accu's dacht ik (Corrigeer me indien ik het fout heb) En vond de Fed het mooiste om te zien...

De koelkast kon ooit op gas maar dat heb ik afgesloten en weg gehaald, vond de gasleiding te dicht bij de warmtebron van de koelkast komen met het oog op doorsmelten ervan met alle gevolgen van dien.

De Nespresso is prachtig iets voor aan de walstroom maar inderdaad niet voor de accubank welke in mijn boot zit en ik vind op een boot moet je niet alles als thuis hebben ook.
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Re: Zonnepaneel en 3 accu's

Berichtdoor aquanaut » 30 Mei 2015, 23:08

iJack schreef:Heb ooit eens ergens gelezen dat een boegschroef teveel last legt op een Cyrix en dat je beter een diode of Fed kan nemen,........Een Cyrix gaat stroom hevelen zodra hij open gaat en daardoor zal hij niet alles volzetten bij niet exact gelijke accu's dacht ik


Discussie FET / Diode, eens, met een diodebrug is het verstandig om te compenseren.
Dat een Cyrix niet tegen een boegschroef kan is niet waar, zoals het bij jou zit, (de boegschroef bij de startaccu) heeft de Cyrix zelfs voordelen boven de FET.

Aqauanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zonnepaneel en 3 accu's

Berichtdoor iJack » 30 Mei 2015, 23:27

aquanaut schreef:
iJack schreef:Heb ooit eens ergens gelezen dat een boegschroef teveel last legt op een Cyrix en dat je beter een diode of Fed kan nemen,........Een Cyrix gaat stroom hevelen zodra hij open gaat en daardoor zal hij niet alles volzetten bij niet exact gelijke accu's dacht ik


Discussie FET / Diode, eens, met een diodebrug is het verstandig om te compenseren.
Dat een Cyrix niet tegen een boegschroef kan is niet waar, zoals het bij jou zit, (de boegschroef bij de startaccu) heeft de Cyrix zelfs voordelen boven de FET.

Aqauanaut


Oke, daar niet bij stilgestaan inderdaad. Ging teveel uit van de verschillen tussen laden van de accu's en het hevelen. Maar wat zijn de voordelen die ik uit een Cyrux had kunnen halen tov de Fed?
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Re: Zonnepaneel en 3 accu's

Berichtdoor aquanaut » 31 Mei 2015, 09:09

Dat voordeel zit hem ten eerste in het niet hoeven aansluiten van het energize contact.
Nu kan het zijn dat jouw dynamo gewoon gaat laden zonder energize dus dan kun je dit voordeel vergeten.
Er zijn echter vele dynamo's die zonder energize aansluiting niet gaan laden.
Het grootste voordeel zal ik je illustreren aan de hand van een voorbeeld.
Je hebt een aantal dagen verwaaid gelegen aan ........de Arneplaat ;)
De HH accu is zo goed als leeg en de wind is vandaag nog wel fors maar je besluit toch weg te gaan.
Het wordt een toer om het het plekje te verlaten dus je bent blij dat je een boegschroef hebt.
Je start de motor en de dynamo gaat laden.
Je Argofet verdeelt de laadstroom, omdat de de HH accu leeg is gaat de vollledige 100A laadstroom naar deze accu.
Als je nu je boegschroef gaat gebruiken zal er een gedeelte van deze laadstroom naar de startaccu vloeien.
Afhankelijk van het type accu en het grootte verschil kan dit meer of minder zijn.
In de dezelfde situatie met een Cyrix zal na het starten eerst de startaccu en later de HH accu pas stroom krijgen.
Je volledige laadstroom staat nu ten dienste van je boegschroef.
Als je vanwege omstandigheden dus lang gebruik moet maken van de boegschroef is de situatie met de Cyrix nu de betere.
Het is zelfs zo dat al zou de Cyrix al gesloten zijn en de HH accu krijgt ook stroom en je gaat de boegschroef gebruiken dat de Cyrix vanwege de spanningsval in je startaccu onmiddellijk opent en de volledige laadstroom naar je startaccu pompt.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zonnepaneel en 3 accu's

Berichtdoor iJack » 31 Mei 2015, 11:11

Juist Aquanaut dat is een helder antwoord en dat met een schets zo dicht bij huis dat de toren te zien is. Heb daar inderdaad al vaak gelegen en in de wintermaanden of het voor en naseizoen gewoon het hele eiland voor ons alleen.
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten