Dat voordeel zit hem ten eerste in het niet hoeven aansluiten van het energize contact.
Nu kan het zijn dat jouw dynamo gewoon gaat laden zonder energize dus dan kun je dit voordeel vergeten.
Er zijn echter vele dynamo's die zonder energize aansluiting niet gaan laden.
Het grootste voordeel zal ik je illustreren aan de hand van een voorbeeld.
Je hebt een aantal dagen verwaaid gelegen aan ........de Arneplaat
De HH accu is zo goed als leeg en de wind is vandaag nog wel fors maar je besluit toch weg te gaan.
Het wordt een toer om het het plekje te verlaten dus je bent blij dat je een boegschroef hebt.
Je start de motor en de dynamo gaat laden.
Je Argofet verdeelt de laadstroom, omdat de de HH accu leeg is gaat de vollledige 100A laadstroom naar deze accu.
Als je nu je boegschroef gaat gebruiken zal er een gedeelte van deze laadstroom naar de startaccu vloeien.
Afhankelijk van het type accu en het grootte verschil kan dit meer of minder zijn.
In de dezelfde situatie met een Cyrix zal na het starten eerst de startaccu en later de HH accu pas stroom krijgen.
Je volledige laadstroom staat nu ten dienste van je boegschroef.
Als je vanwege omstandigheden dus lang gebruik moet maken van de boegschroef is de situatie met de Cyrix nu de betere.
Het is zelfs zo dat al zou de Cyrix al gesloten zijn en de HH accu krijgt ook stroom en je gaat de boegschroef gebruiken dat de Cyrix vanwege de spanningsval in je startaccu onmiddellijk opent en de volledige laadstroom naar je startaccu pompt.
Aquanaut