Hoi aquanaut, bedankt voor je reactie!
Door je wedervragen wordt het verhaal toch iets uitgebreider
Ik dacht wat te versimpelen
Ik heb (nu nog) een 12V startaccu en een 24V boordnet. Het boordnet zijn de 2 108Ah accu's in serie geschakeld. De 12V dynamo laadt de startaccu en via een DC/DC omvormer van 12 naar 24V worden de lichtaccu's ook geladen. Die omvormer wordt geschakeld door het contact, dus de lichtaccu's laden alleen als de motor draait (anders zou de startaccu de lichtaccu's gaan laden). Het 24V boordnet was echter niet consequent doorgevoerd: stiekem zat op de startaccu ook de marifoon, ruitenwissers en radio.
Na flink wat achterstallig onderhoud (we hebben de boot nu 2 jaar, maar ik schat dat er ca. 8 jaar geen significant onderhoud gepleegd is) ben ik nu opnieuw aan het opbouwen en bezig met de elektra opnieuw aanleggen. Om de installatie iets simpeler te maken wil ik graag naar een 12V boordnet, zodat ik niet meer verschillende spanningen aan boord heb. Ik moest de 24V navigatieverlichting toch vervangen en daarna waren de 24V verbruikers zo ver in de minderheid, dat me dat handiger leek.
Mijn eerste idee was om de 12/24V omvormer er tussenuit te halen en te vervangen door een scheidingsrelais (zoals je ook al aangaf). Door de lichtaccu's parallel te zetten zouden ze dan als 1 grote accu fungeren (het zijn 2 identieke accu's en ook even oud, dat scheelt). Maar als je je er wat verder in verdiept dan is het beter voor je accu's om ze "slim" te laden. En zo ontstond het idee om misschien wel een zonnepaneel te installeren met een laadregelaar. En zodoende begon ik me af te vragen of een laadregelaar op 2 parallel geschakelde accu's nu wel zo'n handige manier is om goed voor je accu's te zorgen.
Dat is dus de achtergrond waarom ik 2 lichtaccu's heb. Ze voldoen nog prima, dus ik vind het een beetje zonde om ze te vervangen voor 1 nieuwe.
Zo, dat is het hele verhaal in een notedop. Alle inzichten die me kunnen helpen zijn welkom
Groeten, Martin