Zonnepaneel en 3 accu's

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Zonnepaneel en 3 accu's

Berichtdoor mschapendonk » 07 Apr 2015, 17:48

Hoi allemaal,

Ik heb aan boord een startaccu (70Ah) en 2 lichtaccu's (2x108Ah). Momenteel laad ik alleen met de dynamo (en incidenteel met een losse acculader). Ik ben aan het bedenken of en hoe ik dat met een zonnepaneel aan zou sluiten. De zonnepaneel laders (bv. een Blue Solar MPPT) hebben aansluitingen voor 1 accu(groep).

Is het nu gebruikelijk om de twee lichtaccu's parallel te zetten en die (vanuit het oogpunt van de laadregelaar) als 1 accu te behandelen, of moet je dat anders aansluiten?

Bedankt alvast,
Martin
mschapendonk
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Apr 2015, 17:42
ligplaats: Waspik
info:

Re: Zonnepaneel en 3 accu's

Berichtdoor aquanaut » 07 Apr 2015, 20:40

Martin, welkom op het watersportforum!
Wat je het beste kan doen is de twee accu's koppelen door middel van een scheidingsrelais.
Zodra er niet geladen wordt (vanaf de dynamo, de lader of vanaf de zonnepanelen) worden beide accu's gescheiden.
Zodra er geladen wordt, en de vereiste spanning bereikt is koppelt het relais de accu's tot één set en wordt deze volledig geladen.

De grootte van dit relais wordt bepaald door het vermogen van de grootste laad bron (meestal is dit de dynamo)
Je zou er eventueel ook voor kunnen kiezen om met nog een tweede relais ook de startaccu hierbij te betrekken.
Hoe gaat de laadstroomverdeling tussen de accu's vanaf de dynamo nu?
Wat is de reden dat je twee gescheiden lichtaccu's aanhoudt?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zonnepaneel en 3 accu's

Berichtdoor mschapendonk » 07 Apr 2015, 22:04

Hoi aquanaut, bedankt voor je reactie!

Door je wedervragen wordt het verhaal toch iets uitgebreider :-) Ik dacht wat te versimpelen :-)

Ik heb (nu nog) een 12V startaccu en een 24V boordnet. Het boordnet zijn de 2 108Ah accu's in serie geschakeld. De 12V dynamo laadt de startaccu en via een DC/DC omvormer van 12 naar 24V worden de lichtaccu's ook geladen. Die omvormer wordt geschakeld door het contact, dus de lichtaccu's laden alleen als de motor draait (anders zou de startaccu de lichtaccu's gaan laden). Het 24V boordnet was echter niet consequent doorgevoerd: stiekem zat op de startaccu ook de marifoon, ruitenwissers en radio.

Na flink wat achterstallig onderhoud (we hebben de boot nu 2 jaar, maar ik schat dat er ca. 8 jaar geen significant onderhoud gepleegd is) ben ik nu opnieuw aan het opbouwen en bezig met de elektra opnieuw aanleggen. Om de installatie iets simpeler te maken wil ik graag naar een 12V boordnet, zodat ik niet meer verschillende spanningen aan boord heb. Ik moest de 24V navigatieverlichting toch vervangen en daarna waren de 24V verbruikers zo ver in de minderheid, dat me dat handiger leek.

Mijn eerste idee was om de 12/24V omvormer er tussenuit te halen en te vervangen door een scheidingsrelais (zoals je ook al aangaf). Door de lichtaccu's parallel te zetten zouden ze dan als 1 grote accu fungeren (het zijn 2 identieke accu's en ook even oud, dat scheelt). Maar als je je er wat verder in verdiept dan is het beter voor je accu's om ze "slim" te laden. En zo ontstond het idee om misschien wel een zonnepaneel te installeren met een laadregelaar. En zodoende begon ik me af te vragen of een laadregelaar op 2 parallel geschakelde accu's nu wel zo'n handige manier is om goed voor je accu's te zorgen.

Dat is dus de achtergrond waarom ik 2 lichtaccu's heb. Ze voldoen nog prima, dus ik vind het een beetje zonde om ze te vervangen voor 1 nieuwe.

Zo, dat is het hele verhaal in een notedop. Alle inzichten die me kunnen helpen zijn welkom :-)

Groeten, Martin
mschapendonk
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Apr 2015, 17:42
ligplaats: Waspik
info:

Re: Zonnepaneel en 3 accu's

Berichtdoor aquanaut » 08 Apr 2015, 06:35

Hallo Martin,

Aha, dat maakt al weer een hoop duidelijker.
Kijk en denk goed na, of je geen prijzige 24V verbruikers over het hoofd ziet, zoals een water- of bilge-pomp, kachel of elektrisch toilet.
(Navigatie)- verlichting is het laatste waar je je zorgen over hoeft te maken, een lampje is zo gewisseld, dat zijn meestal de kosten niet.
Als je definitief afscheid neemt van je 24V systeem is het heel gebruikelijke om de accu's parallel aan elkaar te zetten.
Zoals je zelf al aangeeft zijn het twee identieke accu's die al hun hele leven aan elkaar vast staan.
Ik verwacht daar niet zo veel problemen mee.
Als je het kosten wat kost toch gescheiden wilt houden zal je twee groepen boordverbruikers moeten maken, met een 0/1/2/B schakelaar moeten gaan werken, of een BCD gaan toepassen (battery combining diode)
Maar nogmaals ik verwacht weinig problemen met eerder genoemde opstelling.
Je zal er wel rekening mee moeten houden, dat beide accu's tegelijk "op" zullen zijn en dan ook beide gelijktijdig moeten worden vervangen.
Slim laden zoals je zelf aangeeft kan NOOIT met een lader met meerdere uitgangen, de lader zal zijn programma op één van de aangesloten accu's aanpassen en de andere loopt mee, bij twee gelijke accu's zal dit geen probleem zijn, als de capaciteiten en gebruik ver uit elkaar liggen kunnen er wel problemen ontstaan.
Dat is min of meer de reden dat "slimme" laders maar 1 uitgang hebben.

Als je service set eenmaal 12V is geworden kun je eenvoudig met een Cyrix de start en service set aan elkaar koppelen (2x Cyrix indien je 2 gescheiden accu's aanhoud zonder 0/1/2/B schakelaar)
Je sluit dan de MPPT op de service set aan en de startaccu wordt automatisch meegenomen als de service set voldoende geladen is.
Hoeveel Wp is het zonnepaneel dan kan ik je en advies geven welke MPPT toepasbaar is, of is dat nog niet aanwezig, in dat geval wat is de maat van het gedeelte waar het paneel moet komen te liggen?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zonnepaneel en 3 accu's

Berichtdoor mschapendonk » 08 Apr 2015, 20:47

Ik heb volgens mij goed gekeken...

Bedankt voor je advies. Mijn eerste conclusie is om de 2 accu's parallel te zetten en dan een cyrix tussen startaccu en lichtset.

Ik heb nog geen zonnepaneel aangeschaft, ik ben dit aan het overwegen. De ruimte die ik daarvoor beschikbaar heb is ca. 150x60cm. Afhankelijk van de kosten doe ik eerst alleen de cyrix en bv. volgend seizoen een zonnepaneeltje installeren. Voor zover ik nu begrijp, ga ik dan nu niets aanschaffen wat ik dan later niet meer nodig heb.

Begrijp ik het goed dat je zegt: dynamo op startaccu, cyrix tussen startaccu en lichtset, zonnepaneel op lichtset?

Gr, Martin
mschapendonk
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Apr 2015, 17:42
ligplaats: Waspik
info:

Re: Zonnepaneel en 3 accu's

Berichtdoor aquanaut » 08 Apr 2015, 20:50

mschapendonk schreef:
Begrijp ik het goed dat je zegt: dynamo op startaccu, cyrix tussen startaccu en lichtset, zonnepaneel op lichtset?

Gr, Martin


Klopt!
Als je een aanbieding wilt voor de Cyrix dan stuur je mij maar een PB!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zonnepaneel en 3 accu's

Berichtdoor mschapendonk » 08 Apr 2015, 21:05

Wat is in het dagelijks gebruik nu het verschil tussen een cyrix en bv. een argofet verdeler? Ze lijken me functioneel hetzelfde. Is dat alleen dat de cyrix ook in rust een paar mA stroom trekt?
mschapendonk
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Apr 2015, 17:42
ligplaats: Waspik
info:

Re: Zonnepaneel en 3 accu's

Berichtdoor aquanaut » 08 Apr 2015, 21:25

Martin,

Een Cyrix en een diode- of fetbrug zijn totaal verschillende apparaten.
De bruggen moet je als soort terugslagklep zien.
1 ingang en 2 of 3 uitgangen.
Zodra je uit een laadbron (acculader of dynamo) een stroom laat lopen door de brug zal deze de stroom verdelen naar de aangesloten accu's.
De leegste accu krijgt het meest.
De cyrix maakt van je aangesloten 2 accu's zodra er geladen wordt 1 accu, welke totaal geladen wordt.
Omdat het een bi directioneel apparaat is maakt het niet uit aan welke van de aangesloten accu's je lading aanbiedt.
Achter bijvoorbeeld een MPPT kan geen diodebrug, door de "terugslagklep" ziet de MPPT geen accu en gaat niet laden.
Ook BBM en Multi's kunnen niet met een diode of fetbrug overweg.
Daarnaast hebben diodebruggen ook nog een spanningsval wat gecompenseerd moet worden bij de laadbron.


Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Zonnepaneel en 3 accu's

Berichtdoor mschapendonk » 08 Apr 2015, 22:07

Okee, nu snap ik hem, dank je.
mschapendonk
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Apr 2015, 17:42
ligplaats: Waspik
info:

Re: Zonnepaneel en 3 accu's

Berichtdoor iJack » 30 Mei 2015, 10:19

aquanaut schreef:Slim laden zoals je zelf aangeeft kan NOOIT met een lader met meerdere uitgangen, de lader zal zijn programma op één van de aangesloten accu's aanpassen en de andere loopt mee, bij twee gelijke accu's zal dit geen probleem zijn, als de capaciteiten en gebruik ver uit elkaar liggen kunnen er wel problemen ontstaan.
Dat is min of meer de reden dat "slimme" laders maar 1 uitgang hebben. Aquanaut


Ik zit zo dit draadje mee te lezen, en bedenk dat ik dacht het leuk voor elkaar te hebben met mijn systeem maar nu komen er plotseling vraagtekens of het ook daadwerkelijk zo is.

Aan boord heb ik:
1x 120Ah Hager lood startaccu (groep I)
2x 130Ah Victron AGM HH accu (groep II)
70Ah dynamo
Blue Power Battery Charger IP 20 12/25/3
Blue Power Argofet 100-2

De IP 20 laad met 6mm2 draad de Startaccu en een andere 6mm2 draad de HH accu. Is dit dan wel zo handig vraag ik me nu dus af vanwege het te laden programma afgestemd op welke accu?

Nu is het wel zo dat als ik nu aan boord kom het rustiger is dan toen de IP 20 er net tussen stond want toen draaide de ventilator nogal eens en het lijkt of hij nu zijn programma gevonden heeft en afgestemd op mijn configuratie en is hij dan ook meestal aan het druppelen.
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 29 Mei 2015, 09:07
ligplaats: RMU
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten