-opgelost- Accu's (start en service)

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Accu's (start en service)

Berichtdoor Bejakruiser » 23 Jan 2012, 02:06

Als het altijd goed gewerkt heeft zou je er ook voor kunnen kiezen om alleen zwaarder te gaan, bijvoorbeeld van VMF 2 x 225 ah (ongeveer €250,- per stuk)als service bank en 1 x 120 ah (ongeveer €150,-) voor te starten (en eventueel de boegschroef en navigatieverlichting). Zodoende heb je een accuset welke bestaat uit de zelfde accu's. Niet alleen qwa laad karakteristiek maar ook dezelfde lengte en dat is weer makkelijk met plaatsen. En die dynamo waar jij het over hebt is inderdaad een gelijkstroom en niet meer van deze tijd. Die zou je kunnen vervangen voor een 12v wisselstroom dynamo van ongeveer 90 tot 120 ah.

Ik zou het zelf anders doen (niet wat accumerk betreft want die zijn goed), maar op deze manier hoef je niet te veel aan te passen. Mede omdat je zegt dat het voor jou tot nu toe goed genoeg gewerkt heeft.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Accu's (start en service)

Berichtdoor stentor950 » 23 Jan 2012, 18:56

sinty schreef:dat was presies wat ik bedoelde


Hallo Sinty,

Wat bedoel je???
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Accu's (start en service)

Berichtdoor stentor950 » 23 Jan 2012, 19:09

Bejakruiser,

Wat jij schrijft is ongeveer mijn bedoeling. 1 start en 2 service accu's. De boegschroef staan via de service accu's geschakeld. Ik denk dat het niet zo'n probleem is. Misschien ten overvloede, ik ben oud stuurman KHV en heb de boegschroef niet zo vaak nodig. Daarnaast draait op dat moment altijd de motor dus wordt de zaak direct bijgeladen.

Ik zal Hans ook nog even gerust gaan stellen. Hij denkt dat mijn BMC-tje op instorten staat. :smt041
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Accu's (start en service)

Berichtdoor stentor950 » 23 Jan 2012, 20:05

vuuren1 schreef:Doorgaan? Ik denk dat je boos zal worden als ik door ga.

Een zwager met MTS elektro? Een scheepselektro specialist?
(zo ja dan ben je hier klaar en zo nee ben je er nog lang niet)

Nog even verder: Een boot met een oude BMC kopen is -objectief bekeken- niet slim (of de boot was erg goedkoop, dan kan het slim zijn geweest).
Ik heb onlangs een eigenaar van een BMC 2.2 nog kunnen redden met de laatste koelwaterpomp die in NL te krijgen was.
in GB zijn er nog enkele mogelijkheden.

Die motor is uit de jaren 50 en het was in de basis al een zwakke dieselmotor.
De startstroom van 760A kan niet kloppen. Zo erg was het nu ook weer niet..

Een langwerpige dynamo die op een startmotor lijkt is een gelijkstroomdynamo en een dynamo die meer lijkt op de dynamo in je auto is een wisselstroomdynamo.

(ik denk dat dit onderwerp nog wel even zal duren..)


Hans,

Jazeker...doorgaan!!! Ik ben niet snel boos te krijgen. Alles even in de goede volgorde.
1. Als eerste even de accu's.
Voor wat betreft de accu's ben ik er wel uit. Het gaan AGM's worden. Ik heb de operators manuel er nog eens op nageslagen m.b.t. de capaciteit van de startaccu. Hierin geeft men aan een 128 Ah te gebruiken. Dus de 55 Ah is waarschijnlijk aan de kleine kant.
2. Mijn zwager is geen scheepselektricien, maar wat hij doet doet hij goed of anders niet. Hij maakt zich er nooit met een Janje van Leiden vanaf en doet absoluut niet onder voor welke profesional dan ook. We willen dus goed geinformeerd zijn voor we ergens aan beginnen. Dus wat dat betreft....kom maar op!
N.B. Zelf is mijn elektro kennis -zeer- beperkt dus ik kan wel wat hulp gebruiken en van prutswerk hou ik niet.
3.Als de accu's er dus zijn, moeten ze geladen woorden. Als eerste door de dynamo. Er zit een gelijkstroom dynamo in die 25 Amp levert. Ik weet dat wisselstroomdynamo's een grotere capaciteit hebben.
Vraag 1: Zijn er ook dynamo's met 2 uitgangen zodat start- en serviceaccu's gescheiden geladen kunnen worden? Dit ivm het verschil in capaciteit en hoeveel Amp zou deze dan moeten zijn bij een startaccu van ongeveer 100 Amp en 2 serviceaccu's van elk 150 Amp.
Zoniet, hoe krijg ik het dan voorelkaar dat de startaccu na de start als eerste weer wordt opgeladen en daarna de service accu's?

Ik denk dat dit voor dit moment wel evenb genoeg is. De volgende zaak die qua elektro nog op het program staat is het laden van de accu's met een acculader. Daarover zullen mijn vervolg vragen dus gaan.
Op het oude BMC-tje kom ik ook nog terug.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Accu's (start en service)

Berichtdoor vuuren1 » 23 Jan 2012, 22:08

stentor950 schreef:
Hans,

Jazeker...doorgaan!!! Ik ben niet snel boos te krijgen. Alles even in de goede volgorde.
1. Als eerste even de accu's.
Voor wat betreft de accu's ben ik er wel uit. Het gaan AGM's worden. Ik heb de operators manuel er nog eens op nageslagen m.b.t. de capaciteit van de startaccu. Hierin geeft men aan een 128 Ah te gebruiken. Dus de 55 Ah is waarschijnlijk aan de kleine kant.
2. Mijn zwager is geen scheepselektricien, maar wat hij doet doet hij goed of anders niet. Hij maakt zich er nooit met een Janje van Leiden vanaf en doet absoluut niet onder voor welke profesional dan ook. We willen dus goed geinformeerd zijn voor we ergens aan beginnen. Dus wat dat betreft....kom maar op!
N.B. Zelf is mijn elektro kennis -zeer- beperkt dus ik kan wel wat hulp gebruiken en van prutswerk hou ik niet.
3.Als de accu's er dus zijn, moeten ze geladen woorden. Als eerste door de dynamo. Er zit een gelijkstroom dynamo in die 25 Amp levert. Ik weet dat wisselstroomdynamo's een grotere capaciteit hebben.
Vraag 1: Zijn er ook dynamo's met 2 uitgangen zodat start- en serviceaccu's gescheiden geladen kunnen worden? Dit ivm het verschil in capaciteit en hoeveel Amp zou deze dan moeten zijn bij een startaccu van ongeveer 100 Amp en 2 serviceaccu's van elk 150 Amp.
Zoniet, hoe krijg ik het dan voorelkaar dat de startaccu na de start als eerste weer wordt opgeladen en daarna de service accu's?

Ik denk dat dit voor dit moment wel evenb genoeg is. De volgende zaak die qua elektro nog op het program staat is het laden van de accu's met een acculader. Daarover zullen mijn vervolg vragen dus gaan.
Op het oude BMC-tje kom ik ook nog terug.



ad.1.
Een accu van 50 jaar geleden leverde in die tijd een behoorlijk lagere koudstartstroom, dus is 128Ah nu aan de forse kant. Ik denk dat ca. 90Ah AGM ruim voldoende zal zijn.
Zelf heb ik een 2.2 L Yanmar met een 55Ah.

ad.2.
Scheepselektra wijkt af van andere elektra, maar dat had je al gemerkt omdat je deze vragen hebt gesteld.
Verder is het erg prettig als er een vakman is die het allemaal netjes kan aanleggen en die heb je.

ad.3.
Een 25 A gelijkstroomdydnamo is eigenlijk niet geschikt omdat dit type dynamo de 25 A pas levert bij hogere toerentallen (die je wellicht nooit zal draaien).
Daarnaast wordt die arme dynamo zwaar belast met al die accu's in je boot en gaat minder lang mee (ik denk dat het een Lucas dynamo is?).
25A is in de praktijk dus geen 25A en veel te klein voor 400Ah aan accucapaciteit.

Er zijn wisselstroomdynamo's met 2 uitgangen, maar die zijn een stuk duurder dan een autodynamo die overal op de plank ligt.
Het goedkoopste om de accu's te koppelen is een relais (wellicht heeft je zwager ze op de plank liggen?).
Een relais kan je bekrachtigen middels de d+ van de wisselstroomdynamo, of vanaf het contactslot.
En anders is een FET scheider een prima en simpele manier om toe te passen.

Ik denk dat je op die motor een dynamo kwijt kan van ca. 80A, Er zal dan wel wat aangepast moeten worden, maar ik zou het zeker doen (let wel even op de V-snaar maat/dikte).
Eerst een startaccu laden dan de rest is niet gebruikelijk ofwel onnodig en zou een aparte schakeling vereisen.

Voor een wallader is een meertraps lader van een goed merk aan te bevelen (met 2 uitgangen).
Gezien de capaciteit van de accu's zou ik niet onder de 40A gaan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Accu's (start en service)

Berichtdoor stentor950 » 23 Jan 2012, 23:47

vuuren1 schreef:
stentor950 schreef:
ad.1.
Een accu van 50 jaar geleden leverde in die tijd een behoorlijk lagere koudstartstroom, dus is 128Ah nu aan de forse kant. Ik denk dat ca. 90Ah AGM ruim voldoende zal zijn.
Zelf heb ik een 2.2 L Yanmar met een 55Ah.

ad.2.
Scheepselektra wijkt af van andere elektra, maar dat had je al gemerkt omdat je deze vragen hebt gesteld.
Verder is het erg prettig als er een vakman is die het allemaal netjes kan aanleggen en die heb je.

ad.3.
Een 25 A gelijkstroomdydnamo is eigenlijk niet geschikt omdat dit type dynamo de 25 A pas levert bij hogere toerentallen (die je wellicht nooit zal draaien).
Daarnaast wordt die arme dynamo zwaar belast met al die accu's in je boot en gaat minder lang mee (ik denk dat het een Lucas dynamo is?).
25A is in de praktijk dus geen 25A en veel te klein voor 400Ah aan accucapaciteit.

Er zijn wisselstroomdynamo's met 2 uitgangen, maar die zijn een stuk duurder dan een autodynamo die overal op de plank ligt.
Het goedkoopste om de accu's te koppelen is een relais (wellicht heeft je zwager ze op de plank liggen?).
Een relais kan je bekrachtigen middels de d+ van de wisselstroomdynamo, of vanaf het contactslot.
En anders is een FET scheider een prima en simpele manier om toe te passen.

Ik denk dat je op die motor een dynamo kwijt kan van ca. 80A, Er zal dan wel wat aangepast moeten worden, maar ik zou het zeker doen (let wel even op de V-snaar maat/dikte).
Eerst een startaccu laden dan de rest is niet gebruikelijk ofwel onnodig en zou een aparte schakeling vereisen.

Voor een wallader is een meertraps lader van een goed merk aan te bevelen (met 2 uitgangen).
Gezien de capaciteit van de accu's zou ik niet onder de 40A gaan.


Add 1
Wat dat betreft kan ik je geen ongelijk geven. De ontwikkeling heeft in deze jaren niet stil gestaan.

Add2.
Daar ben ik ook heel blij mee. Hij helpt mij en ik help hem deze zomer met het installeren van een nieuwe keuken.

Add3.
Het gaat inderdaad om een Lucas dynamo. Daar gaat dus wat anders voor in de plaats komen. Zal nog wel een paar maanden duren maar dan heb je ook wat. Ik heb even zitten Googelen en kwam dit tegen i.v.m. plaatsing relais. Is een duidelijk verhaal lijkt mij. Relais zo dicht mogelijk bij de accu(s) plaatsen lijkt mij. http://www.pi4wal.nl/bestanden/foto's/PA1FZH/FZH_VC/LARO_90_inbouw_tweede_accu_en_scheider.pdf
NB. Is het dan het beste om bij aanschaf een resereve exemplaar (gelijk merk en type) te kopen of gaan ze 20 jaar mee?

Zoals beloofd nog even over mijn Ariadne Stentor 9.50. Deze is van 1971 en heeft natuurlijk de nodige ervaring en pas sinds mei vorigjaar in mijn bezit. Kwalitatief een heel goede boot. Nergens schade of deuken en tegen een zeer schappelijke prijs gekocht. Ik kan echter nergens waarnemen dat er ooit schade mee is gevaren of anders moet het wel heel vakkundig weggewerkt zijn. Zoals reeds eerder gezegd voorzien van een Newage BMC 2.2 Diesel. Volgens de gegevens moe(s)ten er ooit 46 pk uitkomen bij 3000 t/min1. Aanbevolen langduring toerental is 2200 t/min1. De kruissnelheid is dan ongeveer 12 Km/u. Meer toeren levert slechts 1 tot 2 km meer snelheid op en heeft dus weinig zin, nog afgezien van het extra geluid en toename van de brandstof consumptie. Sinds de revisie in 2000 heeft de motor nu 1320 draaiuren achter de rug. Afgelopen jaar heb ik er zelf 120 uur mee gevaren. Het torretje heeft het vanaf de eerste keer dat ik ermee op pad ging, nog geen slag overgeslagen. Dat geeft mij genoeg vertrouwen om de BMC nog maar even aan te houden. Natuurlijk ga ik kritisch te werk voor wat betreft het dagelijks/wekelijks en jaarlijks onderhoud.
Jammer dat ik de onderhouds historie van de motor niet ken. Ik ben dus geheel afhankelijk van mijn eigen waarnemingen. Olieverbruik is ongeveer een 1/4 lt per dag. Een klein rookwolkje tijdens de start maar daarna niets meer te zien. Ook niet als ik hem evn helemaal opentrek. Voordat het vaarseizoen begint, zal ik nogwel de kleppen laten stellen. Ooit deed ik dat bij mijn auto zelf (30 jaar geleden) maar sindsdien nooit meer gedaan. Mijn BMC gaat mij aan het hart dus ik zal het laten doen. Ik heb al eens oliefiltertjes over laten komen uit Engeland. De BMC zijn daar nog veel ingebruik in zogenaamde Canalboats. Ik ga eens kijken of ze daar toevallig nog een waterpomp hebben liggen dan bestel ik die ook gelijk. Was goed dat je dat even aanhaalde! Beter mee verlegen dan om verlegen.
Mocht je nog tips en trucks hebben dan hoor ik het graag.
PS Foto staat in de bijlage.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Accu's (start en service)

Berichtdoor vuuren1 » 24 Jan 2012, 01:58

Zendamazeur?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

-OPGELOST- Re: Accu's (start en service)

Berichtdoor stentor950 » 24 Jan 2012, 21:04

Ik niet, maar degene die dit publiceerde waarschijnlijk wel.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Accu's (start en service)

Berichtdoor vuuren1 » 24 Jan 2012, 22:16

Relais zijn altijd te koop en een goed relais blijft erg lang heel.

De BMC 2.2L werd ook wel op de markt gezet onder de typenaam BMC-Commander.
Het kleinere broertje van 1,5L werd Captain genoemd.

Een kwart liter motorolie op een dag is niet weinig. Hoeveel uur vaar je dan?
Degene die ik ken met een 2.2L heeft die motor eerder laten -reviseren-, maar dat enkele jaren later elders over laten doen en toen echt laten reviseren.
De eerste keer was nep.
Je schrijft heen historie van de motor te hebben, maar wel dat de motor is gereviseerd.
Heb je daar dan wel bewijzen van? Verkopers liegen in de regel nogal vaak..
Ik kom er zat tegen die bij een keuring vertellen dat de motor is gereviseerd, maar bewijzen zijn zeldzaam.
Dan komt er in het rapport ook niet te staan dat de motor gereviseerd is, ik wil alle rekeningen inclusief specificaties in kunnen zien.

In een oude Engels motor wil Engelse motorolie wel eens goed doen en het olieverbruik doen dalen.
Dan is Duckhams olie aan te bevelen.

In NL is er een man die weer BMC onderdelen uit GB haalt en aanbied; Fasca.
Jaren terug zijn alle voorraden opgekocht door ASTO Raamsdonksveer, maar die heeft inmiddels weinig of niets meer.

Ik zou de huidige waterpomp even navoelen op speling en als het koelsysteem niet te krap is er Bars-Leaks (ook engels) bij doen.
Voorkomt corrosie en smeert de waterpompseal (wel even weten wat de inhoud van het totale koelsysteem is om de juiste hoeveelheid te bepalen).
Het blikje bevat drab en korrels, die maak ik altijd even fijn.

Verder geldt wat voor iedere scheepsmotor geldt:
Schone dieseltanks
Goede dieselfilters
Geen verharde bedrading en/of slangen
Bij intercooling een goede zeewaterpomp
Geen motor trillingdempers van 20 jaar oud
Een goede demperplaat
Een betrouwbare keerkoppeling
En (indien aanwezig) een recent brandsofopvoerpompje (die zou ik ook bestellen)

Zo, je kan weer ff vooruit..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten