-opgelost- Accu's (start en service)

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

-opgelost- Accu's (start en service)

Berichtdoor stentor950 » 22 Jan 2012, 20:53

Hallo Watersportforum leden,

De tijd is gekomen dat ik mijn accu's moet gaan vervangen. Op dit moment staan er 2 semi tractie accu's (2004) van elk 150 Ah, parallel geschakeld, in mijn Stentor 950. Deze dienen zowel voor het starten alswel als voor de 12 Volts voorziening. Daarnaast hangt er een 1000 W Sinus-omvormer in voor de voorziening van 230 V en voorziet het zonnepaneel de accu's van het nodige "sap".

Omdat het nu wat frisser wordt, en ik zo nu en dan aan boord aan het klussen ben, staat mijn elektrische kacheltje aan op een lage stand. Dit varieerd tussen de 500 W en maximaal 750 W. Als het kacheltje op 750 W staat dan duurt het ongeveer een half uur en dan is het gebeurd en wordt de 12 V bereikt, dit terwijl bij aanvang 13,2 V werd gemeten. Ik heb de indruk dat de accucapaciteit nog maar een tiende is van wat het voorheen was.

Het is mij afgelopen zomer eemaal overkomen dat het alarm van de omvormer afging ( bij 11,9 V) doordat ik de koelkast vergeten had op gas te zetten. Dat heeft de accu''s natuurlijk geen goed gedaan. Gelukkig lag ik op dat moment aan de walstroom en kon ik met mijn auto-acculader de boel weer aan de gang krijgen. Al met al was ik toen wel een aantal uren verder.

Tijd voor wat nieuws dus. Na wat te hebben gegoogled, ben ik erachter gekomen dat ik het een en ander moet gaan veranderen om niet meer zonder "sap" te komen te zitten. Mijn voornemen is een startaccu en twee serviceaccu's aan te schaffen. Voor wat betreft de serviceaccu's ben ik er wel uit. Dit zullen AGM's worden. Ik begrijp alleen dat een startaccu van voldoende capaciteit beter geen AGM kan zijn maar een normale loodaccu met voldoende capaciteit. Ik weet dat goede raad op dit forum nooit ver weg is, dus kom maar op =D>
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Accu's (start en service)

Berichtdoor sinty » 22 Jan 2012, 22:06

ik kan geen betere start accu bedenken dan de optima red top . denk dat de meeste van ons op het forum dit kunnen beamen. wat betreft de service accus is er vind ik zoveel keus in omloop dat je door de bomen het bos niet meer ziet .dat is mijn persoonlijke ervaring .ik heb zelf gekozen voor de vartas ,is niet echt goedkoop maar levert in mijn ogen kwaliteit
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Accu's (start en service)

Berichtdoor Wim Niessen » 22 Jan 2012, 22:28

ALs ik zo rondkijk zijn er goedkope serviceaccu's te krijgen. Ik heb mijn keus daar niet op laten vallen maar gekozen voor Xceller accu's, 2 x 185A. Deze staan zes jaar (of 7?) aan boord, bijna altijd aan de lader/omvormer (Victron 1200W) in combinatie met een accumonitor (ook Victron). Dit bevalt uitstekend en tot nu toe nog geen enkel probleem gehad.
Overigens schijnt het zo te zijn dat de Xceller accu's dieper te ontladen zijn dan andere lood/zuur accu's en zichzelf ook veel beter herstellen. Even googelen en je weet wat meer van Xceller,
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Accu's (start en service)

Berichtdoor sinty » 22 Jan 2012, 22:33

er is ontzettend veel keus ,alleen er zit ook spul tussen wat een leuke naam heeft ,maar in werkelijheid blijkt tegen te vallen. dat is mijn ervaring ook de mensen om me heen zie ik eerst helemaal in folio van een bepaald merk en achteraf blijkt het weer tegen te vallen, het is ook allemaal net wat je verlangt en wilt doen dat is iets wat je niet zo even kunt zeggen wat t beste is denk ik je moet de hele situatie weten
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Accu's (start en service)

Berichtdoor vuuren1 » 22 Jan 2012, 23:06

stentor950 schreef:Hallo Watersportforum leden,

De tijd is gekomen dat ik mijn accu's moet gaan vervangen. Op dit moment staan er 2 semi tractie accu's (2004) van elk 150 Ah, parallel geschakeld, in mijn Stentor 950. Deze dienen zowel voor het starten alswel als voor de 12 Volts voorziening. Daarnaast hangt er een 1000 W Sinus-omvormer in voor de voorziening van 230 V en voorziet het zonnepaneel de accu's van het nodige "sap".

Omdat het nu wat frisser wordt, en ik zo nu en dan aan boord aan het klussen ben, staat mijn elektrische kacheltje aan op een lage stand. Dit varieerd tussen de 500 W en maximaal 750 W. Als het kacheltje op 750 W staat dan duurt het ongeveer een half uur en dan is het gebeurd en wordt de 12 V bereikt, dit terwijl bij aanvang 13,2 V werd gemeten. Ik heb de indruk dat de accucapaciteit nog maar een tiende is van wat het voorheen was.

Het is mij afgelopen zomer eemaal overkomen dat het alarm van de omvormer afging ( bij 11,9 V) doordat ik de koelkast vergeten had op gas te zetten. Dat heeft de accu''s natuurlijk geen goed gedaan. Gelukkig lag ik op dat moment aan de walstroom en kon ik met mijn auto-acculader de boel weer aan de gang krijgen. Al met al was ik toen wel een aantal uren verder.

Tijd voor wat nieuws dus. Na wat te hebben gegoogled, ben ik erachter gekomen dat ik het een en ander moet gaan veranderen om niet meer zonder "sap" te komen te zitten. Mijn voornemen is een startaccu en twee serviceaccu's aan te schaffen. Voor wat betreft de serviceaccu's ben ik er wel uit. Dit zullen AGM's worden. Ik begrijp alleen dat een startaccu van voldoende capaciteit beter geen AGM kan zijn maar een normale loodaccu met voldoende capaciteit. Ik weet dat goede raad op dit forum nooit ver weg is, dus kom maar op =D>



Stentor,

Met semi tractie bedoel je lood-zuur met doppen?
Niet echt slim om alles voor service én start toepassingen te gebruiken, maar schreef je zelf al.
(is het een werfschip??)

Een elektrische verwarming op de omvormer gebruiken is niet gebruikelijk en moet je nooit willen doen!
In theorie denk je dat zoiets misschien kan , maar zo werkt het echt niet. Die accuset is in eerste instantie niet bedoeld om er continue 80-90 A uit te trekken en redt dat ook niet.
Ik denk dat als je dat -kacheltje- weer een poosje uit zet dat de accuset wel weer bijkomt van deze vorm van topsport?
Als je dit al 6 jaar doet heb je veel geluk gehad..

Verder een goed plan om AGM te nemen en de boel te scheiden.
Voor de startaccu kan je gewoon ook prima een AGM accu neerzetten.

Met een motor van 40-80 pk installeren wij een 55 Ah AGM om te starten.
(Kijk ook even naar de accu in je auto,,, is ook niet zo groot)

Bij voorkeur dus geen accusoorten door elkaar gebruiken en AGM is een prima keuze.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Accu's (start en service)

Berichtdoor sinty » 22 Jan 2012, 23:15

wat hans zegt over agms dat klopt ,alleen ik heb ze van varta genomen die zijn in eens 540 euro per stuk,maar bevallen nog steeds perfect
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Accu's (start en service)

Berichtdoor stentor950 » 22 Jan 2012, 23:58

Bedankt voor de reacties zover.
Bedankt voor de reacties zover. Ik sta open voor alle opbouwende kritiek dus vooral doorgaan. :P

Hans,
Bedankt voor je reactie en ook de vragen die je nog stelt. In blauw mijn antwoorden en ook nog eventuele vragen.
Met semi tractie bedoel je lood-zuur met doppen?Ja
Niet echt slim om alles voor service én start toepassingen te gebruiken, maar schreef je zelf al.
(is het een werfschip??)Ooit....40 jaar geleden gebouwd bij de Ariadne werf in Edam. Ik heb nog wel kopieën van de orginele folder uit die dagen. Deze geeft alleen algemen informatie en zegt niets over de gebruikte techniek. Ik heb deze boot sinds mei 2011. Veel info van de vorige eigenaar had en kreeg ik niet omdat het echtpaar in scheiding lag en mevrouw de verkoop deed en de man niets aan de verkoop wilde doen. Wel weet ik, heb ik ook fot's van, dat de boot in 2000 naar de werf is geweest. Daar is hij helemaal kaal gemaakt (gestraald) en de motor (BMC 2.2 diesel) gereviseerd. Ook is toen walstroom geinstalleerd en een boegschroef Vetus 4 Kw ingebouwd. Professoneel werk. Dat kun je zo zien. Deze zijn ook verbonden met de 2 accu's

Een elektrische verwarming op de omvormer gebruiken is niet gebruikelijk en moet je nooit willen doen!
In theorie denk je dat zoiets misschien kan , maar zo werkt het echt niet. Die accuset is in eerste instantie niet bedoeld om er continue 80-90 A uit te trekken en redt dat ook niet.Als ik de theorie er op na sla, moet dit in theorie kunnen. Dan heb ik het niet over een hele dag maar over een paar uurtjes
Ik denk dat als je dat -kacheltje- weer een poosje uit zet dat de accuset wel weer bijkomt van deze vorm van topsport?Als ik het kacheltje uitzet dan schiet de voltagemeter weer omhoog. Maar bij pakweg 12.4 V blijft hij dan wel steken (na een half uurtje gebruik)Op dit moment draait dus alles om de 2 parallel geschakelde accu's.
Als je dit al 6 jaar doet heb je veel geluk gehad..

Verder een goed plan om AGM te nemen en de boel te scheiden.
Voor de startaccu kan je gewoon ook prima een AGM accu neerzetten.

Met een motor van 40-80 pk installeren wij een 55 Ah AGM om te starten. Zo'n BMC is een fors blok. Ik heb een originele werkplaats handleiding. Uitgebreid genoeg om de gehele motor te kunnen demonteren. Daain staat dat de startmotor 760 Amp trekt. Ik heb geen idee wat een AGM 55 Ah als piek mag trekken?
(Kijk ook even naar de accu in je auto,,, is ook niet zo groot)

Bij voorkeur dus geen accusoorten door elkaar gebruiken en AGM is een prima keuze.

Ik ben dus van plan 1 startaccu en 2 serviceaccu's te gaan plaatsen. Ik zit alleen nog even te kijken met de capaciteit van mijn dynamo. Deze levert 25 Ah. Lijkt mij niet erg veel om daar 3 accu's mee op peil te houden. Zou ik hier wat aan moeten doen en heb je dan ideeën? Nu zit de originele dynamo er nog in. Ik heb geen idee of dit een gelijk- of wisselstroomdynamo is. Waar kan ik dat aan zien? Ik snap ook wel dat een startaccu maar een korte impuls geeft dus snel weer bij de tijd is.

Daarnaast zit er nog geen vaste acculader in dus daar moet ook nog aan gewerkt worden. Aan wat voor capaciteit moet ik dan denken? Hoe moet dat geschakeld worden? Ik heb al laders gezien met 2 uitgangen.
PS Ik heb een zwager die MTS elektrotechniek heeft gedaan dus de installatie wordt helemaal top!
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Accu's (start en service)

Berichtdoor sinty » 23 Jan 2012, 00:11

daarom zij ik ook al direct, het hangt van de situatie af en de wensen, nu is er meer duidelijk .en wordt het een ander verhaal . ik kan je nu onmogenlijk de accus aanbevelen die ik in gebruik hebt met jou configuratie . dan zou er meer aangepast moeten worden dan alleen wat accus .en dat wil ik je best wel uitleggen, maar denk dat hans er nu direct een goed antwoord op hebt
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Accu's (start en service)

Berichtdoor vuuren1 » 23 Jan 2012, 00:23

Doorgaan? Ik denk dat je boos zal worden als ik door ga.

Een zwager met MTS elektro? Een scheepselektro specialist?
(zo ja dan ben je hier klaar en zo nee ben je er nog lang niet)

Nog even verder: Een boot met een oude BMC kopen is -objectief bekeken- niet slim (of de boot was erg goedkoop, dan kan het slim zijn geweest).
Ik heb onlangs een eigenaar van een BMC 2.2 nog kunnen redden met de laatste koelwaterpomp die in NL te krijgen was.
in GB zijn er nog enkele mogelijkheden.

Die motor is uit de jaren 50 en het was in de basis al een zwakke dieselmotor.
De startstroom van 760A kan niet kloppen. Zo erg was het nu ook weer niet..

Een langwerpige dynamo die op een startmotor lijkt is een gelijkstroomdynamo en een dynamo die meer lijkt op de dynamo in je auto is een wisselstroomdynamo.

(ik denk dat dit onderwerp nog wel even zal duren..)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Accu's (start en service)

Berichtdoor sinty » 23 Jan 2012, 00:27

dat was presies wat ik bedoelde
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten