Kooianker Generator

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Kooianker Generator

Berichtdoor Wolf1 » 02 Sep 2014, 18:35

Zwitserse 5KW single fase generator, na 20 jaar gebruik tijdens het zetten van een bakkie, gestopt met stroom leveren.
Open gemaakt één winding kapot.
Mijn probleem, dit hele ding ziet er uit als een gewone asynchrone draaistroommotor (kortsluit anker) enkel fase in combinatie met 200µF condensator aangesloten.
Gaat dit ? Ja ik begrijp het heeft 20 jaar gewerkt, maar kan je gewoon een kooianker motor gebruiken als generator ? ? ? En hoe start dat dan ?
Wie kan me helpen ?
Want als dit echt zo simpel gaat is het natuurlijk hartstikke leuk, niks moeilijke regelingen voor veld bekrachtigingen en generatoren te kust en te keur !
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 02 Sep 2014, 20:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Kooianker Generator

Berichtdoor henkvd » 02 Sep 2014, 19:11

Zonder hulp spanning komt hij nooit opgang, magneten zitten er normaal gesproken niet in, dus voor mij ook een vraag teken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Kooianker Generator

Berichtdoor swblom » 02 Sep 2014, 20:01

Ik heb hier ook nog nooit van gehoord, maar zit me nu af te vragen wat het verschil eigenlijk is met een KA motor elektrisch remmen? Daar heb je ook geen bekrachtiging van de rotor. Misschien toch de een of andere listige schakeling in de stator?

Het lijkt me sowieso een uitdaging om de frequentie konstant te houden.

Edit, ik vond het fenomeen zo interessant dat ik er op heb gegoogeld. De truc schijnt de condensator te zijn. Een en ander staat hier: http://www.qsl.net/ns8o/Induction_Generator.html beschreven. Zoals ik al vermoedde is het onder controle houden van de frequentie wel een uitdaging
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Kooianker Generator

Berichtdoor Lucter » 02 Sep 2014, 20:37

@Wolf, jij hebt op dit gebied waarschijnlijk de meeste kennis van alle forumleden. Ik herken het in die zin, dat ik die heel erg simpele generators uit een heel oud verleden herken uit het NL leger.

Dat helpt natuurlijk voor geen meter, maar een oude kennis heeft een (inmiddels) flink bedrijf in die sector, en ik weet dat ze het leuk zullen vinden om je verder te helpen. Ze zijn heel innovatief, maar hechten
ook erg aan de "oude meuk" en vinden het gewoon nog ouderwets leuk om elkaar te helpen zonder direct uurtje/factuurtje..

Ik stuur je de link per pb, omdat ik niet weet of hij het waardeert om deze op dit forum te zien ;)
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Kooianker Generator

Berichtdoor Wolf1 » 02 Sep 2014, 20:41

swblom schreef: Zoals ik al vermoedde is het onder controle houden van de frequentie wel een uitdaging

Leuk artikel, blijf het ongelofelijk vinden, heb bij elkaar 3 maanden aan het schip gewerkt waarvan een deel in de afgelopen winter.
Het was geen strenge winter maar het grootste deel heeft de generator voor warmte gezorgd, terwijl gelijktijdig de senceo voor de koffie zorgde.
Heb de frequentie nooit gemeten alles werkte prima, er hing wel een label aan de generator "run on 3150 rpm" maar nooit afgevraagd waarom !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Kooianker Generator

Berichtdoor Chicken power » 09 Sep 2014, 16:55

Dit is een oud en bekend trucje bij b.v. de windmolenbouwers. Of in de transportkoeling. En de WKK bouwers op plantaardige olie.

Een asynchrone motor die je in overtoeren trekt gaat werken als generator. Overtoeren niet groter nemen dan de normale slip als E-motor.

De bekrachtiging van het veld kan gewoon uit het net komen, niks geen moeilijke synchronisatie. Goeie toerentelller een Ferrarismeter zonder teruglooprem, das (bijna) alles. In eilandbedrijf wordt het veld opgewekt door condensatoren.

Nu schrijf je 'draaistroommotor', dat impliceert een 3-fasige motor. Is dat ook echt zo?

Dan is het ingeval van de kapotte wikkeling de volgende te gebruiken, mits de kapotte wikkeling niet tegen aarde aanligt. En de condensator evenredig aan te sluiten.

Het is duidelijk dat dit een 2 polige machine is, daarvan is het synchrone toerental dus 3000, en de rest de positieve slip.


Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 14:04
ligplaats: Achterover
info:

Re: Kooianker Generator

Berichtdoor Wolf1 » 18 Sep 2014, 21:40

Chicken power schreef:Nu schrijf je 'draaistroommotor', dat impliceert een 3-fasige motor. Is dat ook echt zo?

Dan is het ingeval van de kapotte wikkeling de volgende te gebruiken, mits de kapotte wikkeling niet tegen aarde aanligt. En de condensator evenredig aan te sluiten.

Het is duidelijk dat dit een 2 polige machine is, daarvan is het synchrone toerental dus 3000, en de rest de positieve slip.

Groet, Cp

Krijg niet de indruk dat je het helemaal begrijpt !
Een single fase motor heeft een start hulpwikkeling nodig.
Een kooianker motor is een normale 3 fase motor met een in dit geval 220V spoelspanning
In driehoek geschakeld, worden twee hoekpunten gevoed 0 en 1 fase, de derde hoek is dan fase condensator aangesloten, de na-ijlende werking van de condensator geeft een fase verschuiving zodat de motor normaal functioneert.
Deze motor aangedreven zou zich dan bij een bepaald toerental als generator gaan gedragen ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Kooianker Generator

Berichtdoor Chicken power » 26 Sep 2014, 11:23

Wolf1 schreef:iKrijg niet de indruk dat je het helemaal begrijpt !
Met alle respect, die indruk had ik van jou dus ook! Ik ben bang dat je omschrijving niet echt duidelijk is geweest, paar foto's hadden uitkomst kunnen bieden waar het hier nu echt om gaat. Ook ik kan onmogelijk een goed antwoord geven op een incomplete vraag. :D

Wolf1 schreef:Een single fase motor heeft een start hulpwikkeling nodig.
Verwarrend omschreven, beter is: Een enkelfasige kooiankermotor heeft een hulpwikkeling. Die, met behulp van een condensator om een sterker aanloopkoppel/draaiveld te krijgen, uitsluitend als startwikkeling wordt toegepast of constant ingeschakeld blijft. Bij discontinue inschakeling wordt de hulpwikkeling geschakeld door een relais wat aanspreekt (stroom), of een centrifugaal schakelaar (toerental). Er zit dus ook een groot verschil in startcondensatoren en bedrijfscondensatoren.

Wolf1 schreef:Een kooianker motor is een normale 3 fase motor met een in dit geval 220V spoelspanning
Onjuist! Een enkelfasige (wisselstroom) kooiankermotor heeft (bij 3000 TPM synchroon) slechts twee x 2 ongelijke spoelen, de zwaardere hoofdwikkeling en de afwijkende lichtere hulpwikkeling. Zij staan onderling in draaiveld 90 graden van elkaar verschoven.

Een echte asynchrone draaistroom- (wat ook wisselspanning is :) ) motor bij hetzelfde toerental, heeft drie x 2 identieke spoelen. En die staan 120 graden van elkaar verschoven.

Je bewering klopt dus niet...

Wolf1 schreef:In driehoek geschakeld, worden twee hoekpunten gevoed 0 en 1 fase, de derde hoek is dan fase condensator aangesloten, de na-ijlende werking van de condensator geeft een fase verschuiving zodat de motor normaal functioneert.
Als dit echt een enkelfasige motor met hulpwikkeling en condensator is, staat er helemaal niks in driehoek, want je hebt slechts twee spoelparen die in serie staan.

Dat er drie draadjes uitkomen wil nog niet zeggen dat het een echte draaistroommotor betreft!

Mogelijk ben je een en ander door elkaar aan het gooien door de Steinmetz-schakeling, hierbij kun je een echte driefase asynchroonmotor met behulp van een condensator op een mono-fasig net laten werken, zij het met fors verlies van koppel.

Wolf1 schreef:Deze motor aangedreven zou zich dan bij een bepaald toerental als generator gaan gedragen ?
Je schrijft zelf dat het zo al 20 jaar in gebruik is... Waar zou al die tijd die spanning anders van wegkomen? :D

Ik hoop dat je abuis nu duidelijk is.


Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken power op 17 Mei 2015, 23:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Chicken power
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 14:04
ligplaats: Achterover
info:

Re: Kooianker Generator

Berichtdoor gast » 29 Sep 2014, 22:02

Chicken power schreef:
Wolf1 schreef:iKrijg niet de indruk dat je het helemaal begrijpt !
Met alle respect, die indruk had ik van jou dus ook! Ik ben bang dat je omschrijving niet echt duidelijk is geweest, paar foto's hadden uitkomst kunnen bieden waar het hier nu echt om gaat. Ook ik kan onmogelijk een goed antwoord geven op een incomplete vraag. :D


Ik hoop dat je abuis nu duidelijk is.


Groet, Cp


Ik ook.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Kooianker Generator

Berichtdoor Klaver vier » 04 Okt 2014, 21:36

Het blijft hier wel erg lang stil,ik had allang heftig commentaar verwacht
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten