Afgelopen weekend de onderdeeltjes aan elkaar gesoldeerd en in een stukje krimpkous verpakt. Vanochtend in de boot geïnstalleerd en werkt top.
Groeten,
Geert
eagle schreef:Op veel Volvo Penta motoren zit een dynamo van Valeo/Ducellier/Paris-Rhone met opgebouwde regelaar. Deze willen 12v op B+ zien.
De regelaar heeft drie aansluitdraden (en 2 voor de borstels: geel en blauw).
Zwart: Aan B-
Bruin: Voor het laadlampje, D+
Geel: Aan B+. Deze zg "sense-lijn" moet 12 v zien.
Bij toepassing van een diodebrug nemen wij de gele draad los van de B+ op de dynamo, en zetten deze op Een van de twee (of drie) B+ uitgangen van de diodebrug, bij voorkeur die van de start-accu; die heeft altijd spanning..
Aldus is compensatie niet nodig, omdat de regelaar toch de echte (start)accuspanning meet. De spanning op B+ dynamo zal nu door de regelaar verhoogd worden om het verlies over de brug te ondervangen..
Gr, Eagle
eagle schreef:Bij een batterijkeuzeschakelaar is er geen diodebrug...
B+ heeft dan sowieso 12v.
Gr, Eagle
eagle schreef:Waarom de keuzeschakelaar?
Gr, Eagle
Guerto schreef:Afgelopen weekend de onderdeeltjes aan elkaar gesoldeerd en in een stukje krimpkous verpakt. Vanochtend in de boot geïnstalleerd en werkt top.
Groeten,
Geert
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten