Dynamo wil spanning 'zien' op B+ icm laadstroomverdeler

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Dynamo wil spanning 'zien' op B+ icm laadstroomverdeler

Berichtdoor Guerto » 30 Jun 2014, 20:17

Afgelopen weekend de onderdeeltjes aan elkaar gesoldeerd en in een stukje krimpkous verpakt. Vanochtend in de boot geïnstalleerd en werkt top. ;)

Groeten,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Dynamo wil spanning 'zien' op B+ icm laadstroomverdeler

Berichtdoor eagle » 01 Jul 2014, 21:03

Op veel Volvo Penta motoren zit een dynamo van Valeo/Ducellier/Paris-Rhone met opgebouwde regelaar. Deze willen 12v op B+ zien.

De regelaar heeft drie aansluitdraden (en 2 voor de borstels: geel en blauw).

Zwart: Aan B-
Bruin: Voor het laadlampje, D+
Geel: Aan B+. Deze zg "sense-lijn" moet 12 v zien.

Bij toepassing van een diodebrug nemen wij de gele draad los van de B+ op de dynamo, en zetten deze op Een van de twee (of drie) B+ uitgangen van de diodebrug, bij voorkeur die van de start-accu; die heeft altijd spanning..

Aldus is compensatie niet nodig, omdat de regelaar toch de echte (start)accuspanning meet. De spanning op B+ dynamo zal nu door de regelaar verhoogd worden om het verlies over de brug te ondervangen..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Dynamo wil spanning 'zien' op B+ icm laadstroomverdeler

Berichtdoor haflam » 23 Mei 2016, 21:02

Even de leek uithangen. Wat is een 100e?
Ik heb een boot gekocht met een nieuwe dynamo en die laadt niet bij.
Laten testen bij de leverancier van destijds en die zei alles is goed, maar hij moet wel 12v zien op de b+.
Snap ik niet, want waar is dan de voorbekrachtiging voor?
Als ik de diode, weerstandtruc doe, hoe dik moet dan de draad zijn?
En kan je niet via een drukknop tijdelijk 12 v doorzetten om de dynamo te starten?
Geef toe, niet de mooiste oplossing, want kan vergeten worden.
Tengro 1050AK
Gebruikers-avatar
haflam
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 Dec 2015, 17:32
ligplaats: wsv onrust Den Helder
info:

Re: Dynamo wil spanning 'zien' op B+ icm laadstroomverdeler

Berichtdoor haflam » 23 Mei 2016, 21:20

eagle schreef:Op veel Volvo Penta motoren zit een dynamo van Valeo/Ducellier/Paris-Rhone met opgebouwde regelaar. Deze willen 12v op B+ zien.

De regelaar heeft drie aansluitdraden (en 2 voor de borstels: geel en blauw).

Zwart: Aan B-
Bruin: Voor het laadlampje, D+
Geel: Aan B+. Deze zg "sense-lijn" moet 12 v zien.

Bij toepassing van een diodebrug nemen wij de gele draad los van de B+ op de dynamo, en zetten deze op Een van de twee (of drie) B+ uitgangen van de diodebrug, bij voorkeur die van de start-accu; die heeft altijd spanning..

Aldus is compensatie niet nodig, omdat de regelaar toch de echte (start)accuspanning meet. De spanning op B+ dynamo zal nu door de regelaar verhoogd worden om het verlies over de brug te ondervangen..

Gr, Eagle


Bij mij is dit probleem ook. Ik heb een Mahle AAK4598 dynamo. Daar komt een dun zwart kabeltje van de B+. Is dat het zelfde als het genoemde gele kabeltje?

En gaat dit wel goed als je de spanning van de startaccu aanbiedt, maar daarna de bijna lege huishoudaccu gaat laden? Dan denkt hij toch dat hij 12v ziet en gaat anders bijladen dan wanneer hij 10v ziet?

Kun je dan niet beter de uitgang van de batterijkeuzeschakelaar pakken?
Tengro 1050AK
Gebruikers-avatar
haflam
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 Dec 2015, 17:32
ligplaats: wsv onrust Den Helder
info:

Re: Dynamo wil spanning 'zien' op B+ icm laadstroomverdeler

Berichtdoor eagle » 23 Mei 2016, 23:01

Bij een batterijkeuzeschakelaar is er geen diodebrug...

B+ heeft dan sowieso 12v.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Dynamo wil spanning 'zien' op B+ icm laadstroomverdeler

Berichtdoor haflam » 23 Mei 2016, 23:28

eagle schreef:Bij een batterijkeuzeschakelaar is er geen diodebrug...

B+ heeft dan sowieso 12v.

Gr, Eagle


De diodes zitten er nog voor, bij dynamo en laadgelijkrichter van walvoeding.
https://pbs.twimg.com/media/CjLC4coXEAA ... name=large
Tengro 1050AK
Gebruikers-avatar
haflam
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 Dec 2015, 17:32
ligplaats: wsv onrust Den Helder
info:

Re: Dynamo wil spanning 'zien' op B+ icm laadstroomverdeler

Berichtdoor eagle » 24 Mei 2016, 00:05

Waarom de keuzeschakelaar?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Dynamo wil spanning 'zien' op B+ icm laadstroomverdeler

Berichtdoor haflam » 24 Mei 2016, 07:02

eagle schreef:Waarom de keuzeschakelaar?

Gr, Eagle


Afgemeerd zonder walvoeding op batterij 1. Bij starten over op 2. Die is dan nog lekker vol.
Tengro 1050AK
Gebruikers-avatar
haflam
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 Dec 2015, 17:32
ligplaats: wsv onrust Den Helder
info:

Re: Dynamo wil spanning 'zien' op B+ icm laadstroomverdeler

Berichtdoor haflam » 24 Mei 2016, 19:08

Guerto schreef:Afgelopen weekend de onderdeeltjes aan elkaar gesoldeerd en in een stukje krimpkous verpakt. Vanochtend in de boot geïnstalleerd en werkt top. ;)

Groeten,
Geert


Net ook geprobeerd, helaas.
Tengro 1050AK
Gebruikers-avatar
haflam
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 Dec 2015, 17:32
ligplaats: wsv onrust Den Helder
info:

Re: Dynamo wil spanning 'zien' op B+ icm laadstroomverdeler

Berichtdoor eagle » 24 Mei 2016, 19:54

Staat er nu echt 12v op B+?

Gr, eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten