door eagle » 24 Mei 2016, 22:28
Hier een uitgeknipt stukje uit een oude posting over dit onderwerp..
Gr, Eagle
- Voormagnetisatie. Bij stilstand staat de accuspanning op B+,That,s all; Verder is er geen stroom door de veldspoel noch door
de statorspoelen. Dus is D+ 0V, en dus ook DF 0V.
Er is dus ook geen magnetisme. Als de rotor nu gaat draaien (motor start..) gebeurt er...niets!
Bij gebrek aan magnetisme in de klauwpolen komt er geen EMK in de statorspoelen, maar dat is juist nodig voor
het voeden van de veldspoel....(Remanentie in het anker buiten beschouwing gelaten).
Om aan de gang te komen, moet er van elders even een stroom door de veldspoel, waardoor die in de stator EMK opwekt, die dan daarna oa voor veldstroom
kan zorgen enz. Dat zou moeten gebeuren bij iedere start. Als er rechtstreeks 12 V zou worden gebruikt, kun je dat niet te lang achtereen doen, want dat
zorgt voor veldspoelverhitting, en sleepring-inbranden; De dynamo staat immers nog stil, de borstels staan op een vaste plaats, en de koelfan doet niets.
De hulp/startspanning komt van het kontaktslot; Van 15 via een "weerstand"(even geduld..), ter vermijding van opwarmen van
de veldspoel en inbranden. De spanning na de "weerstand" wordt aangesloten aan D+; De velddioden houden het tegen, het kan de stator niet in, maar de
ingang van de regelaar pikt het wel op, en geeft het door (vanwege lage waarde,) aan DF, en daarmee aan de veldspoel,die daardoor een weinig, maar
genoeg, magnetisch wordt; de zg voormagnetisatie. De weerstand is ca 80 ohm. Veldspoelweerstand is ca 8 ohm. Op D+ komt dus zo.n 1,2 V; nix warm worden
of inbranden...Maar de dynamo start nu wel!
5-Hoe de regelaar de accuspanning "voelt". De accuspanning staat op B+, maar niet op D+ cq de regelaar-ingang. Toch moet deze de accuspanning voelen
om te kunnen regelen via de veldstroom. Meteen als het anker gaat draaien, wordt er EMK in de stator opgewekt. De statorstroom is eerst 0, omdat
de accuspanning de statordioden dichtdrukt. Daarom stijgt de spanning zeer snel, totdat de accuspanning (plus de drempelspanning van de diodes) wordt
bereikt.Deze gaan open, en er kan stroom vloeien de accu in. Die heeft een zeer lage zg. inwendige weerstand (kun je niet meten, wel afleiden..).
De laadstroom zorgt daarom voorlopig niet voor stijgen van de klemspanning (is meer over te zeggen, maar nu even niet..). De statorspanning wordt hierdoor
gelijk aan de accu-klemspanning;B+. Aan de anode-zijde gaat dat met pulsen (AC), maar daar zitten ook de anodes van de velddiodes aan... Een deel van de
statorstroom gaat door deze, en komt uit op D+, en daarmee op de regelaar, en wel met de door de tegendruk op de B+ staande spanning: De accuspanning!
Zolang deze nog laag is (nog geen 14 V) zal de regelaar de ankerstroom nog niet verlagen, en laadt de dynamo maximaal. Als dan B+ (en dus ook D+) de 14 V
nadert, gaat de regelaar de ankerstroom reduceren, zodat de statorspanning ook niet verder dan 14V zal stijgen.
Omdat D+ dus meegaat met de accuspanning, bij draaiende,ladende dynamo, loopt er ook geen stroom meer door de start"weerstand", omdat dan aan beide
zijden dezelfde spanning staat.
Vervang nu de "weerstand" door een gloeilampje van zo,n 2 W (ca 80 ohm), dan is er nog steeds voorzien in
de voormagnetisatie, maar bovendien is er nu controle op het al of niet laden: Het lampje gaat nl uit bij laden, en brandt bij stilstand, want dan
wordt het via regelaar en veldspoel (ca 8 ohm) aan massa gelegd.
6- Gevolgen te kleine lamp. Na aanslaan van de motor gaat de dynamo niet laden;lampje gaat niet uit. Soms lukt het door toeren te verhogen toch, dat komt
door rest-magnetisme in het anker (remanentie, Zie hysteresis curve van ankermateriaal..).
7- Gevolgen (veel) te grote lamp. Door de veel te lage weerstand is er een direkte verbinding tussen B+ en D+! Dat geeft de reeds genoemde
problemen als er niet meteen na het kontakt ook gestart wordt: Veldspoel warm en sleepring krijgt brandvlekken.
Na het aanslaan kan de D+ (de velddioden) meedoen aan het laden. Bovendien ziet de regelaar nu de keiharde echte accuspanning. Normaal kompenseert de
regelaar de drempelspanning in de velddiodes (bijv. 1n4007) maar nu niet; hierdoor stijgt de laadspanning zo,n 0,5 V. (Bij een goed werkend systeem kun
je het kleine verschil in spanning tussen B+ en D+ meten, maar daar brandt het lampje niet op...
8- Amperemeter: Geheel eens met de opmerkingen hierover.
Gr Eagle
EN ALLEN EEN GELUKKIG NIEUWJAAR!
eagle
Berichten: 381
Geregistreerd: Ma 30 Apr 2012, 17:04
ligplaats: