TV en (actieve) DVB-T antenne

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

TV en (actieve) DVB-T antenne

Berichtdoor sater1957 » 18 Jan 2012, 15:35

In het vorige forum was hier wel info over. Maar nu even opnieuw.

Ik overweeg een TV aan boord. Nu moet ik kiezen tussen 12V en 220V operatie, en dat heeft uiteraard effect op omvormer capaciteit.

De firma http://www.lcdmobiel.nl/nl/ claimt dat eigenlijk het enige serieuze merk voor 12V TV aan boord Alphatronics is, onder andere in verband met 12V power eisen(laag voltage, hoog voltage, etc) en ook omdat dit de enige TV is die 5V aansturing van de actieve DVB-T antenne doet.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: TV en (actieve) DVB-T antenne

Berichtdoor henkvd » 18 Jan 2012, 16:49

Indien er bij de TV een sigaretten stekker is bij geleverd, dan mogen we ervan uitgaan de het werkingsgebied minimaal van -10 tot +30 % rond de 12 Volt is.
Voor wie er toch geen vertrouwen in heeft, zet er een DC/DC converter tussen, naar mijn ervaring, niet nodig, de polariteit juist aansluiten is het belangrijkst, de variatie in de accuspanning niet.



Als voorbeeld Akai heeft geen ingebouwde voeding voor de actieve antenne, deze kan dmv een USB power inserter de actieve antenne voorzien van de benodigde 5 Volt, de USB aansluiting is op de TV aanwezig.
De auto sigaretten aansluiting maakt geen deel uit van de standaard levering. Is los bij te bestellen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: TV en (actieve) DVB-T antenne

Berichtdoor JulienH » 18 Jan 2012, 18:34

Hierover destijds een lange discussie gehad. Uiteindelijk ervoor gekozen om de TV veilig op de omvormer te doen. Daarnaast kon ook gelijk de voeding voor de actieve buitenantenne hierop aangesloten worden.

Meen me te herinneren dat iemand die de TV wel op 12V had, uitval of storing kreeg zodra hij het toilet (pompgevoed) doorspoelde. Zou voor veilig gaan en de tv via de omvormer voorzien van sap.
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Re: TV en (actieve) DVB-T antenne

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jan 2012, 21:09

Zelf heb ik gekozen voor de omvormer en werkt de tv aan boord op 220V.

Ik heb een losse 12V Digitenne ontvanger die wel op 12V werkt, maar die gaat op tilt als er dippen en/of storingen in het circuit optreden zoals (inderdaad) het doorspoelen van het elektrische toilet (de bekabeling is meer dan voldoende zwaar uitgevoerd).
(Nu is het ook zo dat de Digitenne ontvanger thuis ook vervelend doet als er een opgevoerde scooter langs rijdt, dus kan die storing ook in de ontvangst zitten)

In een ander mij bekend geval ging een 12V Philips LCD tv na enige tijd stuk en werd er door Philips toch geadviseerd om de tv op 220V te gebruiken.

Ik ben het met Henk eens dat het wel moet kunnen, maar ik neem het risico niet dat de boel stuk gaat a.g.v. mogelijk pieken of dipjes in de voeding.
Als de omvormer er bij moet komen kost dat 1-1,5A extra (ongeveer net zoveel als een gloeilampje).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: TV en (actieve) DVB-T antenne

Berichtdoor Bejakruiser » 18 Jan 2012, 21:14

En een gewone tv is natuurlijk ook een stuk goedkoper. En veel meer keuze in de grote.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: TV en (actieve) DVB-T antenne

Berichtdoor henkvd » 18 Jan 2012, 22:47

Bejakruiser schreef:En een gewone tv is natuurlijk ook een stuk goedkoper. En veel meer keuze in de grote.



Vertel !!!!!!!

Een gewone TV is niet kleiner te krijgen dan 32 inch en dat is al lastig zat, wat is een gewone TV ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: TV en (actieve) DVB-T antenne

Berichtdoor Bejakruiser » 19 Jan 2012, 00:47

henkvd schreef:
Bejakruiser schreef:En een gewone tv is natuurlijk ook een stuk goedkoper. En veel meer keuze in de grote.



Vertel !!!!!!!

Een gewone TV is niet kleiner te krijgen dan 32 inch en dat is al lastig zat, wat is een gewone TV ?



Een gewone tv noem ik een lcd flatscreen tv, en die is er vanaf 19". Dus keuze genoeg denk ik zo.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: TV en (actieve) DVB-T antenne

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jan 2012, 21:40

Zelfs bij Blokker kom je kleine LCD tv's tegen (vaak ook met DvD speler).
Kost weinig.

Ik heb al een jaar of 5 een LCD die ook op 12V kan, maar dat doe ik niet..
Is een 37cm (niet breedbeeld) uit een partij.
Toen waren die dingen nog echt duur, maar deze heb ik op de gok meegenomen voor 95 euro.
Prima ding (en nee, niet van de vrachtwagen gevallen..).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: TV en (actieve) DVB-T antenne

Berichtdoor Bejakruiser » 19 Jan 2012, 21:50

Dat bedoel ik.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: TV en (actieve) DVB-T antenne

Berichtdoor henkvd » 19 Jan 2012, 22:01

Problemen op 12 Volt direct aangesloten zijn niet te verwachten, een te lage spanning zorgt alleen voor uitval niet voor schade
Te hoge spanning binnen normale accu spannings waarden zeg 15 Volt als max is geen probleem, normale toleranties voor 12 Volt apparatuur is minimaal -10% tot + 30%.
Storingen in beeld zoals door enkele geconstateerd, is veelal digitenne gerelateerd en is een ontvangst probleem, draai al 3 jaar met een Blokker TV'tje , geeft geen krimp.

Tevens is de 12 Volt ingang niet de feitelijke voeding waar de TV opdraait. Er zit nog een heel voedingscircuit achter die de diverse gestabiliseerde spanningen aanmaakt.

Deze antenne geeft de beste resultaten, nooit uitrichten en werkt ook over de grens.
reden is zowel Horizontaal als verticaal gepolariseerd.
NL heeft nu verticale polarisatie in tegenstelling tot het vroegere analoge tijdperk dat was horizontaal.
Buiten onze grenzen wordt meer horizontale polarisatie toegepast.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten