zonnepanelen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: zonnepanelen

Berichtdoor vuuren1 » 03 Mrt 2014, 23:25

Wolf heeft nog steeds de juiste antwoorden gegeven..

Oplossing en een goed beeld van de accusituatie is een accumonitor.
Bv: http://www.victronenergy.nl/battery-mon ... 0bmv-602s/

Bij dit gestelde probleem gaat het alleen over een laadregelaar van zonnepanelen die dan ook uitsluitend met de panelen werkt en niet het hele systeem kan meenemen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: zonnepanelen

Berichtdoor Wolf1 » 04 Mrt 2014, 00:18

Chris schreef:Wolf, dat was me ook wel bekend.

Wist ik ook wel, het was je allemaal bekend, maar toch een probleem ?
Goed lezen helpt ook veel !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: zonnepanelen

Berichtdoor vuuren1 » 04 Mrt 2014, 23:52

Begrijpend lezen is soms ook niet gemakkelijk..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: zonnepanelen

Berichtdoor Peterrotterdam » 08 Okt 2015, 20:20

Goedenavond.
Ik ben nieuw op dit forum en geïnteresseerd lees ik onderstaande berichten.
Ook ik ben in bezit van een zonnepaneel systeem.
Daar heb ik ook een vraag over.
Even de situatie: Kort geleden heb ik een zonnepaneel (mono) 150Wp aangeschaft.
Daarbij een laadregelaar Steca PR1010, een AGM accu van 145 Wh, en een inverter.
De inverter (omvormer) heeft een cap. van 1000 watt (2000 watt piek)

Nu lees ik hieronder de discussie over het aansluiten van een oplader direct aan de accu,
dus zonder tussenkomst van de regelaar. En dan de juiste instelling van de Steca regelaar.

Mijn vraag is iets soortgelijks.

Ik sluit in mijn situatie direct de inverter aan op de accu.
Dat is me zo aangeraden door mn leverancier.

Mijn vraag is nu, hoe moet ik de Steca regelaar in het menu zetten?
Moet deze nu op de SOC stand, of de Uol (voltage) stand zetten?
En wat hebben de verschillende instellingen voor gevolg?
Kan er hierdoor iets defect raken?
Of geven de SOC of Uol alleen maar een verschillende berekening weer zonder verdere gevolgen?

Graag hoor ik iemand die mij hier antwoord op kan geven, en dank alvast.
Peterrotterdam
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 Okt 2015, 19:52
ligplaats:
info:

Re: zonnepanelen

Berichtdoor elrenegado » 09 Okt 2015, 08:49

die setca dingen ken ik niet.
maar het is een pwm regelaar, die zijn verre van ideaal qua laadkarakteristiek.

Mijn advies,
vervang hem voor een mppt regelaar, bijvoorbeeld de victron mppt 75/15
Daar hoef je niets op in te stellen etc.

SOC betekent trouwens : State of Charge, met andere woorden, hoe vol is de accu.
ik denk niet dat het een instelling is op je laadregelaar, maar een weergave van de stroom/spanning.

maar,
je zegt een accu van 145 wh te hebben, je bedoelt ah denk ik ?
en daar heb je een 1000w omvormer op staan.... die is wel een beetje te zwaar voor de accu lijkt mij
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: zonnepanelen

Berichtdoor aquanaut » 09 Okt 2015, 10:37

De Steca PR 1010 is voor gebruik op de boot, waar je de accu ook laadt door bijvoorbeeld de dynamo niet in te stellen op de SOC stand.
Er gaat niets kapot maar de SOC aanduiding gaat niet werken.
Voorwaarde voor het juist werken van de SOC aanduiding op de Steca is dat ALLE verbruikers op de load aansluiting van de regelaar worden aangesloten.
Dus ook alle dynamo's, acculaders, omvormers etc.
Dit is onmogelijk omdat de aansluiting maar 10A kan hebben.
Daarnaast is het rendement van dergelijke PWM regelaars gemiddeld 30% lager als een snelle MPPT regelaar:
https://www.bluepowershop.nl/producten-homepage/victron-blue-solar-mppt-75-100-12v-24v-15a.html

Als je een goede uitlezing van de werkelijke SOC wil hebben kun je het beste een BMV aanschaffen:
https://www.bluepowershop.nl/accu/accu-monitoren/victron-precisie-accumonitor-bmv-700-9-90vdc.html

En inderdaad een 145Ah accu is het absolute minimum voor een 1000W omvormer!!
Bedenk dat de opgenomen strrom bij 12V met een belasting van 2000W 166A is!

In de praktijk betekend belasten met 1000W dat de omvormer binnen enkele minuten afslaat op een te lage accuspanning.

Aquanaut
Laatst gewijzigd door aquanaut op 25 Dec 2015, 20:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: zonnepanelen

Berichtdoor Peterrotterdam » 11 Okt 2015, 09:34

Dank jullie voor de reactie.
Ik ga eea eens bekijken!
Peterrotterdam
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 Okt 2015, 19:52
ligplaats:
info:

Re: zonnepanelen

Berichtdoor Noordvaarder » 25 Dec 2015, 01:59

Ook ik zit op het forum om meer te weten te komen over zonnepanelen,en wat ik nodig ben.
Dat deze dingen "naar me toe komen" is mij wel duidelijk.
Heb namelijk vandaag net een opdracht de deur uitgedaan voor het plaatsen van 10 zonnepanelen met een gezamenlijke max opbrengst van 2700 Wp op het dak van mijn woning,
1 Wp= 0,85 kWh.
Gelukkig betaald de NAM ze,wegens de schade(13 mille) aan mijn woning wegens de bevingen door de gaswinning.
Ik woon in de kern van het gebied waar de "klappen vallen".

Maar omdat ik meer over wil gaan op electra,vanwege gas gevaren,wil ik uitzien naar een zonnepaneel.
Om voor de koelkast te gebruiken.
Het had namelijk niet veel gescheeld,of ik had deze posting niet meer kunnen schrijven.
Vorig jaar,we lagen voor een camping,en waren voor een nachtje naar huis gegaan wegens omstandigheden,en prompt ging 's nachts de koolmonoxide giller af.Ik had de koelkast op gas laten draaien.
Wat bleek naderhand? Doordat het schoorsteentje van de Electrolux koelkast vervuild was,was er sprake van een onvolledige verbranding,en vormde zich koolmonoxide.
Dus vanaf toen gaat de koelkast snachts uit .Als ik vaar,werkt die op 12 volt,lig ik overdag stil,dan gebruik ik nog gas.(Noodzaak)
En dus wil ik naar volledig 12Volt voor de koelkast.
ik vertrouw het niet langer.een boot is een bak,daar staat geen trek op de bodem,dus is er geen circulatie van luchtstromen,dus is het funest voor kachels en koelkasten met een vlammetje onderin.Gevolg koolmonoxide,gevolg "vogeltje ondersteboven in het kooitje".
Koken hou ik voorlopig op gas.
En voor starten,shurflow en 12 volt gebruik van TV en verlichting.heb ik 2 accu''s van 105 Ah parallel geschakeld staan.
Dus 210 Ah totaal bij een spanning van 12Volt.

Nu mijn berekening daarvoor.
Koelkast, max verbruik 120 Watt x 24 uur = 2880 Watt
Dat zou betekenen een extra accu van minimaal 120 Amp.
12 uren op zonnepaneel,en 12 uren op accu.
Moet ik dan zonnepanelen hebben die circa 250 Watt per uur met een voltage van 12 volt minimaal kunnen leveren?
Want die moet(en) mijn koelkast aan de praat houden,en mijn accu bijvullen voor het nacht gebruik.
Klopt deze berekening?Of is dit te kort door de bocht.
Of ben ik meer capaciteit nodig i.v m. slecht weer,mist, etc ,etc.
Koelkast is goed,om daarvoor een andere te kopen vind ik zonde van het geld.
Compressor koelkasten zijn duur,en de meerpijs weegt niet op tegen het minder stroomverbruik,tenzij de koelkast af is,en er een nieuwe in moet.
Noordvaarder
 

Re: zonnepanelen

Berichtdoor AlfaR » 25 Dec 2015, 11:32

Jouw koelkast verbruikt hopelijk niet zoveel stroom, dat zou 10A per uur zijn. Als dat zo is, kun je beter een nieuwe aanschaffen.
Ik zou dat nog eens controleren/nameten.
Een koelkast staat niet continu aan, maar zo nu en dan schakelt hij in om op temperatuur te blijven.
AlfaR
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 17 Aug 2015, 15:02
ligplaats:
info:

Re: zonnepanelen

Berichtdoor varg » 25 Dec 2015, 12:29

Kodok schreef:
Compressor koelkasten zijn duur,en de meerpijs weegt niet op tegen het minder stroomverbruik,tenzij de koelkast af is,en er een nieuwe in moet.


Als je een omvormer hebt (sinus) dan zou ik je dit: http://www.deschouwwitgoed.nl/pelgrim-p ... oCzxXw_wcB willen aanraden!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten