zonnepanelen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

zonnepanelen

Berichtdoor Chris » 02 Mrt 2014, 14:01

Hallo allemaal,

Ik heb op mijn boot 2 zonnepanelen met een steca pr1010 regelaar. Deze regelaar geeft in de soc stand de meest optimale werking. Helaas werkt deze stand niet goed als er een externe lader zoals een dynamo of accu lader is aangesloten.
Hoe is dit op te lossen?

gr Chris
Chris
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 02 Mrt 2014, 13:55
ligplaats: msterdam
info:

Re: zonnepanelen

Berichtdoor Klaver vier » 02 Mrt 2014, 17:00

Chris,misschien begrijp ik het niet goed ,maar als je dynamo draait of je acculader laad dan heb je op dat moment je zonnepanelen toch niet nodig.Als bij mij de motor draait stoppen de panelen er ook meteen mee dan heb je immers laadcapapaciteit genoeg.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
 

Re: zonnepanelen

Berichtdoor Wolf1 » 02 Mrt 2014, 19:15

Chris schreef:Hallo allemaal,

Ik heb op mijn boot 2 zonnepanelen met een steca pr1010 regelaar. Deze regelaar geeft in de soc stand de meest optimale werking. Helaas werkt deze stand niet goed als er een externe lader zoals een dynamo of accu lader is aangesloten.
Hoe is dit op te lossen?
gr Chris

Mijnheer Chris, denk dat het goed is als u de gebruiksaanwijzing van uw regelaar eens bestudeert !
De SOC (State Of Charge) stand doet niets aan de werking van uw Zonne laad systeem, deze stand verteld u iets over de laad toestand van uw accu's.
En dat wordt moeilijk voor uw regelaar als uw accu door iets anders op het zelfde moment geladen wordt.
Er zijn systemen die wel het totaal laden kunnen weergeven maar deze beschikken over een shunt (meetweerstand) rechtstreeks op de min pool van de accu en meten op deze manier alle in en uitgaande stromen van de accu.
Afirmativo. ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: zonnepanelen

Berichtdoor Chris » 03 Mrt 2014, 09:31

De handleiding had ik gelezen vandaar mijn vraag. De soc instelling geeft niet alleen de state of charge waarde aan maar berekend op basis van deze waarde ook de laadstroom.

5.1. SOC Calculatie
Tijdens de werking monitort de regelaar verschillende parameters (U; I) van de
accu en berekent daaruit het laad niveau van de accu(SOC = state of
charge). Het laad niveau is het energie niveau dat nog steeds beschikbaar in de accu
is. Modificaties in het systeem, b.v. het verouderingsproces van de accu, worden
automatisch meegenomen in het voortdurende leerproces van het systeem.
M.b.v. deze SOC informatie, heeft u altijd een accuraat overzicht over het
actuele accu niveau. Met de SOC regelt de regelaar ook de selectie van de
laadprocedure en de diepe ontlaad beveiliging ten einde de accu optimaal
te onderhouden. Indien een van de parameters niet kan worden opgeslagen
omdat bv. een gebruiker of laadbron direct op de accu aangesloten is
, zal de SOC calculatie ongeldig zijn. De regelaar kan dan worden ingesteld
op de meer gesimplificeerde voltage-geleide regeling, zie hoofdstuk 6.2.
De SOC calculatie wordt geherstart, elke keer dat de regelaar ge-herinstalleerd wordt.
Chris
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 02 Mrt 2014, 13:55
ligplaats: msterdam
info:

Re: zonnepanelen

Berichtdoor sater1957 » 03 Mrt 2014, 09:46

Wolf gaf (zoals gebruikelijk) het juiste antwoord, maar je moet zijn posts kunnen lezen :-)

Die Steca laders hebben 3 aansluitingen, de accu, de panelen, en het verbruikstoestel. Als alles via die Steca is aangesloten kan hij State of Charge berekenen.
Maar als die accu ook rechtsstreeks aan de dynamo hangt ziet de Steca de laadstroom niet en werkt het algorithme niet.
Toen ik zo'n installatie had heb ik de Steca op voltage gezet ipv SOC.

Maar uiteraard veel beter is een echte accu monitor.
sater1957
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 10:27
Woonplaats: Amersfoort
ligplaats: Spakenburg
info:

Re: zonnepanelen

Berichtdoor Chris » 03 Mrt 2014, 13:34

Het bovenstaande komt uit de handleiding van de Steca en dat moet ook goed gelezen worden. Ik wil graag gebruik maken van de meest optimale werking van de Steca en op de manier zoals het nu aangesloten is is dat het geval. Dus zat ik zat me alleen af te vragen of er een alternatief is. En dat is een monitor dus niet. Die bepaald de manier van laden van de regelaar dus niet. Bovendien werkt de regelaar ook niet als beveiliging in de voltage stand als het de accu's een te lage laadtoestand bereiken. Soc is dus niet alleen een weergave methode zoals wolf beweert maar ook een laadmethode.
Chris
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 02 Mrt 2014, 13:55
ligplaats: msterdam
info:

Re: zonnepanelen

Berichtdoor Klaver vier » 03 Mrt 2014, 16:49

Chris. Wat wil je nou optimaler laten werken als de dynamo draait of de acculader laad.Tegen een dynamo of acculader kunnen de zonnepanelen niet op hoor.Het soc werkt alleen als de zonnepanelen laden,daar zit bij jou het misverstand.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: zonnepanelen

Berichtdoor Chris » 03 Mrt 2014, 18:38

Ik denk niet dat er bij mij een misverstand zit. De soc regeling werkt alleen maar als de regelaar op een accu wordt aangesloten waar geen andere laders op zijn aangesloten. En dat is niet het geval en is ook geen optie. Ik heb de regelaar inmiddels ingesteld op voltageregeling.
Chris
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 02 Mrt 2014, 13:55
ligplaats: msterdam
info:

Re: zonnepanelen

Berichtdoor Wolf1 » 03 Mrt 2014, 19:36

Chris schreef:5.1. SOC Calculatie
Tijdens de werking monitort de regelaar verschillende parameters (U; I) van de
accu en berekent daaruit het laad niveau van de accu(SOC = state of charge).
Het laad niveau is het energie niveau dat nog steeds beschikbaar in de accu
is. Modificaties in het systeem, b.v. het verouderingsproces van de accu, worden
automatisch meegenomen in het voortdurende leerproces van het systeem.
M.b.v. deze SOC informatie, heeft u altijd een accuraat overzicht over het
actuele accu niveau. Met de SOC regelt de regelaar ook de selectie van de
laadprocedure en de diepe ontlaad beveiliging ten einde de accu optimaal
te onderhouden. Indien een van de parameters niet kan worden opgeslagen
omdat bv. een gebruiker of laadbron direct op de accu aangesloten is
, zal de SOC calculatie ongeldig zijn
. De regelaar kan dan worden ingesteld
op de meer gesimplificeerde voltage-geleide regeling, zie hoofdstuk 6.2.
De SOC calculatie wordt geherstart, elke keer dat de regelaar ge-herinstalleerd wordt.

"Eigenwijs is ook wijs"
Chris schreef:Ik denk niet dat er bij mij een misverstand zit.

"Je leest wat je zou willen ! Maar dat staat er niet !
Het zou werken als je alle laders (ook de Dynamo) parallel aan het zonnepaneel aan de ingang van de regelaar aan zou sluiten en alle gebruikers aan de uitgang van de regelaar !
Door de middelste kabel die naar de accu, gaan nu alle in en uitgaande stromen, nu zal je regelaar correct aangeven.
Ik zou het echter niet doen je regelaar is maar geschikt voor een maximum stroom van 10A
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: zonnepanelen

Berichtdoor Chris » 03 Mrt 2014, 19:54

Het zou werken als je alle laders (ook de Dynamo) parallel aan het zonnepaneel aan de ingang van de regelaar aan zou sluiten en alle gebruikers aan de uitgang van de regelaar !
Door de middelste kabel die naar de accu, gaan nu alle in en uitgaande stromen, nu zal je regelaar correct aangeven.
Ik zou het echter niet doen je regelaar is maar geschikt voor een maximum stroom van 10A

Wolf, dat was me ook wel bekend.
Omdat het niet op wat voor manier dan ook gaat lukken heb ik de regelaar weer in de voltagestand gezet.
Chris
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 02 Mrt 2014, 13:55
ligplaats: msterdam
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten