Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor varg » 02 Feb 2014, 23:00

Vraagje (sorry als het teveel offtopic is)
Bij een 230V apparaat kan je eenvoudig het verbruik meten door een verbruiksmeter tussen te schakelen Afbeelding.
Is er een soortgelijke meter voor 12V DC?
Is het geen idee om 12V DC koelkasten standaard met een verbruiksmeter uit te rusten? Eenvoudig te 'nullen', kun je na iedere keer dat je accu's 'vol'-geladen zijn de teller indrukken en weet je precies hoeveel je zwaarste verbruiker werkelijk verbruikt heeft. Geeft denk ik een goede indicatie.
Ik ga iig deze zomer mijn 230V koelkast via een verbruiksmeter laten lopen. Dan kan ik daarna eindelijk iets verstandigs zeggen over het werkelijk verbruik in de praktijk.
Meer info na deze zomer...ik hoop dat het een warme wordt!
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor henkvd » 02 Feb 2014, 23:38

Is er een soortgelijke meter voor 12V DC?



http://www.ebay.com/itm/Digital-Dual-Di ... 0811158273
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor varg » 03 Feb 2014, 00:22

Dank voor je snelle reactie,
zoiets moet toch in te bouwen zijn door de leverancier in een dc-koelkast van meer dan 600 euro, dan weten we tenminste watt het verbruik is.
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor Roy1972 » 10 Jul 2017, 02:58

Haha

Man, het interesseert me allemaal geen zak hoe jij je bootje (ver)prutst !
Ik heb je denk ook duidelijk genoeg alles uitgelegd, dus je krijgt de heilige zege er ook nog bij !
En daar hoort die poelie dus ook weer bij.
Die poelie is ontwikkeld om de levensduur van de multy V-belt te verlengen bij de heden ten dage gebruikte groot vermogen alternators in combinatie met het doorlopend wisselende toerental van een voertuig.
Een vaartuig is dus heel iets anders, als we de haven weer uit zijn, stellen we een toerental in, en dat is het dan voorlopig wel weer.
Een scheepsmotor is ook geen automotor, het is zinloos jou dat allemaal uit te leggen, maar ik wil het in dit geval alleen even beperken tot het gewichtsverschil van het vliegwiel.
Het veel zwaardere vliegwiel aan de scheepsmotor verminderd de fluctuaties van het versnellen en vertragen van het toerental dus danig dat de one way clutch in de altenator totaal overbodig maakt en dus alleen maar storing kan geven.
En zo zie je, waar ik uren aan spendeer het jou uit te leggen, weet jij in 5 minuten weer te verprutsen ! !
Daarom, dit was het dus echt, succes.
Gr. Wolf1[/color][/i][/quote]
Roy1972
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 02:52
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor Amersfow » 10 Jul 2017, 07:52

Haha, dan is een gasflesje zo gek nog niet; geen zorg met altijd een volle ernaast :D Je kunt weken vooruit.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Jul 2017, 23:27

varg schreef:Dank voor je snelle reactie,
zoiets moet toch in te bouwen zijn door de leverancier in een dc-koelkast van meer dan 600 euro, dan weten we tenminste watt het verbruik is.
groet
Arnold

En, dan weet je dat ..... en dan? Wat ga je er dan mee doen? Koelkast uitschakelen en je bier warm laten worden?

Als je de laadtoestand van je accu wilt weten, is er maar één oplossing: Een BTM zoals die oa door Mastervolt en Victron worden geleverd.
Dat is het enige apparaat, waarmee je een realistische indicatie hebt van de laadtoestand van je accu.
De rest is allemaal niets zeggen hobbywerk.

Oh, en vuistregel voor een scheepskoelkast is een zg arbeidsfactor (% van de tijd waarin het apparaat daadwerkelijk loopt) van ca 50%
Dus een koelkast van 60W gebruikt effectief 30W
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor elrenegado » 12 Jul 2017, 09:30

en zo is er ineens weer leven in een topic uit 2014 :lol: :lol:
Hoewel dit over mijn vorige boot ging, heb ik het op de huidige boot weer toegepast, en uiteraard in verbeterde vorm.

Maar het klopt wel..
Als je echt wilt weten wat de status van je accu(s) zijn, dan moet je een accumonitor monteren.
Of, met enige kennis van zaken kan je het ook met een volt meter doen.

In m'n huidige boot zat gewoon 1 accu bank.
Dat heb ik nu opgesplitst in 3 banken.
1 start (1x 105ah), 1 huishoud (2x 225 AGM Victron) en 1 boegschroef (1x 154ah Varta Black)
Victron argofet laadstroom verdeler,
Victron multuplus 12/3000/120
Victron BMV Accumonitor
Victron MPPT monitor
Victron MPPT control 75/15

Door de MPPT en BMV monitor zie je perfect wat je verbruik aan stroom is, hoeveel er nog in je accu zit, en hoeveel er via je zonnepanelen binnen komt.
Voor de start en boegschroef accu heb ik een aparte digitale voltmeter in het dasboard gemaakt.
Aan de hand van het voltage die deze aangeeft kan je ook wel de status van de accu aflezen, aangezien daar geen verbruikers aanhangen als de motor niet loopt en boegschroef uit staat.

En inderdaad..... ga voor een koelkastje maar uit van 50% bedrijfstijd....
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor GdH » 31 Jul 2017, 19:16

Hi, ik ben benieuwd hoe de ArgoFet-3 in je elektrisch schema past. Volgens Victron kun je een ArgoFet nl. niet gebruiken in combinatie met een Multiplus lader/omvormer.

groet George
GdH
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 31 Jul 2017, 18:26
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor elrenegado » 01 Aug 2017, 12:08

Kan prima,
zolang je de multuplus maar niet aansluit op de argofet.

De argofet zorgt enkel en alleen maar voor verdeling van de laadstroom vanaf de dynamo.

De multiplus zit rechtstreeks op de huishoudset, en de 2de lader uitgang van 4a zit rechtstreeks op de startaccu.

Als je dus ( net als ik ) een 3de accu bank hebt, dan kan je die niet laden met je multiplus.
Je zal daar een andere lader voor moeten gebruiken,
of net als ik, hem enkel alleen door de dynamo te laten laden. (in mijn geval zit de boegschroef erop, dus laden met dynamo is voldoende)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor GdH » 01 Aug 2017, 19:21

Hi, ik wil reageren met een schema, maar geen idee hoe ik dit kan invoeren. Ik begrijp denk ik wel hoe je e.e.a. hebt aangesloten. Je kunt volgens mij de 3e aansluiting op de Argofet ook gebruiken voor je boegschroef accu.

groet George
GdH
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 31 Jul 2017, 18:26
ligplaats: Aalsmeer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten