vuuren1 schreef:Het hoogste rendement bij een compressorkoelkast aan boord:
De condensor moet zijn warmte kwijt kunnen, die warmte haalt het systeem uit de koelkast en moet zoveel mogelijk via de condensor worden afgevoerd.
Dus hoe beter/meer warmte de condensor kwijt kan hoe effectiever de koelkast zal werken (= minder stroomgebruik).
Dan is de ventilatiestroom achter de koelkast van essentieel belang.
Er moeten zeker openingen zijn waardoor de luchtstroom van beneden naar boven gemakkelijk kan verlopen.
Een redelijke computerfan (12 v) kan heel veel doen, vooral als je de lucht van onder de vloer aanzuigt (vanaf het scheepsvlak is het minder warm dan vanuit de accomodatie).
Veel compressorkastjes hebben een fan-aansluiting die ingeschakeld wordt als de koelcompressor in werking is.
Anderen hebben al een geschakelde fan maar die blazen de (mogelijk te warme) omgevingslucht door de condensor (helpt ook iets maar is niet optimaal).
Vergeet ook niet een donker gekleurde romp aan de binnenkant achter de koelkast goed te isoleren. Als de zon daarop staat wordt het daar warm/heet en dat doet ook afbraak aan het rendement.
maar ook jou ijskast verbruikt toch veel in de zomer!!!
Nog een voorbeeld (mijn eigen boot):
600 AH 12V AGM, een compressor koelkast (85 liter) en geen zonnenpanelen.
De radio, TV, laptop, waterpompje e.d. vragen gemiddeld niet veel. Zelfs de magnetron haalt er middels de omvormer niet veel uit, die gebruik je een enkele minuut.
De koelkast is de grote boosdoener, vooral met erg warm weer (dan blijft ie draaien en dan loopt het verbruik op naar mogelijk 90AH per etmaal).