Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor elrenegado » 14 Jan 2014, 14:31

Ik ben bezig met het opnieuw inrichten van de stroomvoorziening in mijn boot.

Huidige situatie : 1 bank van 2x100a accus. en 1 bank van 70ah

Gewenste situatie :
Victron Argofet 200-3 laadstroomverdeler voor 3 banken, max 200a laadstroom (reeds aangesloten)

bank 1, startaccu (100a zou voldoende moeten zijn, wellicht laat ik daar gewoon de 2x 100a op staan)
bank 2 verbruikers (verlichting, toilet, radio, tv etc)
bank 3 koelkast

Verlichting is allemaal led, dus laag verbruik, toilet is nu handbediend, word electrish, tv zal 220v worden, dus met omvormer werken, opgegeven verbruik is 33w (28inch led tv)
opladen van telefoon, tablet of laptop word op 12v gedaan.
koelkast is nu nog een gewone 12, 220, gas koelkast, (als ik het goed heb absorbtie) dit zal in de toekomst een nieuwe compressor koelkast worden.
Op de accu bank van de koelkast word een zonnepaneel aangesloten van een 120-150w max

bedoeling is om de koelkast gedurende 2 dagen te kunnen laten draaien zonder bij te hoeven laden dmv dynamo, walstroom oid.
naast de tv zal er waarschijnlijk ook een digitenne kastje komen, een avondje tv kijken van 4 uurtjes (of liefst 2) moet dus mogelijk zijn.
Kort gezegd wil ik 2 dagen stil kunnen liggen zonder m'n accus te hoeven laden.

Mijn vraag is dus,
hoe zwaar moet de accu capaciteit van bank 2 en 3 zijn ?
ik neem aan dat AGM accu's dan de beste keus is ?

ik weet dat er rekenformules voor zijn, maar zo wiskundig ben ik nou ook weer niet ;)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor laserdevil » 14 Jan 2014, 20:47

Hoeveel laadstroom levert je lader?
Je weet toch dat het totale laadvermogen voor je accu's tussen de 10% en de 25% moet bedragen?
Mijn accu's zijn 230Ah per stuk en daar kom ik zo'n 5 dagen mee zonder bijladen.
Dit geld tenminste voor de lichtaccu.
Ik heb 4 accu's te weten 1 voor boegschroef , 1 voor verbruikers , 1 voor starten en 1 voor omvormer.
De omvormer red het maar 3 dagen omdat daar een oventje op staat van 800watt voor warme broodjes smorgen's.
Ik ga 2 zonnepanelen op het dak leggen met een duo regelaar om 2 accu's op aan te sluiten.
Namelijk de omvormer- en verbruikersaccu.
Dus de omvormer accu krijgt de hardste klappen , en gaat ook het meeste zonlicht krijgen :D ;)
Laatst gewijzigd door laserdevil op 14 Jan 2014, 20:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor henkvd » 14 Jan 2014, 20:51

De 70Ah is voldoende als startaccu, kan je de 100Ah accu's gebruiken voor het voeden van de rest.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor pleziervaarder » 14 Jan 2014, 22:32

Om een indicatie te geven. Ik heb in mijn situatie 2x 100AH serviceaccu's en 1x 100AH startaccu. Op de serviceaccu's zit een 80wp zonnepaneel gekoppeld, hiermee kan ik probleemloos mijn koelkast en verlichting laten draaien. Laat ik alleen de koelkast draaien dan kan deze het hele seizoen zonder dat de accu's onder de 11,75 V komen. Dit seizoen wil ik er een 2e zonnepaneel bij plaatsen zodat er ook een oven ed gebruikt kan worden.

Groet, Albert
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jan 2014, 23:21

elrenegado schreef:Ik ben bezig met het opnieuw inrichten van de stroomvoorziening in mijn boot.

Huidige situatie : 1 bank van 2x100a accus. en 1 bank van 70ah

Gewenste situatie :
Victron Argofet 200-3 laadstroomverdeler voor 3 banken, max 200a laadstroom (reeds aangesloten)

bank 1, startaccu (100a zou voldoende moeten zijn, wellicht laat ik daar gewoon de 2x 100a op staan)
bank 2 verbruikers (verlichting, toilet, radio, tv etc)
bank 3 koelkast

Verlichting is allemaal led, dus laag verbruik, toilet is nu handbediend, word electrish, tv zal 220v worden, dus met omvormer werken, opgegeven verbruik is 33w (28inch led tv)
opladen van telefoon, tablet of laptop word op 12v gedaan.
koelkast is nu nog een gewone 12, 220, gas koelkast, (als ik het goed heb absorbtie) dit zal in de toekomst een nieuwe compressor koelkast worden.
Op de accu bank van de koelkast word een zonnepaneel aangesloten van een 120-150w max

bedoeling is om de koelkast gedurende 2 dagen te kunnen laten draaien zonder bij te hoeven laden dmv dynamo, walstroom oid.
naast de tv zal er waarschijnlijk ook een digitenne kastje komen, een avondje tv kijken van 4 uurtjes (of liefst 2) moet dus mogelijk zijn.
Kort gezegd wil ik 2 dagen stil kunnen liggen zonder m'n accus te hoeven laden.

Mijn vraag is dus,
hoe zwaar moet de accu capaciteit van bank 2 en 3 zijn ?
ik neem aan dat AGM accu's dan de beste keus is ?

ik weet dat er rekenformules voor zijn, maar zo wiskundig ben ik nou ook weer niet ;)



Ik vat e.e.a. even samen zonder rekenformules te gebruiken:

Prima laadstroomverdeler.
Wat heb je voor een motor? Bijvoorbeeld: Voor een ca. 2 liter dieselmotor is 55 Ah start meer dan voldoende.
2x 100Ah is in de praktijk 1x 100 Ah omdat meer dan 50% ontladen van (ook AGM) accu's de levensduur verkort (en dan moet je weer nieuwe kopen).

De absorptiekoelkast wordt een ramp als je die op de boord elektra aansluit, die pakt minimaal 8Ah continue (= 192 Ah per etmaal!!).
Is nooit/niet bij te houden (ook niet met genoemde zonnenpanelen).
Zelfs met een compressor koelkastje gaat de stroomafname erg hard en die gebruiken ca. 40Ah per etmaal (in de zomer).
Daarvoor helpt een 120WP zonnenpaneel wel, die houdt dat wel bij (mits er voldoende accucapaciteit als buffer aanwezig is!).

De praktijk:
150 Wp zonnepanelen, 230Ah serviceaccu, 60 liter compressor koelkastje en de rest van het boordnet (LCD TV, verlichting en een redelijk zuinige bemanning aan boord).
Dat ging niet goed.
Waarom niet: De capaciteit van de zonnenpanelen was te groot t.o.v. de accu capaciteit (ofwel de accu capaciteit was te klein).
Want vol is vol en dan blijkt de buffer van de accuset te weinig om de boel blijvend goed te laten draaien.
Actie: Accucapaciteit verdubbeld, probleem opgelost.

Ofwel: Installeer voldoende accucapaciteit, je komt namelijk al snel te kort (en dat kost geld omdat de accuset minder lang leeft..).

Advies: Voor je verjaardag vraag je een accumonitor die je altijd alles over de actuele accusituatie verteld.
(dat is een zeer nuttige investering)

Eigen boot:
660 Ah 12V Victron AGM accuset (geen zonnenpanelen), compressorkoelkastje, LCD TV, digitenne, laptop (beiden in de avond) en toilet.
De koelkast is de grootste consument en met 3-4 dagen (zomer) wordt het tijd om te gaan varen of laden omdat de accumonitor dan richting 55-60% loopt.

nb.
Zonnepanelen helpen maar het rendement is afhankelijk van het type regelaar, soort zonnepanelen en of ze zonder belemmeringen volledige zon op kunnen pakken.
Bij volle zon hebben we e.e.a. gemeten:
(de zonnepanelen waren met een simpele regelaar uitgerust)
De resultaten kwamen uit op de helft van de opgegeven capaciteit (onder de meest gunstige omstandigheden).

Advies:
Koop een MPPT regelaar voor de zonnepanelen.
Sluit nooit een absorptie koelkast op je accuset aan.
Voor 2 dagen stroom gebruiken (incl. zonnepaneel en een goede MPPT regelaar) denk ik aan ca. 400Ah.
Ik zou de hele boel beperken tot 2 sets: Startset en servicenet (=licht + koelkast i.s.m. zonnepanelen).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor varg » 15 Jan 2014, 00:13

De koelkast is vaak de boosdoener, zoals Hans ook al zegt.
Een 230V koeler (dus zonder vriesvakje) A++ tafelmodel gebruikt op jaarbasis 84 Kwh (opgave milieucentraal.nl)
per dag dus 230 Watt. Reken voor de zomer het dubbele; 460 Watt/24 uur = iets minder dan 20Wh.
Dit klopt wel met mij eigen waarneming; een 90 Watt koeler draait op een warme dag ongeveer 10 minuten per uur..overdag wat meer, 's nachts wat minder.
Met een omvormer met een net rendement (>90%) kom je dus erg voordelig uit met zo'n koelertje op 230V. Geen ijsblokjes, wel een prettige aanschafprijs, ongeveer 269 euro voor een goede Zanussi. Overigens ook erg geluidloos (hij staat onder de kooi).
Denk er om geen moderne electronica-koelkast te nemen, die hebben het moeilijker met een omvormer. De omvormer moet een aanloopstroom van de compressor kunnen verwerken (reken ruim, 5x het vermogen bij starten)

Sorry dat ik wat van het topic afdwaal, maar het is vaak de koelkast die het verschil maakt.
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor elrenegado » 15 Jan 2014, 13:07

nou wil het toeval dat ik zojuist een compressor koelkastje, nieuw, voor de helft van de prijs op de kop heb weten te tikken.
Een engel, opgegeven verbruik max 2-3 ampere.

Ik heb een OM636 motor met snelgloeiers (ik hoef dus niet anderhalve minuut voor te gloeien maar een seconde op 10 a 15)
Dynamo word nog vervangen, voor een 75-80 ampere

ik lees nu dat de zonnepanelen niet zo zwaar hoeven te zijn,
wellicht 2x 80w en dan 1 voor de koelkast accu, en 1 voor de lichtaccu ?
Er zitten inderdaad van die mppt dingen bij.

beperken tot 2 sets doe ik liever niet,
ik heb nou eenmaal de laadstroomverdeler voor 3 sets erin zitten, en vind het eigenlijk wel prettig dat wanneer ik op een regenachtige dag bv me lichtnet leeg zou trekken mn drankjes nog lekker koud blijven :D

@hans,
Je zegt 400a
zelf had ik het idee om 200a voor de koelkast te plaatsen, en 240a voor het lichtnet. (dus eigenlijk 440a0
en dan beide AGM accu's ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor elrenegado » 15 Jan 2014, 18:12

en als ik het goed begrijp is 1 accu van 200a dus beter als 2 van 100 ?

Heb net nog even op de dynamo gekeken die ik heb liggen, dat is een 70a dynamo
dus zou ik op een 14% uitkomen (uitgaande van totaal 500a aan accucapaciteit)


Ik wil ze binnenkort gaan bestellen zodat ik maten weet, en een net accu vak kan gaan maken onder de vloer waar ze op vast staan en de kabels netjes komen te lopen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor laserdevil » 15 Jan 2014, 20:56

Dat is wat de dynamo op volle toeren levert , en je vaart toch niet constant vol gas?
Kijk hier eens voor een dikke dynamo: http://www.unitunlimited.nl/N_frame.html?http://www.unitunlimited.nl/.
Je hebt er een 120Amp. voor €179,-.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor vuuren1 » 15 Jan 2014, 22:53

Voorgloeien is maar kort en hakt er niet in, dat merk je niet.

Een koelkastje werkt 24 uur per dag en dat tikt wel aan.
Een forse motordynamo helpt en zo ook een echte walstroomlader.
Maar je wens was om minimaal 2 dagen zonder laden te kunnen overleven.
Reken maar uit, dan kan het maar het kan krap worden.
(ofwel: Installeer een accumonitor, dan weet en zie je op ieder moment waar je aan toe bent)

Zonnepanelen zijn echt waardevol maar als je die op alleen een derde accuset aansluit houden ze capaciteit over.
Vandaar het advies om dat niet in 3 banken maar in 2 banken in te zetten.
Het is wel goed te doen als je een\ mppt zonnepaneel reglaar met 2 uitgangen toepast.

200 Ah voor de koelkast is te weinig en 240 Ah voor het lichtnet is teveel. Daarom het advies om dat samen te koppelen.




elrenegado schreef:nou wil het toeval dat ik zojuist een compressor koelkastje, nieuw, voor de helft van de prijs op de kop heb weten te tikken.
Een engel, opgegeven verbruik max 2-3 ampere.

Ik heb een OM636 motor met snelgloeiers (ik hoef dus niet anderhalve minuut voor te gloeien maar een seconde op 10 a 15)
Dynamo word nog vervangen, voor een 75-80 ampere

ik lees nu dat de zonnepanelen niet zo zwaar hoeven te zijn,
wellicht 2x 80w en dan 1 voor de koelkast accu, en 1 voor de lichtaccu ?
Er zitten inderdaad van die mppt dingen bij.

beperken tot 2 sets doe ik liever niet,
ik heb nou eenmaal de laadstroomverdeler voor 3 sets erin zitten, en vind het eigenlijk wel prettig dat wanneer ik op een regenachtige dag bv me lichtnet leeg zou trekken mn drankjes nog lekker koud blijven :D

@hans,
Je zegt 400a
zelf had ik het idee om 200a voor de koelkast te plaatsen, en 240a voor het lichtnet. (dus eigenlijk 440a0
en dan beide AGM accu's ?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten