Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor pleziervaarder » 17 Jan 2014, 19:01

@Wolf1
Heb je dan niet hetzelfde risico, als je 6 batterijen van 2V schakelt naar 12V en 1 batterij is kapot heb je toch ook te weinig capaciteit?
Of zie ik het verkeerd en is het anders?

groet, Albert
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Jan 2014, 23:10

Parallel schakelen van accu's gebeurt heel vaak maar dan moeten de accu's van dezelfde datum zijn en van een goede kwaliteit.
Zo niet is de kans op falen veel groter.
Als je op een boot woont en je hebt veel ruimte zijn de 2 Volt cellen een mogelijk betere optie.
Parallel is wat gevoeliger dan serieschakelen van grote 2V cellen.

Over de keuze van accu's is nog nooit iemand uitgepraat geweest en sinds de keuze tussen conventioneel, Gel, Lood Calcium en AGM is dat alleen nog maar toegenomen.

Op dit moment heb ik zelf 4x 150 Ah AGM (Victron) parallel staan vanaf 2007 en dat werkt nog als nieuw.
Ik heb geen zin om met 260 Ah zware accu's te gaan sjouwen en mijn rug te slopen, dus heb ik destijds gekozen voor 4 nog redelijk tilbare accu's.
Daarnaast alles van Victron omdat dat bij elkaar past en je met eventuele garantieverhalen niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd (is niet van toepassing geweest).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor pleziervaarder » 17 Jan 2014, 23:21

Hans,
Ik weet dat accu's welke parallel geschakeld worden van hetzelfde type en datum moeten zijn. Ik heb zelf 2x 105 Amp accu's parallel staan en, net als jij aangeeft, probleemloos. Ik reageerde eigenlijk betreffende de opmerking van Wolf1 dat er wanneer je meer dan 260 Amp wilt je over moet gaan op losse accucellen. Reden waarom ik hier tevens benieuwd naar ben (los van dat het leerzaam is) is dat ik mijn accubank wil uitbreiden omdat er langzamerhand meer gebruikers aan boord komen.

Groet, Albert
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Jan 2014, 23:37

pleziervaarder schreef:Hans,
Ik weet dat accu's welke parallel geschakeld worden van hetzelfde type en datum moeten zijn. Ik heb zelf 2x 105 Amp accu's parallel staan en, net als jij aangeeft, probleemloos. Ik reageerde eigenlijk betreffende de opmerking van Wolf1 dat er wanneer je meer dan 260 Amp wilt je over moet gaan op losse accucellen. Reden waarom ik hier tevens benieuwd naar ben (los van dat het leerzaam is) is dat ik mijn accubank wil uitbreiden omdat er langzamerhand meer gebruikers aan boord komen.

Groet, Albert



Albert,

Het uitbreiden van parallel geschakelde accu's moet je niet doen. Dan 'overtreedt' je de regels van gelijk type en datum en dan gaat het niet goed.

Het verschil tussen serie (tractie) cellen is dat je bij het bijplaatsen geen last hebt van de invloed van de (dan optredende) verschillen van inwendige weerstand.
In geval van de serie geschakelde grote 2V cellen zal de cel met de hoogste inwendige weerstand de maximale stoomafname beïnvloeden (in de praktijk merk je dat niet).
Bij het parallel schakelen van accu's zal de accu met een lagere inwendige weerstand de nieuwe (en ook zichzelf) leegtrekken (is hetzelfde als de wet op de communicerende vaten met een lek in het systeem).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor pleziervaarder » 17 Jan 2014, 23:52

Bijplaatsen van accu's was niet de bedoeling dan krijg je idd verschil. Bedoeling was om de 2 huidige accu's elders te gebruiken en 3 of 4 nieuwe te plaatsen (had ik iets duidelijker in moeten zijn).
Als ik het dus goed begrijp levert het plaatsen van tractiecellen op termijn wel voordeel op omdat je per cel kunt vervangen dan wel bijplaatsen zonder afbreuk aan de kwaliteit van de totale accubank, dit in tegenstelling tot de gewone accu's.
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor Wolf1 » 18 Jan 2014, 01:16

pleziervaarder schreef:@Wolf1
Heb je dan niet hetzelfde risico, als je 6 batterijen van 2V schakelt naar 12V en 1 batterij is kapot heb je toch ook te weinig capaciteit?
Of zie ik het verkeerd en is het anders?
groet, Albert

Hans, die 2V parallel is denk ik een slip of the pen !
De grote van 2V cellen is praktisch onbegrensd.
Albert, stel je voor een parallelle schakeling van 6 accu’s, één accu heeft inwendige sluiting, en loopt dus vanzelf leeg, de andere accu’s proberen de kapotte accu vol te houden en lopen dus ook leeg.
Zetten we de zaak in serie dan zal de kapotte accu ook leeg lopen dan zal bij 2 Volt cellen de spanning zakken in het ergste geval naar 10 V, maar de capaciteit van de 5 goede accu’s blijft bewaard
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor pleziervaarder » 18 Jan 2014, 01:54

duidelijk verhaal, dank voor de uitleg.

groet, Albert
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor elrenegado » 18 Jan 2014, 11:57

ik kan de argo-fet 200-3 ruilen voor een 200-2.
dus 2 banken.

dan is 1 starten, en 2 voor lichtnet.

dan wil ik voor het lichtnet 2x220a agm plaatsen aan elkaar gekoppeld, kom ik daarmee weg ?
daarop een zonnepaneel met mppt lader, en een victron bmv-602s accu monitor. (kan 1 bank volledig monitoren en de spanning van startaccu ook weergeven)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor henkvd » 18 Jan 2014, 15:48

Er is geen noodzaak op de fet verdeler te wijzigen, de extra uitgang blijft gewoon open, dat is geen probleem.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor elrenegado » 18 Jan 2014, 16:41

daar heb je gelijk in, en is wellicht handig voor de toekomst als er toch eens een accu bij zou moeten.

maar, is de 2x 220 dan voldoende, of wellicht teveel ?

totaal 440a, AGM kan tot 70% ontladen worden, dus 308 beschikbaar.
zonder zonnepaneel zou een koelkast die constant 3a trekt dus 100 uur kunnen draaien ??

plus gebruik van nog wat verlichting, radio enzo, moet ik wel 72 uur het vol kunnen houden lijkt mij.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten