Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor VanderLinden » 16 Jan 2014, 00:30

Geachte heer van Vuuren,

Wij hebben in onze boot een Agm service accu staan van 200ah. Op deze accu is onze compressor koelkast aangesloten plus wat kleine lampjes. De accu wordt ook geladen door de dynamo van de motor middels een Argo fet laadstroomverdeler.

Als wij niet varen dan wordt de serviceaccu geladen door een daglichtpaneel van 200 watt.

Ons is verteld door Aqua Solar uit Sneek dat dit zou moeten volstaan voor 2 dagen zonder te varen.

De rekensom is als volgt aan ons voor gelegd :

Zonnepaneel a 200 watt - 20% redementsverlies ivm vlakke montage ofwel 160 watt netto.

160 watt ÷ 12 volt = 13.33 amp max. X 4 uh = 53.33 amp.

Deze formule zou op gaan bij een optimale zonnige dag.

Als onze koelkast per 24 uh 48 amp verbruikt dan is dit bijna 100ah per 48 uh.

Agm is dus 200 ah en is dus na 2 dagen toe aan bij lading indien er intussen geen zon of onvoldoende daglicht is geweest.

Aangezien dit ons deze zomer goed is bevallen en we geen lege accu hebben gehad is onze vraag blijft dit wel goed gaan of zijn we verkeerd ingelicht ?

Vriendelijke groet,

Cor van der linden
VanderLinden
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 12 Jan 2014, 14:38
ligplaats: Stavoren
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor pleziervaarder » 16 Jan 2014, 01:19

48 amp per 24 uur voor de koelkast lijkt me vrij weinig. Zoals ik in mijn eerdere reactie aangaf heb ik dezelfde opstelling. Ik heb deze op een bewolkte regenachtige dag laten doormeten door een scheepselectriciën met een ampéremeter. Conclusie; mijn compressorkoelkast (op de hoogste stand) trok 3,4 ampére, het zonnepaneel gaf 3,6 ampére.
Ik heb geen mppt regelaar maar wel vergelijkbaar, daarnaast kan ik hierop aflezen of hij laadt en de actuele accustand in voltage. Ik heb het gemonitord en het paneel blijft bijladen tot het laatste beetje daglicht (uiteraard wel langzamer). Als je dan rekent dat er vanaf 22.00 tot 07.00 uur niet wordt geladen betekent dit een afname van 9x 3,4 = 30,6 ampére, dit is me ook bevestigd door betreffende electriciën.
Kortom het is je niet verkeerd uitgelegd.

Groet, Albert
pleziervaarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 23:32
Woonplaats: Wilsum
ligplaats: IJsselmuiden
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor Wolf1 » 16 Jan 2014, 09:25

Geloof niet dat het zo allemaal werkt, de hoeveelheid stroom die in een geleider loopt wordt uitgedrukt in ampère, het vermogen wat een zonnepaneel levert of een koelkast gebruikt is de stroom in een bepaalde tijd, en wordt uitgedrukt in Watt.
Het vermogen van een zonnepaneel is niet constant, afhankelijk van de hoeveelheid licht dat er opvalt.
Het gebruik van de koelkast is helemaal niet constant, afhankelijk van de buiten en de gevraagde temperatuur in de kast, de hoeveelheid waar de kast mee gevuld is en de frequentie waarmee de kast geladen en geleegd wordt.
Dus alles bij elkaar om werkelijk iets zinnigs te zeggen over de capaciteit van de benodigde accu, om in de slechtste omstandigheid het verschil tussen de uitgaande en de inkomende stroom op te kunnen vangen, zal er dus gemeten moeten worden over een langere periode.
En dan wordt de vraag dus anders. Bij een bepaalde grootte koelkast c.q. vriezer wat is dan het ideale zonnepaneel en hoe groot moet dan de accu in Nederland zijn om deze configuratie zomer en winter continue te kunnen gebruiken ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor Wim Niessen » 16 Jan 2014, 11:50

Ik heb twee zonnepanelen - van inmiddels 14 jaar oud - van 50W per paneel en een 65ltr. Isotherm koelkastje.
Verder 2 Xceller accu's van 185 Au elk die tot 45% ontladen mogen worden.
Na een dag of vijf stil liggen met alleen de koelkast ingeschakeld hebben mijn accu's het 45% niveau gehaald en zijn dus "leeg".
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor elrenegado » 16 Jan 2014, 14:41

Vergeten te vermelden, ik heb een accu monitor waar ik 2 accu's mee kan bekijken hoeveel volt ze leveren en hoever ze ontladen zijn.
Tevens heb ik naast de de ctek lader voor de winter nog een victron lader van 30a, voor het laden aan walstroom in de zomerperiode zeg maar.
daarnaast heb ik nog een aggegraat, dus mocht ik zonder komen in the middle of nowhere kan ik altijd op die manier nog aan stroom komen.

ik heb mij laten vertellen dat ik geen zwaardere dynamo van 80a aan mijn motor kon koppelen ivm vermogensverlies van de motor,
ik heb daar echter niet op doorgevraagd hoe dat dan zit, maar achteraf dacht ik hoezo.... ding draait toch rond ?

toch wil ik heel graag 3 accu banken,
ik zou inderdaad licht/tv etc en koelkast op dezelfde bank kunnen zetten,
dan zou ik toilet, radio, versterker e.d. op de 3de kunnen plaatsen.

er word gezegd om 2 en 3 te combineren, wat voor capaciteit moet ik dan hebben, want dat weet ik nog steeds niet.
2x200 ?

let wel dat tv, digitenne op 220v draaid,
nu weet ik niet wat een omvormer trekt, maar lijkt mij toch dat je redelijke capaciteit moet hebben.

1 zonnepaneel met mppt regelaar met 2 uitgangen klinkt goed,
verdeeld die dan ook de laadstroom zo dat die eerste de ene oplaad, en dan pas de andere ?


openstaande vragen
- welke capaciteit aan accu's (overcapaciteit kan toch nooit zo'n ramp zijn, of wel ?)
- kan een te grote dynamo motorvermogen kosten ?
- mppt regelaar met 2 uitgangen, laad die eerst accu 1 en dan accu 2 ?
- hoeveel watt zou het zonnepaneel dan moeten zijn ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor VanderLinden » 16 Jan 2014, 21:48

Wolf1 schreef:Geloof niet dat het zo allemaal werkt, de hoeveelheid stroom die in een geleider loopt wordt uitgedrukt in ampère, het vermogen wat een zonnepaneel levert of een koelkast gebruikt is de stroom in een bepaalde tijd, en wordt uitgedrukt in Watt.
Het vermogen van een zonnepaneel is niet constant, afhankelijk van de hoeveelheid licht dat er opvalt.
Het gebruik van de koelkast is helemaal niet constant, afhankelijk van de buiten en de gevraagde temperatuur in de kast, de hoeveelheid waar de kast mee gevuld is en de frequentie waarmee de kast geladen en geleegd wordt.
Dus alles bij elkaar om werkelijk iets zinnigs te zeggen over de capaciteit van de benodigde accu, om in de slechtste omstandigheid het verschil tussen de uitgaande en de inkomende stroom op te kunnen vangen, zal er dus gemeten moeten worden over een langere periode.
En dan wordt de vraag dus anders. Bij een bepaalde grootte koelkast c.q. vriezer wat is dan het ideale zonnepaneel en hoe groot moet dan de accu in Nederland zijn om deze configuratie zomer en winter continue te kunnen gebruiken ?
Gr. Wolf1


Geachte heer wolf1,

In de onderstaande link heb ik de info vermeld van het stroomverbruik van onze koelkast.

http://waeco.com/nl/3114_1011.php?hirID ... igID=34167

Het stroom verbruik van 1,8 tot 2,0 is een gemiddelde en dus (is ons verteld) zou hij per 24 uh +/- 45 tot 48 ampère kunnen (ver)gebruiken. Het opgegeven wattage is 48 watt.

Kunt u ons hier dan iets meer over vertellen gezien wij deze gegevens als onder ligger hebben ?

(p.s wij hebben een MPPT Blue Solar Charger als laadregelaar)

Vriendelijke groet,

Cor van der Linden
VanderLinden
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 12 Jan 2014, 14:38
ligplaats: Stavoren
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Jan 2014, 00:28

Het spel tussen accusoort, accucapaciteit, zonnepanelen is bij iedereen anders.

Wolf1 stelt dit ook aan de orde, het is immers zaak dat we een reserve inbouwen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor VanderLinden » 17 Jan 2014, 00:58

Geachte heer van Vuuren,

Ik begrijp de uitleg en de toelichting, bedankt daarvoor. Ben zelf blij dat het in onze situatie blijkbaar voldoende is en goed werkt, echter denk ik dat als we willen uitbreiden mbt stroomverbruikers dan zou een extra accubank naast de service accu geen overbodige luxe zijn.

Ofwel een tweede Agm serviceaccu van 200ah Parallel schakelen zou een toekomstige optie kunnen zijn ?

Vriendelijke groet,

Cor van der Linden
VanderLinden
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 12 Jan 2014, 14:38
ligplaats: Stavoren
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor vuuren1 » 17 Jan 2014, 01:06

VanderLinden schreef:Geachte heer van Vuuren,

Ik begrijp de uitleg en de toelichting, bedankt daarvoor. Ben zelf blij dat het in onze situatie blijkbaar voldoende is en goed werkt, echter denk ik dat als we willen uitbreiden mbt stroomverbruikers dan zou een extra accubank naast de service accu geen overbodige luxe zijn.

Ofwel een tweede Agm serviceaccu van 200ah Parallel schakelen zou een toekomstige optie kunnen zijn ?

Vriendelijke groet,

Cor van der Linden


Dat kan, maar parallel schakelen van accu's van verschillende leeftijden is meestal niet optimaal.
Bij oudere accu's verschilt de inwendige weerstand onderling als je ze samen laat werken.
Dan is er een risico dat de enen accu de ander leegtrekt..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor Wolf1 » 17 Jan 2014, 09:01

VanderLinden schreef:Ofwel een tweede Agm serviceaccu van 200ah Parallel schakelen zou een toekomstige optie kunnen zijn ?
Cor van der Linden

Nee, nee, nee, de capaciteit van parallel geschakelde accu's is het product van de slechtste ! ! ! 10 x 0 = ?
9 nieuwe 100% accu's parallel geschakeld met 1 kapotte geeft een capaciteit van 0
Als een hogere capaciteit dan 260 Ah gevraagd wordt zal je over moeten gaan naar accu's met een lagere spanning in serie.
Met die reden worden 2 Volt cellen gebruikt. Kost wat, maar dan heb je ook wat !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten