elrenegado schreef:@wolf1,
waarom zo'n toon ?
zover ik me kan herinneren heb ik het nooit eerder over zo'n dynamo gehad en stel ik gewoon een vraag.....
Nu je het uitgelegd heb is het mij duidelijk, en snap ik waarom zo'n poeli wel of geen nut heeft.
ik vind de reactie van je dan ver overdreven... maargoed.... je bent niet verplicht te reageren he !
in 220v techniek ben ik goed thuis, groepenkasten, krachtstroom is mij bekend terrein.
ook 12v is bekend, maar dan alles na de accu cq verdeler.
dus als je dan in dit geval op je eigen boot alles opnieuw, en het liefst gelijk goed wil inrichten dan stel je vragen,
voor de 1 misschien een domme vraag, voor de andere niet.
@vuuren1,
bedankt voor je (normale) reactie,
Dat advies is zeer zeker fout geweest, ik zal het hem morgen eens voorleggen, en anders haal ik de dynamo gewoon ergens anders.
De lengt van de kabels zijn overigens vrij kort,
Wel is de massa kabel langer, deze loopt van de accu naar de motor, ongeveer 1.20m
De plus kabel zal iets korter zijn, 90 a 100cm.
Hallo meneer elrenegado,
Wolf1 ofwel Jan, krijgt een soort van kortsluiting in zn bovenkamer als er mensen zijn die het niet lijken te begrijpen of het maar niet willen snappen.
Teksten op dit forum worden met regelmaat verkeerd begrepen en dus lijkt het vaak dat mensen langs elkaar heen spreken en dus niet op het zelfde kanaal zitten te praten.
Jan bedoeld alles goed echter kan hij niet tegen eigenwijze mensen en mensen die niet mee gaan in de vaak zo (door Jan aangedragen oplossingen) voor de hand liggende oplossingen.
Het veranderen van een steuntje is bijvoorbeeld voor Jan een stuk eenvoudiger echter voor sommige een hele opdracht en bijna een hele klus.
De reactie is dan ook best vaak te begrijpen als Wolf1 reageert met "ach waarom zou je ook" of met "ja niet alles komt vanzelf".
De kennis en de ervaring is zo groot aanwezig en daardoor vaak onbegrepen of niet aansluitend bij de huidige manier van prutsen ofwel knutselen aan de bootjes.
Veel zaken kunnen op meerdere manieren worden gerealiseerd echter is er een verschil tussen prutsen en gewoon goed iets maken of herstellen.
Zelf was alles bij ons ook echt niet alles perfect en 100% in order maar bijna alles goed is al heel veel. Natuurlijk blijft een onder SI onderhouden schip het beste wat er is echter heeft niet iedereen die ervaring of het type schip wat hier aan zou moeten voldoen.
De meeste hier weten bijv. niet eens wat SI betekend en hebben ook geen schip wat hier ooit aan heeft voldaan of aan zal moeten voldoen. Dit wil overigens niet zeggen dat gepruts maar ongestoord toegelaten kan worden en daar Jan kan zich redelijk bot over uitlaten (maar meestal heeft hij wel een punt).
Natuurlijk kan Jan ook best wel even zn reactie terug lezen en zn toon iets bijstellen als hij weer wat rustiger is geworden.
Al met al is het zo dat als er goed wordt uitgelegd wat er bedoeld wordt en er duidelijke vragen worden gesteld er ook ene serieus duidelijk antwoord komt waar iedereen wat mee kan.
Of een ieder er ook iets mee doet is vaak niet belangrijk maar je weet wel hoe het zou kunnen of hoe het eigenlijk hoort.
Een vrijloop poellie is gewoon onzin en een slecht advies. Daar moet je gewoon echt vanuit gaan of je het nu wel of niet gaat doen.
Groet Ton,