Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor Wolf1 » 21 Jan 2014, 16:05

elrenegado schreef:Vandaag een isotherm cruise 85 koelkastje gekocht, en zonnepaneeltje.
overmorgen de accu's en kabels.


Vraagje,
Ik wilde voor de massa kabels 50mm2 nemen, en de plus 35mm2.
is dat voldoende, of beter de plus ook 50mm2 ?

dynamo word 120a met vrijloop poeli,

Ik haak af, je komt er wel vrijlopend uit he !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor laserdevil » 21 Jan 2014, 17:43

+ en - zelfde diameter aanhouden , ten alle tijden.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor elrenegado » 21 Jan 2014, 18:51

Ok duidelijk,
Dan houden we het op 50mm2, alles gelijk.


@wolf1
Ik heb advies gevraagd bij een bedrijf wat dynamo's verkoopt.
DIt omdat ze 3 versies hebben, een gewone, een massavrije, en 1 met vrijloop poeli.
Ik vroeg welke geschikt was voor mijn toepassing,
en als antwoord kreeg ik dat die met vrijlooppoeli dat was, dit omdat wanneer ik ineens van het gas af zou gaan, de dynamo dan niet abrupt geremd word,
en dit slijtage cq verbranding van de V riem voorkomt.

als dat niet zo is dan graag bericht, en hebben ze me verkeerd voorgelicht.
De dynamo met vrijloop was wel de duurste optie eigenlijk.

Kijk, ik kan prima een boordnet aanleggen NA de accu's
alles ervoor, dus dynamo e.d. is de eerste keer.
Dan probeer je zo goed voorbereid te geraken alvorens spullen te bestellen.

Als jij van mening bent dat een vrijlooppoeli onzin is, of totaal niet geschik o.i.d. zou ik dat graag vernemen.
ik had hun ook verteld hoeveel amperage aan accu ik heb staan straks, daarom kwamen ze ook met de 120a
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor Wolf1 » 21 Jan 2014, 19:42

elrenegado schreef:Als jij van mening bent dat een vrijlooppoeli onzin is, of totaal niet geschik o.i.d. zou ik dat graag vernemen.
ik had hun ook verteld hoeveel amperage aan accu ik heb staan straks, daarom kwamen ze ook met de 120a

Man, het interesseert me allemaal geen zak hoe jij je bootje (ver)prutst !
Ik heb je denk ook duidelijk genoeg alles uitgelegd, dus je krijgt de heilige zege er ook nog bij !
En daar hoort die poelie dus ook weer bij.
Die poelie is ontwikkeld om de levensduur van de multy V-belt te verlengen bij de heden ten dage gebruikte groot vermogen alternators in combinatie met het doorlopend wisselende toerental van een voertuig.
Een vaartuig is dus heel iets anders, als we de haven weer uit zijn, stellen we een toerental in, en dat is het dan voorlopig wel weer.
Een scheepsmotor is ook geen automotor, het is zinloos jou dat allemaal uit te leggen, maar ik wil het in dit geval alleen even beperken tot het gewichtsverschil van het vliegwiel.
Het veel zwaardere vliegwiel aan de scheepsmotor verminderd de fluctuaties van het versnellen en vertragen van het toerental dus danig dat de one way clutch in de altenator totaal overbodig maakt en dus alleen maar storing kan geven.
En zo zie je, waar ik uren aan spendeer het jou uit te leggen, weet jij in 5 minuten weer te verprutsen ! !
Daarom, dit was het dus echt, succes.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor vuuren1 » 21 Jan 2014, 22:10

elrenegado schreef:Vandaag een isotherm cruise 85 koelkastje gekocht, en zonnepaneeltje.
overmorgen de accu's en kabels.

Vraagje,
Ik wilde voor de massa kabels 50mm2 nemen, en de plus 35mm2.
is dat voldoende, of beter de plus ook 50mm2 ?

dynamo word 120a met vrijloop poeli,


Alleen als de massa/min kabel langer is dan de plus kabel kan 50 mm2 voor de min nuttig zijn.
Alles hangt af van het aangekoppelde vermogen (de stroomsterkte) en de lengte / afstand van kabels tot laders/verbruikers.

Verder klopt de uitleg van Wolf1 helemaal, je hebt op een boot niks aan een alternator met vrijloop.
Fout advies van je leverancier.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor elrenegado » 22 Jan 2014, 17:51

@wolf1,
waarom zo'n toon ?
zover ik me kan herinneren heb ik het nooit eerder over zo'n dynamo gehad en stel ik gewoon een vraag.....
Nu je het uitgelegd heb is het mij duidelijk, en snap ik waarom zo'n poeli wel of geen nut heeft.
ik vind de reactie van je dan ver overdreven... maargoed.... je bent niet verplicht te reageren he !


in 220v techniek ben ik goed thuis, groepenkasten, krachtstroom is mij bekend terrein.
ook 12v is bekend, maar dan alles na de accu cq verdeler.
dus als je dan in dit geval op je eigen boot alles opnieuw, en het liefst gelijk goed wil inrichten dan stel je vragen,
voor de 1 misschien een domme vraag, voor de andere niet.


@vuuren1,
bedankt voor je (normale) reactie,
Dat advies is zeer zeker fout geweest, ik zal het hem morgen eens voorleggen, en anders haal ik de dynamo gewoon ergens anders.

De lengt van de kabels zijn overigens vrij kort,
Wel is de massa kabel langer, deze loopt van de accu naar de motor, ongeveer 1.20m
De plus kabel zal iets korter zijn, 90 a 100cm.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor laserdevil » 22 Jan 2014, 18:35

Wat is er mis met het adres wat ik je gaf voor een dynamo?
Goedkoper kan je ze niet krijgen , ja op de sloop.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor elrenegado » 22 Jan 2014, 21:18

Daar is niks mis mee,
Alleen hebben ze er niet 1 die zo op de motor past, beugel moet aangepast worden.
alleen een 70a die zou passen, geen zwaardere.

Elders had ik er 1 gevonden die er zo op zou passen zonder de beugel aan te hoeven passen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor enzoishet » 22 Jan 2014, 22:13

elrenegado schreef:@wolf1,
waarom zo'n toon ?
zover ik me kan herinneren heb ik het nooit eerder over zo'n dynamo gehad en stel ik gewoon een vraag.....
Nu je het uitgelegd heb is het mij duidelijk, en snap ik waarom zo'n poeli wel of geen nut heeft.
ik vind de reactie van je dan ver overdreven... maargoed.... je bent niet verplicht te reageren he !


in 220v techniek ben ik goed thuis, groepenkasten, krachtstroom is mij bekend terrein.
ook 12v is bekend, maar dan alles na de accu cq verdeler.
dus als je dan in dit geval op je eigen boot alles opnieuw, en het liefst gelijk goed wil inrichten dan stel je vragen,
voor de 1 misschien een domme vraag, voor de andere niet.


@vuuren1,
bedankt voor je (normale) reactie,
Dat advies is zeer zeker fout geweest, ik zal het hem morgen eens voorleggen, en anders haal ik de dynamo gewoon ergens anders.

De lengt van de kabels zijn overigens vrij kort,
Wel is de massa kabel langer, deze loopt van de accu naar de motor, ongeveer 1.20m
De plus kabel zal iets korter zijn, 90 a 100cm.


Hallo meneer elrenegado,

Wolf1 ofwel Jan, krijgt een soort van kortsluiting in zn bovenkamer als er mensen zijn die het niet lijken te begrijpen of het maar niet willen snappen.

Teksten op dit forum worden met regelmaat verkeerd begrepen en dus lijkt het vaak dat mensen langs elkaar heen spreken en dus niet op het zelfde kanaal zitten te praten.

Jan bedoeld alles goed echter kan hij niet tegen eigenwijze mensen en mensen die niet mee gaan in de vaak zo (door Jan aangedragen oplossingen) voor de hand liggende oplossingen.

Het veranderen van een steuntje is bijvoorbeeld voor Jan een stuk eenvoudiger echter voor sommige een hele opdracht en bijna een hele klus.

De reactie is dan ook best vaak te begrijpen als Wolf1 reageert met "ach waarom zou je ook" of met "ja niet alles komt vanzelf".

De kennis en de ervaring is zo groot aanwezig en daardoor vaak onbegrepen of niet aansluitend bij de huidige manier van prutsen ofwel knutselen aan de bootjes.
Veel zaken kunnen op meerdere manieren worden gerealiseerd echter is er een verschil tussen prutsen en gewoon goed iets maken of herstellen.

Zelf was alles bij ons ook echt niet alles perfect en 100% in order maar bijna alles goed is al heel veel. Natuurlijk blijft een onder SI onderhouden schip het beste wat er is echter heeft niet iedereen die ervaring of het type schip wat hier aan zou moeten voldoen.

De meeste hier weten bijv. niet eens wat SI betekend en hebben ook geen schip wat hier ooit aan heeft voldaan of aan zal moeten voldoen. Dit wil overigens niet zeggen dat gepruts maar ongestoord toegelaten kan worden en daar Jan kan zich redelijk bot over uitlaten (maar meestal heeft hij wel een punt).

Natuurlijk kan Jan ook best wel even zn reactie terug lezen en zn toon iets bijstellen als hij weer wat rustiger is geworden.

Al met al is het zo dat als er goed wordt uitgelegd wat er bedoeld wordt en er duidelijke vragen worden gesteld er ook ene serieus duidelijk antwoord komt waar iedereen wat mee kan.

Of een ieder er ook iets mee doet is vaak niet belangrijk maar je weet wel hoe het zou kunnen of hoe het eigenlijk hoort.

Een vrijloop poellie is gewoon onzin en een slecht advies. Daar moet je gewoon echt vanuit gaan of je het nu wel of niet gaat doen.

Groet Ton,
enzoishet
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 30 Dec 2013, 02:07
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor laserdevil » 22 Jan 2014, 23:20

Hoezo de beugel aanpassen?
Hoe zit de oude dan gemonteerd?
Je hebt de ogen onder een hoek of 180 graden.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten