elrenegado schreef:Ik ben bezig met het opnieuw inrichten van de stroomvoorziening in mijn boot.
Huidige situatie : 1 bank van 2x100a accus. en 1 bank van 70ah
Gewenste situatie :
Victron Argofet 200-3 laadstroomverdeler voor 3 banken, max 200a laadstroom (reeds aangesloten)
bank 1, startaccu (100a zou voldoende moeten zijn, wellicht laat ik daar gewoon de 2x 100a op staan)
bank 2 verbruikers (verlichting, toilet, radio, tv etc)
bank 3 koelkast
Verlichting is allemaal led, dus laag verbruik, toilet is nu handbediend, word electrish, tv zal 220v worden, dus met omvormer werken, opgegeven verbruik is 33w (28inch led tv)
opladen van telefoon, tablet of laptop word op 12v gedaan.
koelkast is nu nog een gewone 12, 220, gas koelkast, (als ik het goed heb absorbtie) dit zal in de toekomst een nieuwe compressor koelkast worden.
Op de accu bank van de koelkast word een zonnepaneel aangesloten van een 120-150w max
bedoeling is om de koelkast gedurende 2 dagen te kunnen laten draaien zonder bij te hoeven laden dmv dynamo, walstroom oid.
naast de tv zal er waarschijnlijk ook een digitenne kastje komen, een avondje tv kijken van 4 uurtjes (of liefst 2) moet dus mogelijk zijn.
Kort gezegd wil ik 2 dagen stil kunnen liggen zonder m'n accus te hoeven laden.
Mijn vraag is dus,
hoe zwaar moet de accu capaciteit van bank 2 en 3 zijn ?
ik neem aan dat AGM accu's dan de beste keus is ?
ik weet dat er rekenformules voor zijn, maar zo wiskundig ben ik nou ook weer niet
Ik vat e.e.a. even samen zonder rekenformules te gebruiken:
Prima laadstroomverdeler.
Wat heb je voor een motor? Bijvoorbeeld: Voor een ca. 2 liter dieselmotor is 55 Ah start meer dan voldoende.
2x 100Ah is in de praktijk 1x 100 Ah omdat meer dan 50% ontladen van (ook AGM) accu's de levensduur verkort (en dan moet je weer nieuwe kopen).
De absorptiekoelkast wordt een ramp als je die op de boord elektra aansluit, die pakt minimaal 8Ah continue (= 192 Ah per etmaal!!).
Is nooit/niet bij te houden (ook niet met genoemde zonnenpanelen).
Zelfs met een compressor koelkastje gaat de stroomafname erg hard en die gebruiken ca. 40Ah per etmaal (in de zomer).
Daarvoor helpt een 120WP zonnenpaneel wel, die houdt dat wel bij (mits er voldoende accucapaciteit als buffer aanwezig is!).
De praktijk:
150 Wp zonnepanelen, 230Ah serviceaccu, 60 liter compressor koelkastje en de rest van het boordnet (LCD TV, verlichting en een redelijk zuinige bemanning aan boord).
Dat ging niet goed.
Waarom niet: De capaciteit van de zonnenpanelen was te groot t.o.v. de accu capaciteit (ofwel de accu capaciteit was te klein).
Want vol is vol en dan blijkt de buffer van de accuset te weinig om de boel blijvend goed te laten draaien.
Actie: Accucapaciteit verdubbeld, probleem opgelost.
Ofwel: Installeer voldoende accucapaciteit, je komt namelijk al snel te kort (en dat kost geld omdat de accuset minder lang leeft..).
Advies: Voor je verjaardag vraag je een accumonitor die je altijd alles over de actuele accusituatie verteld.
(dat is een zeer nuttige investering)
Eigen boot:
660 Ah 12V Victron AGM accuset (geen zonnenpanelen), compressorkoelkastje, LCD TV, digitenne, laptop (beiden in de avond) en toilet.
De koelkast is de grootste consument en met 3-4 dagen (zomer) wordt het tijd om te gaan varen of laden omdat de accumonitor dan richting 55-60% loopt.
nb.
Zonnepanelen helpen maar het rendement is afhankelijk van het type regelaar, soort zonnepanelen en of ze zonder belemmeringen volledige zon op kunnen pakken.
Bij volle zon hebben we e.e.a. gemeten:
(de zonnepanelen waren met een simpele regelaar uitgerust)
De resultaten kwamen uit op de helft van de opgegeven capaciteit (onder de meest gunstige omstandigheden).
Advies:
Koop een MPPT regelaar voor de zonnepanelen.
Sluit nooit een absorptie koelkast op je accuset aan.
Voor 2 dagen stroom gebruiken (incl. zonnepaneel en een goede MPPT regelaar) denk ik aan ca. 400Ah.
Ik zou de hele boel beperken tot 2 sets: Startset en servicenet (=licht + koelkast i.s.m. zonnepanelen).