Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Jan 2014, 00:27

@ enzoishet,

Grotendeels eens met je verhaal maar "de technische waarheid" komt inderdaad nogal eens confronterend over en past niet bij de droom die de vraagsteller bezig houdt.
Van onze technische antwoorden zullen slechts weinig booteigenaren erg vrolijk worden.
Met name niet als de situatie van de vraagsteller als minder hoopgevend wordt beoordeeld.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor Wolf1 » 23 Jan 2014, 07:36

Who the fuk is Tom ?
Enzoishet, begin een leuk vermoeden te krijgen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor gast » 23 Jan 2014, 08:42

Hij geeft steeds aan dat hij ons allen kent dus moet wel iemand zijn die er eerder was.
Een leuk vermoeden? ben benieuwd.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor elrenegado » 23 Jan 2014, 09:55

@enzoishet,
a.u.b. geen meneer.
Ik begrijp dat er mensen zijn die veeeeeeel meer ervaring hebben, en ook al veel langer meelopen.
wat dat betreft kom ik net kijken.
daarnaast heb ik zoals gezegd weinig ervaringe met dynamo/laadstroom/accu capaciteit ervaring, dus stel je vragen.
excuus als deze soms niet duidelijk genoeg waren,
maar ik heb volgens mij nog geen advies in de wind geslagen, hooguit een tegenvraag gesteld of gevraagd waarom het niet zus, of waarom het niet zo kan.


@vuuren1,
Ik heb er geen droom over,
ik weet dat de huidige configuratie niet voldoet aan mijn wensen,
daarom word het vanaf de dynamo af opnieuw gebouwd/geplaatst, feitelijk word alles vervangen.
dan wil je juist de technische waarheid horen.
als ik dan elders een wat nu blijkt verkeerd advies krijg, en ik vraag dat hier na, dan is dat in mijn ogen normaal.
maar wellicht niet in de ogen van anderen, dat zal dan wel door het generatie verschil komen.

@laserdevil,
ja ze zitten niet onder een hoek van 180graden zoals de meeste dynamo die ik tegenkom (3 montage punten), o.a. op de site die hier eerder genoemd is.
mijn beugels zitten op half 6 / 180 graden.
ik heb het gepast met een defecte van mijn auto die ik nog had waar ze ook op 3 punten zitten, en dat past niet 1,2,3.

inderdaad metaalbewerken, beugeltje maken e.d. is niet mijn sterkste kant,
ik kijk dan eerst of ik een passende vind alvorens hem dan passend te gaan maken.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor Wolf1 » 23 Jan 2014, 20:42

12V / 130A en groter 180° dik oog onder, te kust en te keur, Bosch, Delco Remy en zelfs ISKRA heeft een 120A uitvoering.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor john6121 » 24 Jan 2014, 14:32

heb sinds vorig jaar een waeco koelkast,super tevreden maar moet wel zeggen dat hij zomers continue draait overdag uitgaande van een 5 amp per uur kom je dan toch al tegen een 80 a 90 amp per dag alleen voor de koelkast.het is wel een 140 liter coolmatic.

mvg john
john6121
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 00:09
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor enzoishet » 24 Jan 2014, 23:11

john6121 schreef:heb sinds vorig jaar een waeco koelkast,super tevreden maar moet wel zeggen dat hij zomers continue draait overdag uitgaande van een 5 amp per uur kom je dan toch al tegen een 80 a 90 amp per dag alleen voor de koelkast.het is wel een 140 liter coolmatic.

mvg john


Hallo john,

De hele dag draaien ? Heb je hem dan niet te koud staan bijvoorbeeld ? of gaat hij veel open en dicht voor een verkoelend drankje ?

Als het juist is dan zal de compressor van tijd tot tijd aan gaan en is het veelal niet de bedoeling of gebruikelijk dat deze continu staat te draaien.

Groet Ton,
enzoishet
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 30 Dec 2013, 02:07
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor vuuren1 » 25 Jan 2014, 00:56

john6121 schreef:heb sinds vorig jaar een waeco koelkast,super tevreden maar moet wel zeggen dat hij zomers continue draait overdag uitgaande van een 5 amp per uur kom je dan toch al tegen een 80 a 90 amp per dag alleen voor de koelkast.het is wel een 140 liter coolmatic.

mvg john


Kan bij tropische temperaturen kloppen.
Echter, de koelkast moet aan de achterkant wel goed geventileerd zijn anders blijf de compressor werken omdat de warmte van de condensor aan de achterkant mogelijk niet goed weg kan.

Een koelkast onttrekt warmte vanuit de binnenkant om te kunnen koelen. Die warmte (= koeling aan de binnenkant) moet aan de buitenkant worden afgevoerd.
Ofwel, als de achterkant (de condensor) die warmte niet gemakkelijk kan afvoeren zal de compressor mogelijk wel 24 uur per dag blijven draaien.

Vaak helpt het aanbrengen van een extra fan (bv. een computerfan) die de condensor warmte (goed) wegvoert al een heleboel.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor stentor950 » 25 Jan 2014, 17:47

Heb sinds 2 seizoenen ook een Weaco koelkast (80 lt) en kan zondermeer zeggen dat het een toppertje is, kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Als je dit apparaat op MAX zet, dan blijft hij inderdaad lang achter elkaar draaien. Hij draait echter niet de hele dag.

Zet ik hem op MAX, dan gaat het vriezen in het koelgedeelte. Hij kan dus een tandje lager en slaat dan een paar keer per uur aan (overdag). Zelfs bij temperaturen zoals wij deze afgelopen zomer (2013) hebben meegemaakt.

Tussen de achterwand en de scheepswand zit ongeveer 15 cm ruimte en onder de koelkast ongeveer 10 cm. In de onderzijde vóór, zit een ventilatierooster. Blijkbaar voldoende om de koelkast goed zijn werk te kunnen laten doen.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Hoeveel en welke amperage aan accu's nodig ?

Berichtdoor vuuren1 » 26 Jan 2014, 00:02

stentor950 schreef:Heb sinds 2 seizoenen ook een Weaco koelkast (80 lt) en kan zondermeer zeggen dat het een toppertje is, kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Als je dit apparaat op MAX zet, dan blijft hij inderdaad lang achter elkaar draaien. Hij draait echter niet de hele dag.

Zet ik hem op MAX, dan gaat het vriezen in het koelgedeelte. Hij kan dus een tandje lager en slaat dan een paar keer per uur aan (overdag). Zelfs bij temperaturen zoals wij deze afgelopen zomer (2013) hebben meegemaakt.

Tussen de achterwand en de scheepswand zit ongeveer 15 cm ruimte en onder de koelkast ongeveer 10 cm. In de onderzijde vóór, zit een ventilatierooster. Blijkbaar voldoende om de koelkast goed zijn werk te kunnen laten doen.


Kennelijk juist geïnstalleerd..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten