accu laden

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

accu laden

Berichtdoor Klaas » 26 Dec 2011, 21:41

Tjsa was een veel besproken onderwerp op het vorig forum maar heb hier nog even een klein vraagje over. Ik heb nu 2 accuus 1 is puur voor de motor, de albin ad21, en de 2de is meer voor het starten van onze 2wielige trekker. Deze heeft geen laadpunt dus nu laad ik hem af en toe bij met start kabels via de red-top als de motor draait.
Nu zegt de een dat het absoluut geen kwaad kan en de ander dat ten koste kan gaan van de vaste accu. Graag jullie mening ook eens hierover.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: accu laden

Berichtdoor sinty » 26 Dec 2011, 22:35

niet zo,n goed plan.je koppelt als het ware een mischien wel lege accu van verschillende ah aan een goede startaccu. maar gaat het daadwerkelijk om het overstarten van de trekker ? ,of het laten laden van de trekkeraccu ? ,in geval van nood een keer overstarten lijkt me geen probleem, maar ik zou het niet zo doen dat je de albin laat lopen om je trekkeraccu bij te laden .
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: accu laden

Berichtdoor sinty » 26 Dec 2011, 22:55

zit er geen dynamo op de trekker ? als dat niet het geval is dan zou ik daar een ctek ladertje voor halen. het onbelast en kortstondig steeds laten lopen van je albin is niet echt goed
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: accu laden

Berichtdoor Klaas » 26 Dec 2011, 23:01

oke, indd het is korstondig laden en af en toe een uurtje door laten lopen tot hij weer vol is, en nee helaas zit er geen dynamo op dit trekkertje, anders was het geen probleem geweest.
houd dus in dat ik ga kijken naar een accu ladertje, fijn dat het nu wel even iets beter onderbouwd wordt dan van ja het is niet verstandig. :)
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: accu laden

Berichtdoor sinty » 26 Dec 2011, 23:10

je albin zal er alleen maar van te lijden hebben als je hem daarvoor zou gebruiken.en dan moet je denken aan serieuze slijtage .het steeds starten en onbelast laten lopen is niet goed voor de motor .hij draait onbelast , komt niet op bedrijfstemperatuur en word weer uitgezet. ik zou lekker voor een goedkoop ctek ladtertje gaan voor de trekker,op die manier verleng je het plezier van je goede optima en van je albin.
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: accu laden

Berichtdoor Klaas » 27 Dec 2011, 01:53

Nou ik liet hem niet onbelast lopen, dat zoiezo niet en ik doe of deed pas bijladen als de motor een uur ruim had gevaren, als ik dus bij het land ben en hij dus al goed op bedrijfs temptatuur is.
Maar goed dat neemt niet weg dat het verstandiger is om hier een losse lader voor aan te schaffen.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: accu laden

Berichtdoor sinty » 27 Dec 2011, 02:08

gelukkig dat je dat in ieder geval goed heb gedaan , en niet de albin steeds start en onbelast laat lopen voor korte tijd. maar ik zou echt voor een goedkoop ctek ladertje gaan voor de trekker het is allemaal te kostbaar om risicos te gaan nemen je hebt een perfecte optima en een fijne albin, die willen we niet opofferen om de trekker bij te laden toch ?
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: accu laden

Berichtdoor fox4you » 27 Dec 2011, 10:28

Afhankelijk hoe diep de accu ontladen is zal er een bepaalde oplaadtijd nodig zijn om de accu weer geheel op te laden.
Dus effe een uurtje draaien om je accu op te laden is geen goed idee want de accu zal nooit geheel opgeladen raken en dat is slecht voor je accu.
Moderne laders hebben een laadkarakteristiek waarmee je de accu geheel vol geladen krijgt.

Je koppelt ook nog twee totaal verschillende accu's die een verschillend lading niveau hebben parallel aan elkaar en dat is ook geen goed idee.
Kortstondig parallel aan elkaar knopen om je trekker te starten kan geen kwaad.

Ik neem aan dat je niet elke dag met het trekkertje aan de gang gaat dus koop zo'n onderhouds / druppelladertje die ook voor motorfiets accu's gebruikt worden om de winter door te komen.
Kosten weinig en onderhouden de accu tijdens periodes van stilstand.
korte uitleg
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: accu laden

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jan 2012, 22:39

Klaas,
Je vaste accu heeft er niks van (behalve dat hij laadstroom met een andere accu moet delen, opladen duurt dan een stuk langer).

Een simpele 2 traps druppellader, zoals Fox adviseert voor een motorfiets doet het inderdaad prima.
Ik heb er eentje van de Aldi van 15 euro en die hangt aan een chinese accu van een scooter.
Die is nu 4 jaar en doet het nog prima. De scooterdealer was na 3 jaar al zeer verbaasd..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: accu laden

Berichtdoor harry1 » 07 Jan 2012, 18:40

:o Hans wat lees ik nou :?:


:)
harry1
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 22:16
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: TijmenB en 3 gasten