Pagina 1 van 1

Accuscheider

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2012, 23:05
door Wim Niessen
Mijn accuscheider is een Argo Fet van Victronic, voor 3 accu's en voor een maximale laadstroom van 100A
Op mijn nieuwe motor zit een dynamo die 110A levert.
Vraag is of ik hiermee ad Argo Fet direct opblaas of dat de kans hierop zeer klein is.

Re: Accuscheider

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2012, 00:03
door Wolf1
Vindt het een rare vraag, heb er ook geen antwoord op.
Snap ook niet dat je een te kleine laadstroom verdeler voor een te grote dynamo koopt ?
Gr. Wolf1

Re: Accuscheider

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2012, 00:17
door CeesH
Wim Niessen schreef:Op mijn nieuwe motor zit een dynamo die 110A levert.


@Wolf1 De vraag is niet raar die Argo Fet zat er schijnbaar al in toen er een andere motor in kwam......

@Wim, verre van ideaal, ding zal voor hij de geest geeft de eerste tijd vooral bloed heet worden. Liever toch maar weer de portemonnee trekken als brand aan boord lijkt mij.

M.vr.gr.
CeesH

Re: Accuscheider

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2012, 01:49
door Wim Niessen
Jouw veronderstelling is helemaal juist, Cees.

Re: Accuscheider

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2012, 00:14
door vuuren1
Een 110A dynamo op een Mitsubishi S4L van 42 pk is nieuws voor mij..
De zwaarste variant die ik (als optie) ken levert Vetus: 95 A (en dat wordt in de praktijk bijna* nooit gehaald).

* Eigenlijk nooit, maar formeel zou het fout zijn om een 100A scheider aan te bevelen bij een (maximaal) 110A dynamo.

De boot zal niet meteen afbranden, dan moet er al bijna kortsluiting zijn, de bedrading te dun zijn en (vooral) er niet op de juiste manier zekeringen in het circuit zijn opgenomen.



Wim,

Je denkt slechts in -onderdelen- maar wat nu als je de scheider vervangt voor een zwaardere en de bekabeling i.c.m. deze dynamo te dun is?
Is het laadstroomcircuit juist afgezekerd?
(ook daar kan ik een boeiend verhaal over vertellen met een negatief einde)

Ik zou in dit geval liever een 100 A scheider hebben met de juiste bekabeling en zekeringen.
110 A zal in normale situaties en zelfs met een intelligente regelaar (die hier niet op zal zitten) nooit gehaald worden.
En kijk vooral de specificaties van de 100A scheider eens na. Is die 100A een continuestroom, een piekstroom, hoe lang mag er 100A doorheen gaan, etc?

Re: Accuscheider

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2012, 01:07
door Wolf1
vuuren1 schreef:110 A zal in normale situaties en zelfs met een intelligente regelaar (die hier niet op zal zitten) nooit gehaald worden.
En kijk vooral de specificaties van de 100A scheider eens na. Is die 100A een continuestroom, een piekstroom, hoe lang mag er 100A doorheen gaan, etc?
Hans, ben het weer niet helemaal met je redenering eens.
De maximum laad stroom is geheel afhankelijk van de laadstaat van de accu !
Dus een lege accu zal echt het maximum laadvermogen vragen, de tijd dat hij dit zal doen is dan weer afhankelijk van de grote en soort van de accu en de omgevings temperatuur waar de mosfet hangt! Voor de handige knutselaar een temperatuur schakelaartje op het koelblok met een computer koelfan kan in dit soort zaken wonderen verrichten.
Hoe lang de Mosfet dit volhoud kan ik niet garanderen, het zou natuurlijk veel helpen als er een accu conditiemeter aan boord is, zodat je lege accu’s kan voorkomen.
We hebben voor de liefhebbers nog een ledje in de aanbieding wat gaat branden als de accu spanning beneden een vooraf ingestelde waarde komt.
Gr. Wolf1

Re: Accuscheider

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2012, 01:37
door vuuren1
Wolf,

Ik ben het met je eens.
Ik ben ook bewust niet helemaal volledig geweest omdat het dan een zodanig lang verhaal zou worden dat het niet meer gelezen zou worden.
Mijn reactie was ook gebaseerd op een normale situatie én een passend afgezekerd systeem.
Je citeerde immers ook maar een klein gedeelte van mijn reactie.

Een lege accu heeft een heel lage inwendige weerstand, dus is de laadstroom in dat geval maximaal. Uiteraard mee eens.
Dan blijft het advies om de boel te zekeren met maximaal 100A (Ik gok dat er op die boot geen zekering in het laadsysteem te bekennen is?).
Ik weet inmiddels hoe het er uitziet op de meeste oude boten (Wim heeft de elektra wel grotendeels laten vervangen, maar ik ken de details niet).

Wat mij steeds opvalt is dat mensen het steeds over onderdelen hebben en vergeten om na te denken over het totaal.
Het totaal gaat over de bedrading, de manier van zekeren, de veiligheid mbt walaansluitingen etc, etc.

Re: Accuscheider

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2012, 13:36
door Wim Niessen
Heren (Wolf en Vuuren):
ik vind dit een uitermate interessante discussie. Als je mij vraagt of ik dit volgen kan: nee dus. Maar dat ligt niet aan jullie. Mij ontbreekt de interesse om me in de materie te verdiepen.
Daarom laat ik al mijn elektra uitvoeren door een goede monteur.
Ik zal hem zeker de vraag voorleggen of hij de boel goed heeft afgezekerd.
Over de Argo Fet van 100A (van Victron): De maximale piekspanning is 150A gedurende heel korte tijd.
Gezien echter de redelijk geringe kosten voor een nieuwe heb ik besloten niet te gokken en voor zeker te gaan; er komt dus een 200A Argo Fet in.\In elk geval bedankt voor jullie reacties.

Re: Accuscheider

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2012, 22:13
door vuuren1
Dat is is de meest verstandige beslissing, Wim.
Zekeren doet men vaak niet. Wij doen het aan beide kanten (bij de scheider en bij de accu).

Bij een volledig massavrij net en als je geen boegschroef of redelijke omvormer hebt aangesloten wordt het minder spannend.
Er zijn talrijke manieren waarop men elektrische systemen aansluit (of in het verleden heeft aangesloten) dat we gewoon een lijn trekken.
De kosten zijn niet.