-Opgelost- Accumonitor icm scheidingsrelais

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

-Opgelost- Accumonitor icm scheidingsrelais

Berichtdoor Jeroen79 » 12 Jan 2012, 11:51

Goedemorgen,

Ik heb een vraagje mbt het volgende.
Ik ben de hele electrsiche instalatie bij mij aan boord op het nieuw aan het instaleren. Alles zat, zoals op zo veel oude bootjes, met speakerdraadjes en kroonsteentjes aan elkaar geknoopt zonder enig overzicht.. Nu ben ik alles netjes met zekeringen/dinrails/klemmenstroken/busbars en de juiste kabeldiktes aan het leggen.. Samen met de elec op een schip van ons (werk voor een offshore duikbedrijf met eigen duik en support schepen) heb ik het schema getekent en naderhand heb ik het ook volgens schema aangesloten.

Er zit momenteel een scheidingsrelais (BEP VSR dual sensing, door vorige eigenaar nog aangeschaft vorig jaar) in het systeem om beide accubanken te kunnen laden, maar ze afzonderlijk te laten werken.
Nu heb ik van de week een accumonitor (Victron) aangeschaft en die wil ik dit weekend gaan plaatsen op mijn lichtaccu's.

Ik zit nu met de volgende vraag in mijn hoofd en misschien kan iemand mij hier mee helpen.

Mijn startaccu word geladen door de dynamo.
Mijn lichtaccu's door een acculader en een zonnepaneel.
De shunt komt tussen de gezamelijke min van de lichtaccu's en mijn verbruikers/laders. De plus zet ik op de gezamelijke plus van de lichtaccu's.

Doordat er een dual sense relais is geplaatst zouden beide accu's (start/licht) worden geladen door of de dynamo of de lader/zonnepaneel. Op het moment dat er niet geladen word, staan ze gescheiden van elkaar

Mijn vraag: wat geeft mijn accumonitor aan? 'ziet' hij tijdens het laden met de acculader/zonnepaneel dat er ook een deel weer wegvloeit via het scheidingsrelais of denkt hij dat hij al vol zit terwijl dit eigenlijk nog niet is? (Er komt stroom bij in de accu, maar theoretisch word er gelijktijdig "gebruikt" van de lichtaccu..) Ofwel.. krijg ik een miswijzing hierdoor op mijn accumonitor?

In de bijlage heb ik snel een globaal idee van de schakeling gegeven.. (Let niet op juistheid symbolen etc, dit is even een krabbeltje)
Afbeelding

Alvast bedantk!
Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen79 op 12 Jan 2012, 20:32, in totaal 3 keer gewijzigd.
Jeroen79
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 13:55
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats:
info:

Re: Accumonitor icm scheidingsrelais

Berichtdoor fox4you » 12 Jan 2012, 12:16

Als er een stroom door de shunt gaat dan zal de accumonitor dat aangeven.
De accumonitor ziet in jouw geval dus alleen de laad- ontlaad stroom naar de lichtaccu.
Zoals in het schema aangegeven zal de laad- ontlaad stroom van de startbatterij niet door de shunt gaan en niet gemeten worden.
Als je een Amp.meter op je lader hebt dan zul je ook zien dat die tijdens het laden van licht- en startaccu een hogere laadstroom laat zien dan de accumonitor omdat er een deel van de laadstroom naar je startaccu gaat.
Zodra de start accu vol raakt dan zullen beide aanwijzingen meer overeenkomen.

Je hebt dus geen miswijzing en als je de accumonitor goed hebt ingesteld geeft deze de juiste gegevens over de status van de lichtaccu weer.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: -Opgelost- Accumonitor icm scheidingsrelais

Berichtdoor Jeroen79 » 12 Jan 2012, 13:22

Dank voor het antwoord..


Jeroen
Jeroen79
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 13:55
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats:
info:

Re: -Opgelost- Accumonitor icm scheidingsrelais

Berichtdoor Wolf1 » 12 Jan 2012, 16:32

Jeroen je probleem is sneller opgelost dan, dat ik het begrijp !
Het is waar wat onze Engelse Vos verteld de shunt van de accumonitor zit in de hoofdstroom leiding van de lichtaccu en zal dus keurig registreren hoe de laadtoestand van deze accu is, onafhankelijk waar vandaan er stroom in of uit gaat.
Heb alleen wat moeite met je dual sense accuscheider.
Wat is het verschil met een single sense relais.
De intelligente scheidingsrelais die ik ken laden eerst de start accu tot bijna vol.
Hierdoor gaat de spanning oplopen in deze accu tot boven de 14V waardoor het relais opkomt en de lichtaccu parallel bij koppelt.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: -Opgelost- Accumonitor icm scheidingsrelais

Berichtdoor Jeroen79 » 12 Jan 2012, 17:30

Wolf,

Ik heb het ook maar van het internet hoor want ik heb hem zelf niet aangeschaft, hij zat er in van de vorige eigenaar, maar dual sense zou inhouden dat hij beide richtingen in meet en dus schakelt als je op 1 van beide accu's een laadstroom krijgt..Dus als ik met de dynamo de startaccu laad zal hij de lichtbatterij gaan laden en als ik met de acculader de lichtbatterij laad, zal hij ook de startbatterij bij gaan laden.
En in de praktijk zie ik hem op den duur ook schakelen (ledje) of ik nu vaar of aan de walspanning lig..

Qoute van information sheet dat ik op internet heb gevonden...
This allows the unit to sense the voltage of both batteries that it is
connected between. If either battery is receiving a charge the VSR
will activate paralleling the two battery banks.


gr
Jeroen
Jeroen79
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 13:55
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats:
info:

Re: -Opgelost- Accumonitor icm scheidingsrelais

Berichtdoor Wolf1 » 12 Jan 2012, 20:16

Cyrix scheidingsrelais is het relais ik gebruik als de gebruiker een relais schakeling wenst, dacht altijd dat hij vanuit één accu meette.
Aan de hand van jou verhaal toch maar even na gekeken en zie hier meet ook van twee kanten.
Nieuw: intelligente accuscheider die ongewenst schakelen voorkomt
Sommige accuscheiders koppelen een accu los in het geval van een korte maar hoge stroomsterkte. Een accuscheider koppelt soms ook geen grote, ongeladen accubank.
Dit gebeurt vaak als de DC spanning onmiddellijk daalt tot onder de ontkoppel waarde zodra de accu’s gekoppeld zijn.
De software van de Cyrix-i 12/24-100 doet meer dan alleen koppelen en ontkoppelen aan de hand van accuspanning en vastgestelde tijdsvertragingen.
De Cyrix-i 12/24-100 kijkt naar de algemene trend (verhoging of verlaging van de spanning).
Hij past de meest recent uitgevoerde actie alleen aan als de trend tijdens een bepaald tijdsbestek veranderd is.
De tijdsvertraging is afhankelijk van de spanningsafwijking van de trend.
• Systeemspanning vaststellen;
De Cyrix-i 12/24-100 stelt de systeemspanning automatisch vast.
• Geen spanningsverlies;
De Cyrix accuscheider is een uitstekend alternatief voor diode of FET laadstroomverdelers. Het spanningsverlies is praktisch nihil. Zodoende hoeft het uitgaande voltage van dynamo’s of acculaders niet verhoogd te worden.
• Voorrang voor de startaccu;
De startaccu mag nooit leeg raken. Het is daarom gebruikelijk om de dynamo op de startaccu aan te sluiten. Andere accu’s zoals de accessoire accu, een boegschroef accu en overige accu’s kunnen allemaal aan de startaccu gekoppeld worden met een Cyrix accuscheider.
Als de startaccu de koppelspanning heeft bereikt, zorgt de Cyrix ervoor dat alle accu’s parallel
geladen worden.
• Bidirectioneel;
De Cyrix meet de spanning van allebei de aangesloten accu’s. Hierdoor zal hij ook de accu’s parallel schakelen als bijvoorbeeld de accessoire accu geladen wordt door een acculader. De Cyrix-i 12/24-100 heeft een duale voeding.
Dit bewerkstelligt dat hij zal sluiten als de spanning van één accu te laag is om de Cyrix te bedienen.
Om onverwachte bediening tijdens installatie of op het moment dat één accu ontkoppeld is te verkomen, zal de Cyrix-i 12/24-100 niet sluiten als de spanning van één van de twee accu verbindingen lager is dan 2V (12V accu) of 4V (24V accu).

Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: -Opgelost- Accumonitor icm scheidingsrelais

Berichtdoor Jeroen79 » 12 Jan 2012, 20:27

Zo leren we allemaal elke dag weer wat bij :D .
Jeroen79
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 03 Jan 2012, 13:55
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten