Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt wat je van plan bent mbt het aantal vaardagen tov de ligdagen en de ligplaatsen die je opzoekt.
Gewoon een (lang) weekend weg zal best gaan, overdag varen en de accu's opladen voor 's avonds en als de boot in de haven ligt gewoon bijladen aan de paal,
dan zal een 2e accu voor huishoudelijk gebruik toereikend zijn.
Ga je langer weg en blijf je regelmatig op plaatsen liggen waar geen voorzieningen zijn dan denk ik dat zonnepanelen een uitkomst zijn.
Ook wanneer de accu's wat ouder worden zul je minder snel zonder stroom komen te zitten als je een paar dagen ergens ligt zonder laadpaal.
Verder hangt het er natuurlijk ook af van de eisen die je stelt aan heb hebben van "groot verbruikers" zoals een TV, koelkast, electr. boiler, senseo ed.
Op onze oude kruiser zat de koelkast op de boegschroef accu, ondanks dat er ook zonnepanelen op lagen.
De theorie hierachter was dat als de koelkast de accu leeg zou trekken je bij vertrek geen boegschroef zou hebben maar wel altijd stroom voor verlichting, dieptemeter, hoorn enz.
De boot heeft bij ons nooit aan een laadpaal gelegen, het langste wat we stil gelegen hebben zonder opladen was 3 dagen, geen probleem gehad met de koelkast of boegschroef.
(de zin of onzin om de KK zo aan te sluiten weet ik niet, het zat zo toen we de boot kochten en de vorige eigenaren hadden wel eens een lege accu gehad)
Als we niet voeren stond de koelkast uit, een dag voor we weggingen zette ik de koelkast aan met een paar bevroren koelelementen van thuis er in.
Voor je gaat investeren in zonnepanelen of extra accu's zou ik eerst rustig in de weekenden gaan varen en kijken wat zinvol is.
Het hangt veel af van hoe je de boot gaat gebruiken in de toekomst, daar kom je het beste achter door gewoon te gaan varen.
Zorg wel dat je vooraf zeker weet dat de accu's goed zijn
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten