Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo
Geplaatst: 04 Mei 2019, 21:45
In de handleiding van de Victron MPPT laadregelaar staat o.a.:
" 1.3 BatteryLife: intelligent accubeheer
Als een zonnelaadcontroller de accu niet in één dag weer volledig kan opladen, is het
resultaat vaak dat de accu voortdurend schommelt tussen "gedeeltelijk opgeladen" en
"volledig ontladen". Deze werkwijze (de accu niet regelmatig volledig weer opladen)
maakt een loodzuuraccu binnen enkele weken of maanden helemaal kapot.
Het BatteryLife-algoritme houdt de laadstatus van de accu in de gaten en verhoogt,
indien nodig, dag na dag het niveau voor belastingsontkoppeling (d.w.z. koppelt de
belasting eerder los) tot de energie die van een zonnepaneel verkregen is, voldoende is
om de accu opnieuw op te laden tot bijna de volledige 100%. Vanaf dat ogenblik wordt
het niveau voor belastingsontkoppeling gemoduleerd, zodat de accu ongeveer één keer
per week tot bijna de volledige 100% wordt geladen."
Ik denk dat niet elke installatie gebruik maakt van de automatische belastingsontkoppeling....
Dat gaf mij te denken: Er is niet iedere dag voldoende zon of daglicht, soms ook enkele dagen bewolkt of regen. Een op walstroom aangesloten moderne acculader geeft een constante in fasen gecontroleerde lading.
Hoe goed of zelfs slecht kunnen dus zonnepanelen voor mijn accu's zijn?
En verder: de moderne Victron acculader of Multiplus is prachtig "computer gestuurd" maar welke invloed heeft een zonnepaneel installatie met Victron MPPT regelaar daarop. Worden de processen daardoor niet verstoord?
En iets heel anders: mijn Multiplus staat altijd uit als ik niet aan boord ben; bijvoorbeeld om verder onheil te voorkomen als er onverhoopt een accucel defect raakt (bij een ander schip ontplofte een accu omdat de moderne lader aanstond en er waarschijnlijk een cel in een accu defect raakte). Maar mijn zonnepaneel van 24V 300 watt via de Victron MPPT lader blijft gewoon doorpompen. Zou dat in zo'n geval kwaad kunnen?
" 1.3 BatteryLife: intelligent accubeheer
Als een zonnelaadcontroller de accu niet in één dag weer volledig kan opladen, is het
resultaat vaak dat de accu voortdurend schommelt tussen "gedeeltelijk opgeladen" en
"volledig ontladen". Deze werkwijze (de accu niet regelmatig volledig weer opladen)
maakt een loodzuuraccu binnen enkele weken of maanden helemaal kapot.
Het BatteryLife-algoritme houdt de laadstatus van de accu in de gaten en verhoogt,
indien nodig, dag na dag het niveau voor belastingsontkoppeling (d.w.z. koppelt de
belasting eerder los) tot de energie die van een zonnepaneel verkregen is, voldoende is
om de accu opnieuw op te laden tot bijna de volledige 100%. Vanaf dat ogenblik wordt
het niveau voor belastingsontkoppeling gemoduleerd, zodat de accu ongeveer één keer
per week tot bijna de volledige 100% wordt geladen."
Ik denk dat niet elke installatie gebruik maakt van de automatische belastingsontkoppeling....
Dat gaf mij te denken: Er is niet iedere dag voldoende zon of daglicht, soms ook enkele dagen bewolkt of regen. Een op walstroom aangesloten moderne acculader geeft een constante in fasen gecontroleerde lading.
Hoe goed of zelfs slecht kunnen dus zonnepanelen voor mijn accu's zijn?
En verder: de moderne Victron acculader of Multiplus is prachtig "computer gestuurd" maar welke invloed heeft een zonnepaneel installatie met Victron MPPT regelaar daarop. Worden de processen daardoor niet verstoord?
En iets heel anders: mijn Multiplus staat altijd uit als ik niet aan boord ben; bijvoorbeeld om verder onheil te voorkomen als er onverhoopt een accucel defect raakt (bij een ander schip ontplofte een accu omdat de moderne lader aanstond en er waarschijnlijk een cel in een accu defect raakte). Maar mijn zonnepaneel van 24V 300 watt via de Victron MPPT lader blijft gewoon doorpompen. Zou dat in zo'n geval kwaad kunnen?