door eagle » 27 Aug 2016, 21:18
Over acculaders aan boord...Minimale eisen.
Wat je wilt is een vol automatische Drietraps-lader met een zg IU0U karakeristiek.
In de eerste stap (boost) wordt de nog niet volle accu geladen met de maximale laadstroom die de lader kan leveren, bijvoorbeeld 10 Ampere. De lader houdt ondertussen de spanning bij; Die stijgt door het laden.
Als de waarde van 14,4 volt bereikt wordt, eindigt de eerste stap.
Nu begint de tweede stap (equalise/absorbtion); De laadstroom wordt zodanig terug geregeld, dat de spanning constant blijft op 14,4. Hoe langer dat duurt, deste lager zal de stroom waarde dalen, tot deze bijna nul is geworden. hier eindigt de tweede stap.
Nu wordt een korte pauze genomen om de accu "tot rust" te laten komen.
De derde stap is de onderhoud lading (float). Hier stuurt de lader een bepaalde lage laadstroom de accu in, precies voldoende om een spanning van 13,8 volt te handhaven, zodat hij steeds vol blijft...
Verder moet de lader in een waterdicht huis zitten; Dat wordt aangeduid met de zg IP klasse 65.
De drain current moet laag zijn; Dit is de lekstroom die er terugstroomt uit de accu, de lader in, als deze niet aan 230V is aangesloten. Anders zou op den duur bij afwezigheid van 230 V en op de accu aangesloten lader, de accu leeglopen. Moet lager zijn dan zo,n 2 mA.
Tevens moet de lader zijn instellingen en status onthouden bij het wegnemen van de 230 V (stekker eruit); Na opnieuw de stekker erin moet de lader vanzelf starten, met de voorheen gedane instellingen.
zg "Bouwmarkt" laders; metalen kastje met metertje (Ferm, Einheil ed) zijn ongeschikt!!
Gr, Eagle