scheidingstrafo en Multiplus

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

scheidingstrafo en Multiplus

Berichtdoor jkb » 24 Sep 2022, 21:31

Pas een scheidingstrafo aangeschaft. Doe ik het zo goed:
Ca binnen 1 meter na de walaansluiting een aardlek/zekeringautomaat in de boot; daarna een randaarde stopcontact waarop de stekker van de scheidingstrafo wordt aangesloten.
De scheidingstrafo heeft een ingangsstekker zonder randaarde. De uitgangscontactdoos van de scheidingstrafo uiteraard ook zonder randaarde.
Daarna een 2e aardlek/zekeringautomaat. Een geel-groene aardedraad vanaf de "voorkant" van de aardlekautomaat op één pool (de "N").
Daarna de drie draden (L,N en aarde) naar de Multiplus. De kast van de Multiplus is geaard met een draad naar het centrale aardpunt op de boot. Na de Multiplus weer een aardlek/zekeringsautomaat.
Extra vraag: maakt het uit welke van de 2 draden die uit de scheidingstrafo komen (waarvan er één vóór de aardlek met de geel-groenedraad is verbonden) op de L en de N van de Multiplus wordt verbonden? Ik denk het niet vanwege de speciale relaisschakeling in de Multiplus, zie einde van de handleiding daarvan.
Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: scheidingstrafo en Multiplus

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Sep 2022, 22:59

jkb schreef:Ca binnen 1 meter na de walaansluiting een aardlek/zekeringautomaat in de boot; daarna een randaarde stopcontact waarop de stekker van de scheidingstrafo wordt aangesloten.

Waar zit die aarde van dat stopcontact dan op? Aan je schip? Dan heeft die scheidingstrafo geen zin meer.

Scheidingstrafo dien je rechtstreeks zonder wat dan ook er tussen aan de Fase en Nul van de walstroom te hangen.
Randaarde van de walstroom dient door te lopen tot IN je kast van de scheidingstrafo maar dáár dood te lopen.
Zekering/Aardlek tussen wal en trafo heeft niet zoveel zin, die zitten nl al in de kast van de walstroom op de steiger.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: scheidingstrafo en Multiplus

Berichtdoor Wolf1 » 25 Sep 2022, 11:10

jkb schreef:Pas een scheidingstrafo aangeschaft. Doe ik het zo goed:
Ca binnen 1 meter na de walaansluiting een aardlek/zekeringautomaat in de boot; daarna een randaarde stopcontact waarop de stekker van de scheidingstrafo wordt aangesloten.
Extra vraag: maakt het uit welke van de 2 draden die uit de scheidingstrafo komen (waarvan er één vóór de aardlek met de geel-groenedraad is verbonden) op de L en de N van de Multiplus wordt verbonden? Ik denk het niet vanwege de speciale relaisschakeling in de Multiplus, zie einde van de handleiding daarvan.
Mvg Jan

Jan, het gaat zo niet goed komen, Victron heeft een mooi boekje gemaakt misschien iets voor de komende koude winter maanden ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: scheidingstrafo en Multiplus

Berichtdoor jkb » 25 Sep 2022, 17:17

Grootveld en Wolf1:
1. Grootveld je hebt helemaal gelijk. Ik wilde teveel. Mijn idee van een stopcontact RA in het begin van de boot was ingegeven door de gedachte een losse boormachine daarop te kunnen gebruiken. Maar aarde aan de boot was niet de bedoeling. Alles bij elkaar geen goed plan! Niet doen dus.

2. Maar goed. Ik wil de scheidingstrafo aansluiten. Beter dus rechtstreeks aan de wal kabel zonder los stopcontact. Uiteraard eindigt de randaarde (als de boot in het water ligt) in de scheidingstrafo, hooguit aan de ijzerkern maar niet aan de boot.
Dan de 2 draden uit de scheidingstrafo "L en N" rechtstreeks in de Multiplus. Aardlek komt na de Multiplus.
Dit is akkoord neem ik aan.

3. Maar nu het volgende: ik wil de Multiplus als ik niet op de boot ben liever uitzetten.
En dan de koelkast via een omschakelautomaat op de walstroom uit de scheidingstrafo.
Dan heb ik liever tussen de scheidingstrafo en de koelkast een aardlekautomaat.

4. In dat geval wordt één draad uit de scheidingstrafo vóór de aardlek met een geel-groene draad verbonden en die gaat naar de randaarde van de koelkast (en het aardpunt op de boot of juist niet?). Of anders gevraagd: Stel ik heb alleen de scheidingstrafo op de boot en daarop één stopcontact en verder geen Victron Multiplus. Dan zou ik ook een aardlek tussen scheidingstrafo en stopcontact koelkast plaatsen.

5. Vervolgens de geel-groene draad niet doorlussen in de omschakelautomaat naar de Multiplus. Dan heb ik ook niet het vraag of dat (welke van de 2 draden mag met aarde verbonden zijn op de ingang van de Multiplus) daar een probleem vormt.

Wolf1: Uiteraard heb ik in veel topics (uiteraard ook de onvolprezen heer Vader) de problematiek zoals in de door jou gegeven link bestudeerd. Dus helemaal onbekend is het mij niet. Maar toch nuttig dat je het nog even stuurt. Zoekt weer makkelijker. En soms ben je dan weer even de draad kwijt.

En domme vragen en ideeën mogen toch? Mits je ze maar niet uitvoert.

Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: scheidingstrafo en Multiplus

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Sep 2022, 23:27

Ad 1:
Die boormachine kun je ook op de uitgang van die Multiplus zetten

Ad 2:
Walstroom kabel via een daarvoor gebruikelijke aansluitdoos op je schip: Marinco of CEE binnen (iets anders mag officieel niet!) en vandaar direct en juist gepolariseerd (L/N) naar de ST. Dáár aarde dood laten lopen.
Ik zou hem niet op de ijzeren kern aansluiten tenzij je 200% zeker weet dat die geen verbinding heeft met de romp.
Aardlek direct na de ST en het de randaarde van je 230V circuit aan de romp, anders heeft een aardlek ook niet zoveel zin.

Ad 3:
Tja, nu komt mijn grote vraag: Waarom zou je dat ding uit willen zetten? Vind je de inhoud van je koelkast belangrijker dan je accu? OK, jouw keuze
Omschakelautomaat? Die zit toch al in dat ding? Waarom dan nog een?

Ad 4 en Ad 5:
Ik ben het niet vaak eens ben met Wolf, maar nu wel.
Sorry dat ik het zo bot moet zeggen, maar van dit soort oplossingen gaan mijn haren als E-Techneut overeind staan (aardige woordspeling in dit kader, als zeg ik het zelf :D ) en daar ga ik verder niet op in.
Lees je goed in voordat je hiermee aan de slag gaat. 230V is sowieso al geen speelgoed en al helemaal niet op een stalen schip.

Algemeen:
Waarom maak je het jezelf zo moeilijk?
Waarom niet zoals de fabrikant het bedacht heeft?
Wal > ST > Combi > Boordnet
Hoe simpel kan het zijn?
Waarom die MP uitschakelen? Voor dat beetje rendementsverlies?
Ik heb een vergelijkbare configuratie (ST en Combi) maar dan geen blauwe, maar een grijs/groene en die hangt in de thuishaven 7/24 aan de walstroom, ook gedurende de winterslaap.

Ondanks wellicht niet het gewenste antwoord: succes
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: scheidingstrafo en Multiplus

Berichtdoor FKZ » 26 Sep 2022, 08:18

Waarom wil je de multi uit? die houd toch ook mooi de accus op spanning dmv laad karakteristiek.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: scheidingstrafo en Multiplus

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Sep 2022, 11:08

FKZ schreef:Waarom wil je de multi uit? die houd toch ook mooi de accus op spanning dmv laad karakteristiek.

Eens, dat vraag ik mij ook af . . .

Maar algemeen gesteld:
Waarom het jezelf moeilijk maken als het makkelijk kan?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: scheidingstrafo en Multiplus

Berichtdoor jkb » 27 Sep 2022, 11:43

Oké. Wal-ST-Multi-Aardlek-Boordnet.
En dan kan de Lader op 0 want het zonnepaneel houdt de accu's wel op peil. In de winter gaat de walstroom eraf.

Terugkomend op de "zotte" ideeën. Het waren even wat foute hersenspinsels omdat ik van twee walletjes wilde eten. Namelijk, voor het geval de scheidingstrafo ooit stuk zou gaan, gemakkelijk in het eerstgenoemde randaarde stopcontact een stekker naar de Multiplier te kunnen steken. Maar dat geeft dan weer hoofdbrekens met de aarde aansluiting enz. Het was even gemakkelijker de boormachine mogelijkheid te noemen. Ik zou hier maar niet meer op reageren want ik begrijp de terechte kritiek echt wel.

De huidige situatie is: wal-aardlek/zekering automaat binnen 2 meter vanaf de walaansluiting op de boot-Multiplus-aardlek/zekeringautomaat-boordnet.
Aarde via galvanische isolator en een omschakelautomaat alleen voor de koelkast.
En ik wil dat wijzigen naar de genoemde Wal-ST-Multi-Aardlek-Boordnet. En dan zonder galvanische isolator en zonder omschakelautomaat. Dankzij jullie adviezen. En overzichtelijker.

Maar de vraag die mij blijft intrigeren is: gesteld er zou een aardlekautomaat tussen de scheidingstrafo en de Multiplier zitten, dan is één van de polen van de ST verbonden met aarde/schip. Zie ik het dan goed dat dit geen conflict geeft in de Multiplier van wege het speciale ground relais?

En dank voor alle reacties! Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: scheidingstrafo en Multiplus

Berichtdoor Wolf1 » 27 Sep 2022, 18:01

Is de bodem van het glaasje van de Multiplier al in zicht ?
Als je de N en de L van de multuplus aansluit zoals beddoelt zal het allemaal wel goed komen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: scheidingstrafo en Multiplus

Berichtdoor jkb » 27 Sep 2022, 19:25

Excuus. Multiplier moet zijn Multiplus. Tablet verbastert af en toe de tekst. Verder lees ik niets nieuws in je laatste antwoord beste Wolf1. En ik weet langzamerhand zeker dat je het antwoord donders goed weet en kunt geven. Maar ik neem je niets kwalijk. Met Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten