wie van de elektra goeroes helpt even?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor Lexvdpoel » 26 Mrt 2021, 10:03

Heb het gemeten, bij de scheidingstransformator moet de frequentie 200kHz zijn voordat hij van de blokgolf een redelijke sinus maakt. Is dus zeker niet interessant voor mijn toepassing.
En klopt maar bij kleine belastingen kunnen ze het heel goed houden, zou wel beter zijn als het een ferrietkern was geweest
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor aatv » 19 Sep 2021, 18:56

ik heb weer eens iets waar ik ff niet uitkom. in de boot van mijn maat heb ik een omvormer
geplaatst. omvormer 24V - 220v. rooie kabel op de rooie aansluiting en de + van de accu. zwarte
kabel op de zwarte aansluiting. aarde behuizing op sterpunt. er is verder niets op de omvormer aangesloten
en hij staat uitgeschakeld. wil ik nu de zwarte kabel op de minpool accu aansluiten dan knallen de vonken
om je oren. hier snap ik dus ff nix van of er moet iets mis zijn met de omvormer zelf wat vreemd zou zijn
want hij komt nieuw uit de doos.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor henkvd » 19 Sep 2021, 19:39

Ergens in je24 V circuit staat nog wat aan, dat veroorzaakt de vonken, denk ik.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor Wolf1 » 19 Sep 2021, 20:11

henkvd schreef:Ergens in je24 V circuit staat nog wat aan, dat veroorzaakt de vonken, denk ik.

Zijn het niet gewoon de condensators in de omvormer ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor heuvels » 19 Sep 2021, 20:17

Volgens mij kun je niet zo veel verkeerd doen, ik ga voor een DOA (death on arrival) van de omvormer.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor aatv » 19 Sep 2021, 20:26

hoi wolf, ook als ik verder niets dan alleen de omvormer op de accu aansluit, eerst de plus ,en wil ik dan vervolgens de
min aansluiten dan is het vonken knallen. laat ik de omvormer minkabel van de accu dan sluit ik alle andere minkabels
probleemloos aan. lijkt net of inwendig in de omvormer de de rode en zwarte aansluiting verkeerd om aangesloten zitten.
morgen is met xenteq bellen want de omvormer is splinternieuw. een min en een pluskabel aansluiten op een accu waar
verder niets op zit is nou niet iets wat moeilijk is haha.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor FKZ » 19 Sep 2021, 21:07

Een vonkje is normaal bij aansluiten van een omvormer. Zitten een aantal condensatoren deze worden door het sluiten van de stroomkring direct opgeladen. Niks aan de hand dus. Wil je dit voorkomen dan kan je een precharge weerstand aansluiten.

Wil je weten of het de condensatoren zijn. Kabel tegen de min pool houden vonken regen zou heel kort moeten zijn. Als je dan de kabel los doet van de accu pool en en dan weer tegen aanhoud zou je geen vonken moeten krijgen omdat de condensatoren al opgeladen zijn.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor aatv » 20 Sep 2021, 19:41

hoi FKZ, vandaag ff met xenteq gebeld. ook hun vertelde dat de vonken normaal zijn daar de elko s
zich moeten opladen. gezien de hevigheid en kracht van de vonken vond ik het toch wel ff slim
dit uit te zoeken. kreeg wel het advies om even op te letten dat de kabel niet warm ging worden
daar het altijd mogelijk is dat de omvormer zelf defect is. blijft tenslotte en electrisch aparaat.
we gaan het gewoon aansluiten en dan zien we wel wat er gebeurd. wil wel even mededelen dat ondanks
de omvormer meer dan een jaar geleden gekocht maar welliswaar nieuw in de doos is gebleven de mannen
van xenteq toegezegd hebben dat mocht hij kapot zijn we hem kosteloos bij xenteq zelf zonder tussenkomst
van de winkel waar hij gekocht is omgeruild kan worden. dit is wel ff goede service en gemakkelijk daar
xenteq in meijel gevestigd is en dat ligt vlak bij wessem. tevens een heel leuk gesprek gehad met Mark
van xenteq!

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor aadbloem » 20 Sep 2021, 22:35

Wolf1 schreef:Zijn het niet gewoon de condensators in de omvormer ?
Gr. Wolf1

Ja, dit is normaal gedrag. Ik schrok de eerste keer ook maar het zijn echt condensatoren denk ik
aadbloem
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor aquanaut » 21 Sep 2021, 08:29

Gebruik als pre charge weerstand een gloeilamp van 24V.
Zet de gloeilamp tussen de laatste kabel die je aansluit in, voordat je hem daadwerkelijk aansluit.
De lamp gloeit op, en gaat na een tijdje uit, de condenstaoren zijn dan opgeladen.

Voordeel van het gebruik van een lamp:
Je weet wanneer de lamp is uit gegaan dat je vonkvrij kunt aansluiten (bij een weerstand moet je dat gokken).
Als de lamp niet uit gaat, heb je iets verkeerd zitten (bijvoorbeeld plus en min omgedraaid) of de omvormer staat niet uit.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten