dynamo D+

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

dynamo D+

Berichtdoor jkb » 24 Jun 2019, 14:05

D+ onderbreken of dynamolampje defect:
Bij draaiende motor mag je de hoofdschakelaar van de accu niet uitzetten anders gaat de dynamo stuk.
Kennelijk kunnen de diodes daar niet tegen.
Als ik het van een dynamo revisiebedrijf goed heb begrepen gaat de dynamo niet stuk als het dynamolampje stuk gaat. (in sommige auto's zou daarom parallel aan het dynamolampje nog een weerstandje zitten).
Dus ook niet als je de D+ tijdens draaiende motor zou onderbreken.
In dat geval zal de dynamo meestal gewoonweg geen stroom/spanning meer leveren.

Waarom komt deze vraag bij mij op: volgorde uitzetten motor is: eerst motor stoppen en dan pas contact uit.

In mijn installatie wordt echter bij contact uitzetten alleen de spanning/stroom verbroken tussen Accu + en de D+ en de diverse metertjes en oliedrukcontact.
De B+ van de dynamo blijft verbonden met de accu+ (via het diodeblok).
Volgens mij maakt dan de volgorde motor stop en contact uit geen verschil (behalve dan de controle op dynamolamp en oliedruk signaal).

Is men het hiermee eens?
vr gr Jan
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: dynamo D+

Berichtdoor henkvd » 24 Jun 2019, 14:44

maakt idd niet uit.

De dynamo zal blijven laden tot dat de motor gestopt is, als het veld eenmaal bekrachtigd is blijft deze in stand, het lampje heb je pas weer nodig bij de volgende start om de dynamo opgang te krijgen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: dynamo D+

Berichtdoor kajoe » 24 Jun 2019, 18:09

wij hadden meestal een veldschakelaar op de laderij zodat we de dynamo,s uit konden schakelen zodat ze niet laden scheelde je een pk of 6/9 maar de stroom er af zetten tijdens laden tja niet zo best .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: dynamo D+

Berichtdoor eagle » 24 Jun 2019, 18:47

Een draaiende dynamo kan alleen uitgeschakeld worden door onderbreking van DF. (daar is soms moeilijk bij te komen).

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: dynamo D+

Berichtdoor jkb » 02 Jul 2019, 14:40

oke, bedankt voor de reacties. vr gr Jan
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: dynamo D+

Berichtdoor Gorbatjov » 18 Okt 2019, 14:41

D+ staat alleen - op als de motor niet draait ,als de motor draait en de dynamo gaat stroom leveren worde d+ een + en gaat je lampje uit want op twee keer + brandt ie niet ,zodra de dynamo stuk is of de de motor draait niet meer word de D+ weer een - en gaat je lampje branden.
Gorbatjov
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 31 Jul 2019, 08:45
ligplaats: Wormerveer
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten